خبرگزاری کار ایران

کارگردان "دزد و پری" در گفت‌وگو با ایلنا:

در نبود خوراک فرهنگی برای کودکان؛ انتظار داریم در بزرگسالی بافرهنگ باشند

قناعت می‌گوید: در 4 سال اخیر حتی یک فیلم سینمایی کودک در تلویزیون ساخته نشده و بودجه‌ای برای ساخت فیلم کودک اختصاص داده نمی‌شود. فقط برای برنامه‌های جنگ و ترکیبی در استودیو بودجه داده می‌شود.

 فیلم سینمایی دزد و پری به کارگردانی حسین قناعت این روزها در حال اکران است و با استقبال خوبی همراه شده است. قناعت با ابراز رضایت از اکران این فیلم به خبرنگار ایلنا گفت: تا امروز فروش فیلم خوب بوده و سالن‌های خوبی به این فیلم اختصاص پیدا کرده است.

قناعت که پیش از فیلم دزد و پری سابقه ساخت دو فیلم کودک دیگر را در کارنامه دارد، افزود: دو فیلم قبلی که ساخته بودم بسیار بد اکران شدند ولی این فیلم خوب اکران شد و امیدوارم فروش خوب فیلم ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: برای من به عنوان یک فیلمساز همین که خانواده‌ها به سالن سینما بروند و بعد از تماشای فیلم ناراضی از سالن خارج نشوند و در هنگام تماشای فیلم سرگرم شوند و کودکان پیام فیلم را دریافت کنند، کفایت می‌کند.

قناعت با اشاره به سختی‌های ساخت فیلم کودک گفت: من علاوه بر دو فیلم کودک، فیلم‌هایی نیز برای مخاطب بزرگسال ساخته‌ام  اما تاز مانی که فضای ساخت فیلم کودک وجود داشته باشد؛ همچنان فیلم کودک می‌سازم زیرا کار کردن با بازیگر کودک را دوست دارم.

وی ادامه داد: کار کردن با کودکان و بازیگران کودک با همه سختی‌هایی که دارد، شیرینی و جذابیتی دارد که نمی‌توانم آن را رها کنم.

وی درباره وضعیت فعلی سینمای  کودک گفت: هرچند فیلم دزد و پری خوب اکران شده و با تدابیری که اندیشیده شده فیلم‌های کودک به خوبی اکران می‌شوند و فعلا حال سینمای کودک خوب است؛ اما واقعیت این است که سینمای کودک چشم‌انداز درخشانی ندارد.

وی ادامه داد: سینمای کودک به اندازه سینمای بزرگسال جدی گرفته نمی‌شود به همین دلیل نباید تصور کرد که با اکران چند فیلم کودک و استقبال مخاطبان، همه مسائل سینمای کودک روبراه شده است.

وی ادامه داد: تبلیغات در سینمای کودک بسیار مهم است و اگر فیلم‌هایی مانند شاهزاده روم موفق می‌شوند به دلیل این است که از تبلیغات خوبی برخوردارند.

 قناعت با انتقاد از رفتار صداوسیما در سالهای اخیر در حوزه ساخت فیلم کودک گفت: در 4 سال اخیر حتی یک فیلم سینمایی کودک در تلویزیون ساخته نشده و بودجه‌ای برای ساخت فیلم کودک اختصاص داده نمی‌شود و فقط برای برنامه‌های جنگ و ترکیبی در استودیو بودجه داده می‌شود.

 وی ادامه داد: حداقل در سه سال اخیر هیچ فیلم داستانی درباره کودکان ساخته نشده. من حتی یک فیلمنامه را تا مرحله عقد قرارداد در سیمافیلم پیش بردم اما ناگهان به ما گفتند گروه کودک سیمافیلم منحل شده است.

قناعت ادامه داد: دیگر اصلا به تلویزیون به عنوان بازار فیلم کودک فکر نمی‌کنم زیرا اصلا فیلمی درباره کودکان در تلویزیون ساخته نمی‌شود.

کارگردان فیلم من و نگین دات کام؛ توجه نکردن به سینمای کودک را برای فرهنگ کشور زیانبار دانست و افزود: تفاوت سینمای کودک با بزرگسال در این است که در سینمای کودک، مخاطب ما کودکی است که تا ما چشم‌هایمان را روی هم می‌گذاریم از 6 سالگی به 10 سالگی رسیده‌ است و بعد به نوجوانی و جوانی اما آنچه که باید از طریق خوراک فرهنگی و سینما یاد بگیرد؛ نیاموخته است و ناگهان در بزرگسالی از او توقع داریم که شخصیت بافرهنگی باشد.

کد خبر : ۳۹۶۸۵۳