خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از مجموعه فیلم‌های پوران درخشنده مطرح شد؛

به هنرمندان اعتماد کنید تا آزادی اندیشه بوجود بیاید/با نگاه امنیتی به آسیب‌های اجتماعی نگاه نکنید

مراسم رونمایی از فیلم‌های پوران درخشنده با حضور جمعی از هنرمندان، مدیران و اصحاب رسانه شامگاه سه‌شنبه 16 شهریور در موزه سینما برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این مراسم مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما درباره پوران درخشنده گفت: من معمولا به مراسم این چنینی نمی روم زیرا در آنها باید مدام از یکدیگر تعریف کنیم اما به محض اینکه متوجه شدم این مراسم برای پوران درخشنده است قبول کردم که در آن حضور داشته باشم.

وی ادامه داد: پوران درخشنده در سینمای ایران مانند حسین علیزاده در موسیقی است زیرا از پیشتازان سینمای ایران است. در جنبشی که بعد از انقلاب بوجود آمد و در پی آن در بین همه امید ایجاد شد به طوری که همه دوست داشتند حرکت کنند و فکر می‌کردند می‌توانند کوه‌ها را جابجا کنند پوران درخشنده در صف اول این جنبش بود.

جوزانی همچنین گفت: درخشنده از افرادی است که از همان اول به سمت مکان‌های ملتهب جامعه رفت. البته او پیش از ورود به سینمای بلند داستانی در آثار مستند هم همین کار را می‌کرد. وقتی او درباره ناشنوایان فیلم ساخت نشانگر این بود که درد اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: درخشنده از پیشتازان سینمای پس از انقلاب است و جریانی که پس از انقلاب بوجود آمد مدیون افرادی همچون پوران درخشنده است. او هیچگاه ادعایی نکرده و در عین حال همواره پیوند خود را با مردم حفظ کرده است. در کارنامه کاری او چند فیلم فراموش نشدنی و تاثیرگذار وجود دارد.

این کارگردان سینما افزود: در جهانی که همه چیز در حال تغییر است و این تغییر با شتاب فزاینده‌ای ادامه دارد ارتباطات انسانی متحول شده و این تغییر، اساس اخلاق در جهان را دگرگون کرده اما افرادی مانند پوران درخشنده هیچگاه خود را در میان این تغییر گم نکرده‌اند و این موضوع نمونه بارز انسانیت است.

جوزانی در پایان بیان کرد: پوران درخشنده در زمانی که مشغول مستندسازی بود به دنبال آسیب‌شناسی بود. او هرگز برابر کسانی که می‌خواستند سینما را با سلیقه خود پیش ببرند کرنش نکرد و همیشه تلاش می‌کرد که سهم خود را از مردم بگیرد. او هنرمندی است که با تمام بضاعت و توان خود پا به عرصه سینما گذاشت و به مردم نشان داد که زنان ایرانی چیزی از مردان ایرانی کم ندارند و در واقع مشوق زنان دیگر برای ورود به این عرصه بود.

ابوالحسن داوودی نیز  طی سخنانی گفت: پوران درخشنده را از ۴۴ سال پیش می‌شناسم زیرا با او هم دانشکده‌ای بوده‌ام و او اولین رئیس من بود. من سال ۱۳۵۲ وارد تلویزیون ملی ایران شدم در حالی که او در سال ۱۳۵۱ وارد تلویزیون شده بود. ما دوران پرباری را برای شروع فیلمسازی با یکدیگر داشتیم.

وی ادامه داد: در آن دوران افراد صاحب‌نام دیگری هم در تلویزیون حضور داشتند اما با این حال وجهی در کار پوران درخشنده بود که باعث می‌شد پیشکسوت من باشد. در سینمای ایران افرادی که کار می‌کنند دوره‌ها و بحران‌های مختلفی را دیده‌اند، بسیاری به خاطر شهرت و پیدا کردن نام و نشان وارد این عرصه شده‌اند، خیلی‌ها بدنبال پول بوده‌اند و خیلی‌ها آمدند که حرفی را بزنند. خیلی‌ها حرفشان را زدند اما همین که این حرف‌ها باعث دردسر شد راهشان را عوض کردند اما باید بگویم سر پوران درخشنده برای برخی موضوعات درد می‌کرد.

