خبرگزاری کار ایران

آرزوی وحید یامین پور؛

کاش نمونه‌های ایرانی جودی ابوت و آنی شرلی را داشتیم

وحید یامین‌پور نوشت: وجه مشترک و تکرار شونده آنها (شخصیت‌های دخترانه در کارتون‌های خارجی) ارائه تصویری متفاوت و ساختارشکنانه از زندگی دختران جوان است.

به گزارش ایلنا، وحید یامین پور (مجری برنامه دیروز، امروز، فردا) با انتشار پستی در اینستاگرام خود، از علل محبوبیت شخصیت‌های دخترانه در کارتون‌های شناخته شده خارجی و آرزوی خود برای رسانه ملی نوشته است.

مطلبی که وحید یامین‌پور با عنوان «یک آرزو برای تلویزیون» در اینستاگرام خود نوشته است را در زیر می‌خوانید:

«یکی از کنجکاوی‌های من کشف علت جذابیت شخصیت‌های دخترانه در کارتون‌ها برای مخاطبان بوده. مشهورترین آنها «جودی ابوت»، «آنی شرلی»، «کتی» (در قصه زنان کوچک) و از آنها پرطرفدارتر، اپراهای صابونی نظیر «پزشک دهکده» و «قصه‌های جزیره» است.

وجه مشترک و تکرار شونده آنها ارائه تصویری متفاوت و ساختارشکنانه از زندگی دختران جوان است. دخترانی ماجراجو، متهور، کلیشه‌شکن و از همه مهمتر اهل هماوردی با مردان. گویی می‌خواهند جنس زن را با افق‌های جدیدی آشنا کنند.

هرچه هست، اینکه مخاطبان ایرانی به خصوص دختران و زنان جوان ایرانی هم از قاعده جهانی تبعیت کرده‌اند و شدیدا طرفدار این شخصیت‌ها و قصه زندگی آنها هستند. شاید این دست قصه‌ها تنها نمونه‌ای است که مخاطبان از تکرار آنها استقبال می‌کنند.

احساس می‌کنم دختران امروز عموما به یکی از این پرسوناژها یا به تلفیقی از آنها شبیه‌اند... کاش تلویزیون ایران هم نمونه‌هایی ایرانی با این میزان از جذابیت برای ارائه داشت. هرچند این موفقیت در ابتدا موفقیت ادبیات داستانی آنهاست.

این متن، نقد نیست، یک توصیف است.»

کد خبر : ۳۹۴۴۴۱