خبرگزاری کار ایران

نظر خوش منتقدان خارجی و زنان سازمان ملل به رویاهای دم صبح؛

پاسخ سازمان سینمایی به مهرداد اسکویی برای رفتن به اسکار چیست؟

کارگردان رویاهای دم صبح می‌گوید: فیلم را بدون حمایت دولتی ساختم و هزینه‌های آن را از راه تدریس و عکاسی پرداخت کردم اما از اینجا به بعد واقعا نیازمند ورود اداره ارشاد به عنوان پشتوانه حمایتی ملی برای رسیدن فیلم به اسکار هستم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرداد اسکویی، فیلم‌ساز، تهیه‌کننده، پژوهشگر و عکاس ایرانی و فارغ‌التحصیل کارگردانی سینماست که اغلب آثار وی در جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و جوایز متعددی را کسب کرده‌است.

اسکویی تحصیلاتش را در دانشکده سینما تئاتر کامل کرد. وی در سال ۲۰۱۰ موفق به کسب عنوان چهره فرهنگی سال جهان از سوی نهاد فرهنگی «پرنس کلاوس» هلند شد. در سال ۱۳۸۹ انجمن مستندسازان سینمای ایران جایزه بزرگداشت خود را در جشن خانه سینما به پاس یک عمر فعالیت مستندسازی به مهرداد اسکویی اهدا کرد. در بهمن ماه ۱۳۹۳ ادارهٔ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان از وی به پاس سال‌ها پژوهش اسنادی و میدانی پیرامون تاریخ عکاسی گیلان تجلیل به عمل آورد.

اسکویی در سال 85 برای دو دوره دوساله عضویت کمیته تخصصی سینمای مستند فرهنگستان هنر ایران را عهده‌دار بود. در سال ۲۰۱۳ فیلم مستند «آخرین روزهای زمستان» از ساخته‌های او بر پردهٔ سینماهای فرانسه اکران شد. وی جزو هیئت مؤسس «مؤسسه انسان شناسی و فرهنگ» و مشاور ارشد دو گروه فیلم مستند و عکس مستند در این سایت است. اسکویی در بیش از صد جشنواره فیلم و عکس عضو گروه داوری بوده. او همچنین به عنوان سفیر فرهنگی بخش انسان دوستانه سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند. او این روزها فیلم رویاهای دم صبح را برای ارسال به اسکار آماده می‌کند.

کارگردان فیلم رویاهای دمه صبح درباره علت دعوت این فیلم به اسکار به خبرنگار ایلنا گفت: فیلم ویژگی‌های ورود به آکادمی اسکار را دارد. بعد از درخشش در جشنواره‌های بین‌المللی فراوان و نگاه مثبت بزرگان نقد اروپا و آمریکا؛ امید برای رسیدن به جمع 5 نامزد نهایی بیشتر شده است. تا امروز مستندی از ایران حتی به 15 اثر برگزیده هم راه نیافته. به عبارتی از اول انقلاب تا امروز فیلمی به این جایگاه نرسیده که نظر مثبت این تعداد منتقد جهانی را داشته باشد.

وی درباره معیارهای فیلم خوب از نگاه اسکار گفت: معیار فیلم اسکار فقط خوب بودن نیست و بستگی به شرایط بسیاری دارد. اسکار صرفا جشنواره نیست بلکه یک آکادمی است که سازوکار ویژه خود را دارد. فیلم‌هایی که متقاضی شرکت در اسکار هستند ابتدا باید در جشنواره‌هایی که اسکار تایید کرده؛ شرکت کرده و جزو برترین‌ها باشند. حتما قبل از هفته اول مهر باید حداقل یک هفته در کشور خودشان اکران شده باشند و در نیویورک و لس‌آنجلس هم یک هفته نمایش داده شوند. سپس فیلم برای 2000 داور جشنواره به همراه یک جعبه شکلات فرستاده شود که هزینه‌ای بین 80 تا 10 هزار یورو دربرخواهد داشت.

این مستندساز درباره نحوه حضور فیلم رویاهای دم صبح در اسکار و اقدامات سازمان سینمایی نیز گفت: پخش‌کننده‌های این فیلم در حال تنظیم نامه‌ای به سازمان سینمایی هستند تا مقدمات حضور فیلم در اسکار را فراهم کنند. چون بسیار هزینه‌بر است و این کار با هزینه شخصی مقدور نیست. فیلم از یک جا به بعد از محدوده کارگردان خارج می‌شود و ملی می‌شود. من فیلم را بدون حمایت دولتی ساختم و هزینه‌های آن را از راه تدریس و عکاسی پرداخت کردم اما از اینجا به بعد واقعا نیازمند ورود اداره ارشاد به عنوان پشتوانه حمایتی ملی برای رسیدن فیلم به اسکار هستم. برای من خیلی مهم است که فیلم ابتدا در ایران دیده شد و جوایز مهمی را هم کسب کرد. افتخار من این است که فیلم ابتدا با جشنواره سینما حقیقت شروع و با فجر ادامه‌ی مسیر داد. هم آقای حیدری و هم آقای ایوبی فیلم را دیدند و از آن استقبال کردند.

