خبرگزاری کار ایران

طرفداری کتابخوان‌ها از زنانی که تیمسارهای شاه را به بازی گرفتند

حوادث و اتفاقات ۱۵ خرداد ۴۲ و حتی قبل از آن‌ با شخصیت‌های متنوعی از دختران چریک، پسران مدافع خرمشهر، مردان سنتی بازار تهران و زنانی که تیمسارهای زمان شاه را به بازی می‌گیرند هفته‌های متوالی مورد توجه واقع شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با شروع طرح «تابستانه کتاب» از شانزدهم تیرماه همچنان شاهد حضور نسبتا پررنگ برخی کتاب‌های جدید در زمستان ۹۴ و بهار ۹۵ هستیم و کتاب‌هایی چون «هنر شفاف اندیشیدن» رالف دوبلی با ترجمه عادل فردوسی‌پور، «چقدر خوبی ما ما» از ابراهیم‌‌ رها و ترجمه‌های مختلف رمان «دختری در قطار» پائولا هاوکینز در تابستان ۹۵ هنوز خواهان دارند و هر چند هفته یک بار مجدد در لیست پرفروش‌ها و بین آثار پرخواننده جایی برای خود دست‌وپا می‌کنند.

رمان‌های «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» نوشته زویا پیرزاد که عنوان پرفروش‌ترین رمان ایرانی را از آن خورده کرده است و «گزارش یک مرگ» نوشتهٔ گابریل گارسیا مارکز با ترجمهٔ لیلی گلستان نیز داستان‌های قدیمی‌تری است که این هفته دوباره به لیست پرفروش‌ها راه پیدا کرده‌اند.

البته ترجمه عبدالله کوثری از رمان «حکومت نظامی» اثر خوسه دونوسو که روایتی از زندگی «مانونگو ورا» خواننده‌ انقلابی شیلیایی را بیان می‌کند و رمان «یک شلیک» نوشته لی چایلد از سری کتاب‌های مجموعه جک ریچر با ترجمه محمد عباس آبادی که در سال ۲۰۰۵ به چاپ رسید و در سال ۲۰۱۲ نیز فیلمی سینمایی با اقتباس از آن، با بازی تام کروز ساخته شد و به فروش ۲۱۸ میلیون دلاری رسید، نوبرانه‌های لیست پرفروش‌ها هستند که در سومین هفته تیرماه پرفروش شدند.

روایت داستانی لنا اندرشون سوئدی از یک عشق مخرب که تمام روح و هویت یک زن را خراش می‌دهد و تمام اعتماد به نفسش را در مقابل شریک احساسی‌اش از او می‌گیرد یا‌‌ همان «تصرف عدوانی؛ داستانی درباره عشق»، رمان «آس و پاس در پاریس و لندن» جرج اورول که پیش‌تر با نام «آس و پاس‌ها» توسط اکبر تبریزی ترجمه شده بود و این بار با ترجمه بهمن دارالشفایی به بازار کتاب آمده است، «پشت سرت را نگاه کن» نوشته سی‌بل هاگ که عنوان‌های متعددی ازجمله پرفروش‌ترین رمان با موضوع زنان، دومین رمان پرفروش آمازون، پرفروش‌ترین رمان روان‌شناسی و پرفروش‌ترین رمان ژانر وحشت را از آن خود کرده است، داستان تازه‌چاپ و تازه وارد به لیست پرفروش‌‌ها با شروع تابستان هستند که این هفته هم جای خود را در لیست پرفروش‌ها دارند.

شاهکار خاویر ماریاس اسپانیایی که به خاطر آن جایزهٔ معتبر «دابلین ایمپک» را کسب کرد و شگفتی انبوهی از خوانند‌گان را همراه داشت، یا‌‌ همان «قلبی به این سپیدی» با ترجمه مهسا ملک‌مرزبان، رمان «زبان گل‌ها» نوشته ونسان دیفن‌باخ که تاکنون به ۴۰ زبان ترجمه شده است و آخرین رمان منتشر شده از پاتریک مودیانو (برنده جایزه نوبیل ادبیات) با نام «چمن شب‌ها» نیز داستان‌های خارجی دیگری هستند که در هفته سوم تیرماه پرفروش شده‌اند.