وی افزود: او مسیری را برای خود انتخاب کرد و بدون لغزش راه خود را ادامه داد. متاسفانه در بین هم نسلان خودمان فیلمسازانی را می‌بینیم که یک زمانی حرفی برای گفتن داشتند اما آرام آرام به دلیل عوض شدن موقعیت‌ها، شکل سینمای آنها هم تغییر کرد اما شکل سینمای پوران درخشنده همان چیزی است که از ابتدا دیده بودیم.

داوودی در ادامه گفت: همه ما می‌دانیم که سینما چه مشکلاتی دارد و کار کردن در آن چقدر سخت است اما با این وجود او در این مسیر گام برداشت. به یاد دارم اولین باری که می‌خواستم در سال ۶۴ در تلویزیون فیلم بسازم نزد یکی از مدیران تلویزیون رفتم و فیلمنامه‌ام را برای خواندن به او دادم اما او پس از خواندن فیلمنامه، فیلمنامه‌ای از پوران درخشنده از کمدش درآورد به من داد و گفت سینما یعنی این.

داوودی گفت: در دوره‌هایی باید یک سری کارها می‌کردیم تا از سدهایی عبور کنیم ولی پوران درخشنده هیچگاه برای رد شدن از آن سدها راه میانبری را انتخاب نکرد. برای مثال حاضر شد یک فیلمنامه ۳۰۰ صفحه‌ای را بنویسد. تنها یکی، دو کارگردان هستند که من شیوه کار آنها را می‌پسندم و برای آنها احترام قائلم که یکی از آنها پوران درخشنده است.

وی ادامه داد: در دوره‌هایی برای برخی از فیلمسازان فرصتی پیش آمد تا در این عرصه بدرخشند اما آنها با استفاده از این فرصت مسیر خود را عوض کردند. تنها کسی که توجهی به این فرصت‌ها نکرد پوران درخشنده بود زیرا توجه او به مردم بود. سینمای اجتماعی ایران از اواسط دهه ۷۰ شکل گرفت اما پوران درخشنده با فیلم‌های خود از اواسط دهه ۶۰ اولین قدم‌ها را در سینمای اجتماعی برداشت و مسائل مختلف را بدون اینکه دچار سیاست زدگی شود به تصویر کشید. اعتراف می‌کنم که من در دوره‌هایی دچار این هیجانات شدم اما هیچگاه در آثار پوران درخشنده اثری از سیاست زدگی نمی‌بینیم. امیدوارم مسیر صعود او ادامه‌دار باشد و همچنان بتواند موضوعاتی را که دوست دارد و ما هم آرزوی دیدن آنها را در پرده سینما داریم به تصویر بکشد.

مصطفی ابحطی مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری با بیان اینکه این روزها سینمای ایران روزهای خوبی را سپری می‌کند، گفت: خوشبختانه آرزوی‌های بزرگ همه سینماگران در این روزها در آستانه تحقق است زیرا مردم با سینما آشتی کرده‌اند، اشتیاق برای دیدن فیلم‌های ایرانی بیشتر شده و شاهد صف‌های طولانی مقابل سینماها هستیم که این امر رونق خوبی به این هنرصنعت داده است.

وی ادامه داد: فروش خوب سینمای ایران در سال جاری نشانگر هجوم سرمایه‌ها به سمت سینما است و گسل سرمایه به سمت سینما موجب تولید زیرساخت‌ها و سالن‌های سینمایی شده است.

ابطحی افزود: اتفاقات خوب و مبارک دیگری هم در سینمای کشور اتفاق افتاده که آن استفاده از تکنولوژی‌های نوین و تلاش‌های جدید در حوزه نمایش خانگی یعنی استفاده از تکنولوژی otp برای ایجاد vod است که با تلاش vod مخاطبان هزارتایی فیلم‌های ایرانی به میلیونی در داخل و خارج خواهند رسید و مخاطبان ایرانی و خارجی با یک حرکت کوچک خواهند توانست آثار برجسته سینمای ملی را ببینند و به میهن احساس تعلق کنند.

