خبرگزاری کار ایران

کتاب صادق زیباکلام نقد و بررسی می‌­شود

هشتاد و دومین نشست کتاب و اندیشه با عنوان راویان اندیشه به نقد و بررسی کتاب «غرب چگونه غرب شد؟» اختصاص می‌­یابد.

به گزارش ایلنا، در ادامه سلسله نشست­‌های کتاب اندیشه، کتاب «غرب چگونه غرب شد؟» نوشته صادق زیباکلام استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم سیاسی نقد و بررسی می‌­شود.

در این نشست که با موضوع نگاهی به چگونگی پیدایش غرب و تکامل واقعی و تدریجی غرب برگزار می‌­شود، صادق زیباکلام نویسنده کتاب و سجاد نوروزی کار‌شناس ارشد اندیشه سیاسی سخنرانی خواهند کرد.

این برنامه روز چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷ در سالن اجتماعات فرهنگ­سرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه برگزار و حضور برای علاقمندان آزاد است.

کتاب «غرب چگونه غرب شد» با نگاهی مستند و انتقادی، علل اصلی رشد و پیشرفت غرب را شرح می‌دهد. این کتاب در چهار محور عوامل موفقیت غرب در برخی از حوزه‌های مادی، اقتصادی و پیشرفت‌های تکنولوژی را بررسی و ادعاهای آن‌ها را نقد، بررسی و تحلیل می‌کند. درفصل اول کتاب، ماهیت و تاریخ اشاعه اروپامداری به عنوان بدنه اصلی باورهای رایج درباره اروپا بحث می‌­شود. فصل دوم نظریه خیزش خودبنیاد اروپا را به عنوان هسته اصلی گفتمان مربوط به برتری اروپایی­‌ها و معجزه آن‌ها را مورد تحلیل قرار می‌­د­هد. در فصل سوم تاریخ جهان و جغرافیای تاریخی قبل از ۱۴۹۲ را بررسی می‌­کند و سعی دارد نشان دهد که اروپا در آن زمان هیچ گونه برتری بر دیگر مناطق و تمدن­‌ها نداشته است. در فصل چهارم بحث می‌­کند که استعمارگری پس از ۱۴۹۲، فرایندی اصلی بود که به ترقی و مدرن شدن و توسعه یافتگی اروپا و بعد‌ها امریکا منجر شده است و از طرف دیگر به توسعه نیافتگی آسیا؛ آفریقا و آمریکای لاتین انجامیده است. این مجموعه اثبات می‌­کند اروپا تقدم و یا برتری تاریخی بر آنچه که امروز «جهان سوم» نام گرفته، ندارد.

کد خبر : ۳۹۱۵۹۸