یازدهمین رمان جولین بارنز که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و جایزه بوکر را نیز دریافت کرده است، تحت عنوان «درک یک پایان»، رمان «پس از تو» نوشته جو جو مویز نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی به گفته ناشر این نویسنده در ادامه رمان «من پیش از تو» خلق شده است و رمان «من پیش از تو» هم داستان‌های خارجی تقریبا تازه‌وارد به فهرست پرفروش‌ها‌ هستند که چند هفته‌ متوالی است جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌هاداشته‌ و دارند.

رمان روسی «یادداشت‌های شیطان» به قلم لیانید آندری‌یف و با ترجمه و تصحیح حمیدرضا آتش‌برآب، «مرا به کنگاراکس نبر» از آندره کورکف که در دههٔ اول پس از فروپاشی شوروی نوشته شده و رمان «سوفیا پتروونا» از لیدیا چوکوفسکایا که چند وقتی است با ترجمهٔ خشایار دیهیمی روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته نیز برای چندمین هفته متوالی است که در لیست پرفروش‌ها ثبت می‌شوند و گویا می‌توانند تا مدت‌ها نیز در لیست کتاب‌های داستانی پر فروش باقی بمانند.

دو رمان «لعنت به داستایوفسکی» و «هزار توی خواب و هراس» از عتیق رحیمی نویسندهٔ فارسی‌زبان افغانستانی-فرانسوی که توسط مهدی غبرایی ترجمه شده و حتی این بازگردانی آثار داستانی از یک نویسندهٔ فارسی زبان به زبان فارسی مدتی مورد بحث و اختلاف نظر در حوزهٔ ادبیات بود، رمان «داپلر» از ارلند لو که شقایق قندهاری بعد از ابر ابله این نویسنده آن را ترجمه کرده و روایت ظریف و در عین حال نثری طنازانه برای نقد جامعه شهری مدرن و ارزش‌های نوظهور دارد نیز دیگر داستان‌های خارجی در لیست پرفروش‌های دهه سوم تیرماه هستد.

تازه‌ترین اثر منتشر شده از محمود دولت‌آبادی که شامل شش داستانِ کوتاه با نام‌های «مولی و شازده»، «اسم نیست»، «یک شبِ دیگر»، «امیلیانو حسن»، «چوب خشکِ بلوط» و «اتفاقی نمی‌افتد» که اکثرا در دو یا سه سالِ اخیر نوشته‌ شده‌اند و داستان یک پلیس خسته و توبیخ‌شده که درگیر یک پروندهٔ عجیب می‌شود از یعقوب یادعلی با نام «آداب دنیا» هم همچنان ادبیات ایران را در لیست پرفروش‌های دهه ابتدایی تیرماه نمایندگی می‌کنند.

البته اولین رمان مهدی افشارنیک با نام «گود» که رشته حوادث و اتفاقاتی از از ۱۵ خرداد ۴۲ و حتی قبل از آن‌ را تا به امروز مرور می‌کند و شخصیت‌های داستانی متنوعی از دختران چریک، پسران مدافع خرمشهر، مردان سنتی بازار تهران گرفته تا زنانی که تیمسارهای زمان شاه را به بازی می‌گیرند را شامل می‌شود، نیز برای چندمین هفته متوالی در لیست پرفروش‌‌ها دیده می‌شود.

همچنین تازه‌ترین اثر منتشر شده از سروش چیت‌ساز با نام «بارش سفره ماهی» که شامل داستان‌های تازه این نویسنده است که به زعم بسیاری از منتقدان از کار قبلی او یعنی «نوبت سگ‌ها» یک سرو گردن بالا‌تر است و آخرین داستان احمدرضا احمدی با نام «بر دیوار کافه» به همراه داستان عامه‌پسند‌ «سیگار شکلاتی» از هما پوراصفهانی هم دیگر آثار ایرانی هستند که در سومین هفته تیرماه استقبال بخشی قابل قبولی از کتاب‌خوان‌ها را کسب کرده‌اند.