اسکویی درباره رقبای احتمالی این فیلم در اسکار گفت: از فیلم‌های مطرحی که با رویای دم صبح در جشنواره‌های مختلف رقابت کردند؛ می‌توان به فیلم سونیتا از خانم قائم‌مقامی- آتش در دریا که جایزه اول برلین را گرفت و فیلم  Life animated  که قصه پسربچه معلولی‌ست که با دیدن فیلم‌های انیمیشن مانند بچه‌های عادی می‌شود.

وی در ادامه گفت: در جشنواره فیلم کوزوو به جرات می‌توان گفت 15 اثر ‌short list از اسکار حضور داشت. اکثر فیلم‌ها در جشنواره‌هایی مثل لوکارنو- برلین و کن حضور داشتند. اما از فیلم رویاهای دم صبح به خاطر مانور زیاد روزنامه‌های کوزوو طوری استقبال شد که 5 دقیقه قبل از شروع فیلم؛ همه کف زمین نشسته بودند! زنان سازمان ملل که تا امروز  وارد بازی‌های سینمایی نشده‌اند در جشنواره مولداوی با اهدای یک جایزه ویژه و در یک نامه جداگانه تشکر خود را بیان کردند. روزنامه اینترنشنال به جز کارگردانان معروف داستانی ما مانند آقایان کیارستمی-اصغر فرهادی و امیر نادری با هیچ کارگردان مستندی از ایران مصاحبه نکرده بود که این موهبت دوبار نصیب من شد. اما متاسفانه در داخل خانه سینما حتی یک تبریک هم به من نگفت.

اسکویی درباره دلیل درخشش رویاهای دم صبح به ایلنا گفت: فیلم راجع به هیچ نهادی نیست بلکه یک اثر کلی‌ درباره معصومیت انسان است. معصومیتی که اگر مورد حمایت خانواده قرار نگیرد؛ می‌تواند آسیب‌های فراوانی ببیند. نکته قابل توجه محافل جشنواره‌‌ای گارد نگرفتن فیلم نسبت به نهاد و ارگان خاصی است. فیلم قصه‌ی آلام بشری است و مخاطبان فیلم از هر کشور و جغرافیایی وقتی آن را می‌بینند گویا در کانون اصلاح و تربیت خودشان هستند. مخاطبان فیلم بیشتر مددکاران اجتماعی و قضات هستند که همگی قصه فیلم را قصه کشور خودشان هم می‌دانند. پس گرچه زمینه فرهنگی کشورها متفاوت است ولی قصه‌ها شبیه هم هستند.

وی افزود: نکته‌ای که فیلم رویاهای دم صبح را متفاوت می‌کند فیلمبرداری و تدوین و صدابرداری خوب آن است. این فیلم اولین جایزه فیلمبرداری مستند تاریخ ایران در اروپا دریافت کرده و در فستیوال‌های تخصصی فیلمبرداری نیز حرف‌ زیادی برای گفتن داشته. این فیلم در حدود 30 جشنواره مهم دیگر در آینده شرکت کرده و امید زیادی به جایزه گرفتن آن هست.

این مستندساز درباره تعدد جشنواره‌های خارجی نیز گفت: فضای جشنواره‌ای به دوصورت است. ما بیش از 5 هزار جشنواره درجهان داریم که بیشترشان جشنواره‌های کوچک هستند که فیلمسازان مختلف جهان در آن شرکت می‌کنند و شاید تنها 70 جشنواره در راس اتفاقات اصلی فرهنگی هنری جهان قرار دارد.

کارگردان فیلم آخرین زمستان درباره شرایط اکران فیلم گفت: رویاهای دم صبح در کشورهای مختلفی ازجمله آلمان، فرانسه، اتریش و چند کشور دیگر بزودی اکران خواهد شد. اصرار زیادی از سوی مردم برای اکران فیلم در ایران نیز وجود دارد اما به دلایلی از اکران آن خودداری کرده‌ام.

وی در پایان گفت: من تشکر ویژه‌ای از خبرنگاران دارم که در ایران فیلم را سرپا نگه داشتند.

مهرداد اسکویی جوایز معتبری ازجمله تندیس جشنواره ایدفا هلند، تندیس بهترین فیلم جشنواره هات داکس کانادا، تندیس اژدهای طلایی بهترین فیلم جشنواره کراکو لهستان، جایزه بهترین مستند بخش افق‌ها جشنواره مونیخ آلمان، جایزه بزرگ جشنواره مستند مونترال کانادا، جایزه ویژه جشنواره مدیاویو مجارستان، جایزه جشنواره اسگل فرانسه، جایزه بزرگ جشنواره مارماداک ایتالیا، جایزه بزرگ جشنواره اوری فرانسه، جایزه بهترین مستند جشنواره ولادرو مکزیک و... را به دست آورده است.

کد خبر : ۴۰۲۳۴۷