وی با بیان اینکه نهضت تولید محتوا امر مبارکی است، گفت: هفته گذشته با توصیه دکتر ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور صندوق حمایت را تاسیس کردیم که کاری بنیادی در این عرصه است. اجرای سینما سیار و بردن سینما به شهرهای کوچک و هزاران شهری که مردم آن تا به امروز سینما نرفته‌اند و با سینما بیگانه هستند ازجمله اتفاقات مهم دیگر در حوزه سینما است که با این طرح آنها نیز می‌توانند همزمان با مردم پایتخت فیلم‌های روز سینما را ببینند.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری با بیان اینکه سینما سیار در موسسه رسانه‌های تصویری کلید خورد، گفت: برای این طرح سرورهایی در موسسه مستقر شدند که فیلم‌های تولیدکنندگان روی حافظه آن قرار می‌گیرند و بطور همزمان مردم در شهرهای دورافتاده می‌توانند فیلم‌های روز سینماها را ببینند و امکان هیچگونه سرقتی در آن وجود ندارد زیرا به محض باز شدن در آن فیلم‌ها از حافظه دستگاه پاک می‌شوند و به دست قاچاقچیان نمی‌افتد.

ابطحی همچنین گفت: جای خوشحالی است که امروز هنرمندان و اصحاب فکر و فرهنگ برای رونمایی از آثار پوران درخشنده جمع شده‌اند و به پاس زحمات این هنرمند زمانی را برای حضور در این مراسم گذاشته‌اند. از همه عزیزانی که برای پاسداشت زحمات این کارگردان سینمای ملی امروز حضور دارند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: درخشنده بانویی است که 30 سال آثار ماندگاری را با  عشق و مانند یک گنجینه و دردانه به جامعه تحویل داده است و مخاطبان زیادی را به واسطه فیلم‌هایش به سینماها کشانده است تا آنجا که بسیاری از فیلم‌های وی را مخاطبان هیچ وقت از یاد نمی‌برند. در آثار ایشان نقد اجتماعی وجود دارد اما هیچگاه التهابات جامعه در آن دیده نشد و واقعیت‌های جامعه را با نگاه سلامت دنبال کردند.

ابطحی ادامه داد: درخشنده به موضوعات مختلفی توجه کرده است موضوعاتی مانند سالمندان و مهاجرت که او در نظر دارد درباره آن فیلم بسازد موضوع مهمی است. امروزه سالمندان زیادی در جامعه داریم که باید یک سینماگر پیشتاز بتواند راه‌های عملی برای برقراری ارتباط موثر با این افراد را پیدا کند. پوران درخشنده می‌تواند این کار را بکند.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری یادآور شد: موضوع اصلی فیلم‌های درخشنده انسان و پاسداشت انسانی و توجه به ناتوانایی‌های انسانهاست. همانطور که می‌دانید 11 درصد جامعه را انسان‌های ناتوان تشکیل می‌دهند و این درحالیست که از چشمان ما دور هستند اما درخشنده به این موضوع بسیار توجه داشته است و به خوبی آنرا به تصویر کشیده است.

وی ادامه داد: در فیلم‌های درخشنده راه اموزش به خانواده‌ها برای ارتباط مثبت و موثر با افراد ناتوان ارائه شده است. درخشنده سینماگر پیشتازی است که راه‌های علمی و آموزش برای ارتباط با آدم‌های ناتوان را بازکرده است و سینمای اجتماعی را برگزید و واقعیت‌های اجتماعی را به جامعه ارائه داد.

ابطحی ادامه داد: در جامعه ما التهاب‌های فراوانی وجود دارد و این التهاب‌ها را فردی می‌تواند به تصویر بکشد که جامعه را به خوبی بشناسد. درخشنده فیلمسازی است که عشق خود را به جامعه منتقل کرده است به همین دلیل هم آثار او در دلها جاودانه خواهند ماند.

وی همچنین گفت: آثاری که امروز از او رونمایی می‌شود آثار برجسته‌ای است از یک بانوی فیلمساز ایرانی که امیدواریم در داخل و خارج کشور در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری عنوان کرد: او درعین حال که به نقد اجتماعی پرداخته؛ واقعیت‌های اجتماعی را به جامعه و مردم ایران ارائه کرده است. من به این بانو که توانسته با سختی در این جامعه آثار ارزشمندی بسازد تبریک می‌گویم. آثاری که امروز از او رونمایی می‌شود از برترین آثاری است که از یک بانوی خلاق ایرانی ارائه می‌شود.

پوران درخشنده نیز با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم  گفت: خودم را لایق این همه تعریف از سوی مسعود جعفری جوزانی و ابوالحسن داوودی نمی‌دانم و از حجت‌الله ایوبی و مصطفی ابطحی برای رونمایی از آثارم تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: خداروشکر می‌کنم از اینکه من را در مسیری قرارداد که توانستم برای آن مبارزه کنم زیرا در دوران‌هایی کار کردم که افت و خیز زیاد داشتم تا آنجا که 9 سال فیلم نساختم زیرا فیلمی ساخته بودم که حرفی برای گفتن داشت و برای مسوولان خوشایند نبود. در این مدت  9 سال تحقیق و پژوهش کردم در دانشگاه درس دادم و راهم را از نو آغاز کردم.

کارگردان «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» افزود: فیلم «رویاهای خیس» را ساختم زیرا همیشه می‌گفتم چرا جوان‌ها نباید خودشان را در سینما ببینند و در جامعه جایی نداشته باشند و همین فیلم در موسسه بسیار پرفروش شد.

درخشنده گفت: دهه هشتاد دهه بحران‌های جوانان بود با دغدغه‌های زیادی که من داشتم اما در دهه نود شاهد اتفاقات خوبی بودیم زیرا حجت‌الله ایوبی تلاش‌های زیادی کرد اما من به عنوان یک فیلمساز می‌خواهم حرف‌هایم را بزنم و فیلم‌هایم نمایش داده شود و تلویزیون که دانشگاه عمومی است آنها را نشان بدهد.

کارگردان بال‌های خیس با بیان اینکه خانواده بحث بسیار مهمی است؛ افزود: اگر خانواده‌ای از بنیان درست باشد اتفاق‌های زیادی می‌افتد اما خانواده امروز با مشکلاتی روبرو است و نباید خودمان را سانسور کنیم.

درخشنده ادامه داد: من به عنوان یک سینماگر می‌خواهم خودم را در جامعه احساس کنم زیرا متاسفانه امروز 90 درصد خانواده دچار طلاق عاطفی شده‌اند. چقدر باید خودمان را سانسور کنیم باید برای نگاهمان دستمان باز باشد و با نگاه امنیتی به آسیب‌های اجتماعی نگاه نکنیم زیرا بعداز این همه سال می‌دانیم به چه چیزی نزدیک یا دور شویم.

وی همچنین گفت: به ما اعتماد کنید و دست ما را باز بگذارید تا آزادی اندیشه نیز وجود داشته باشد و نگرانی برای حذف سکانس‌های فیلم‌هایمان نداشته باشیم.

درخشنده ادامه داد: من هیچ وقت فیلم سفارشی نساختم زیرا همیشه سفارش فیلم‌هایم را از مردم می‌گیرم. امیدوارم جشنواره فیلم فجر امسال پربار باشد و شاهد صف‌های طولانی همچون دهه 60 باشیم و مردم احساس کنند که این فیلم‌ها برای آنها ساخته شده و تنها سرگرمی نیست.

وی یادآور شد: آثار ابوالحسن داوودی و جعفری جوزانی باید همیشه باشد و دیده شود زیرا تکرارنشدنی هستند.

اجرای مراسم را محمد سلوکی برعهده داشت و حجت الله ایوبی، محمد حیدری، مصطفی ابطحی، سیدصادق موسوی، مهدی مسعودشاهی، ابوالحسن داوودی، مسعود جعفری‌جوزانی، فرهاد اصلانی، پوران درخشنده، بیتا منصوری و جمشید هاشم پور از حاضران در مراسم بودند.

کد خبر : ۴۰۸۷۰۳