در کنار این‌ها اثری پژوهشی با عنوان «زنان، دشتان و جنوه ماهیانه» از شهلا زرلکی که قاعدگی و همهٔ مسائل و موضوعات مربوط به آن را در تاریخ و اسطوره نیز دنبال می‌‏کند و به دنبالِ یافتن پاسخی‌ است به این پرسش: چرا قاعدگی همواره مسئله‏‌ای پنهان و مذموم در فرهنگ‏‌ها و باورهای کهن و امروزی بوده است؟ هم اثر پرطرفدار ایرانی در بخش زنان معرفی می‌شود.

البته کتاب «هنر همچون درمان» از آلن دوباتن و جان آرمسترانگ که شیوه‌ عملکرد و نگاه نهادهای هنری به هنر، فروش یا ارائه هنر را مورد نقد و برری قرار داده نیز اثر پرخوانندهٔ حوزه تخصصی شناخت مفهوم هنر در این روزهای تیرماه بوده است.

کتاب‌های «فهم برشت» ازجمله آثار مشهور وال‌تر بنیامین، فیلسوف و اندیشمند مطرح آلمانی با ترجمه مشترکی از حسین نمکین و دیگران، نمایشنامه «الکترا» نوشته اوریپید که در سال ۴۱۳ پیش از میلاد روی صحنه رفته و به تازگی با همت غلامرضا شهبازی و توسط نشر بیدگل منتشر شده و نمایشنامه «مامورهای اعدام» از مارتین مک‌دونا آثار نمایشی خارجی پرخواننده در سومین هفته تیرماه هستند.

 «کوگیتو: زنان اندیشه» که یک مقاله و چهار گفت‌وگوی کوگیتو با فلاسفۀ زن یا زنان فیلسوفی مثل مری وارتاک، جین همپتن، مارتا نوسباوم و نانسی کارترایت را شامل می‌شود و اثری از موریس بلانشو درباره مارکی دوساد، فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی با نام «عقل ساد» که به شیوه خاص خودش نوعی عقلانیت از میان «لایه‌های پنهان در افراط‌گری‌ها و هنجارگریز‌های» آثار ساد به خواننده منتقل می‌کند هم جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌های هفتهٔ سوم تیرماه داشته‌ و چراغ روشن آثار فلسفی در لیست پرفروش‌ها را حفظ کرده‌ است.

 «هویت ایرانی از دوران باستان تا پایان پهلوی» با ترجمه و تدوین حمید احمدی که با استناد به آثاری مثل «تاریخ بیهقی»، «قابوس‌نامه»، «سیاست‌نامه»، «هفت پیکر و خسرو و شیرین»، «دیوان حافظ» و «گلستان و بوستان»، دیدگاه‌های مربوط به هویت قومی و ملی ایران را بررسی کرده نیز اثر تخصصی پرفروش حوزهٔ جامعه‌شناسی در سومین هفته تیرماه است.

بر اساس این گزارش ناشرانی چون بیدگل، چشمه، بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

کتاب‌های پرفروش هفته سوم تیرماه
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده و مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره کتاب
1 حکومت نظامی خوسه دونوسو/ عبدالله کوثری نشر نی 30000 روایتی از زندگی «مانونگو ورا» خواننده‌ انقلابی شیلیایی
2 تصرف عدوانی لنا اندرشون/ سعید مقدم مرکز 12500 داستان یک عشق مخرب که روح و هویت یک زن را خراش می‌دهد.
3 یک شلیک لی چایلد/ محمد عباس آبادی کتابسرای تندیس 30000 از سری کتاب‌های مجموعه جک ریچر
4 چمن شب‌ها پاتریک مودیانو/ مریم جلالی‌فراهانی فرهنگ آرش 15000 تازه‌ترین رمان مودیانو در ایران
5 درک یک پایان جولین بارنز/ حسن کامشاد فرهنگ نشر نو 16000 یازدهمین رمان جولین بارنز و برنده‌ جایزه بوکر
6 آس و پاس در پاریس و لندن جرج اورول/ بهمن دارالشفایی ماهی 17000 اولین کتابی است که از اورول منتشر شد
7 پشت سرت را نگاه کن سی‌بل هاگ/ آرتمیس مسعودی آموت 22500 پرفروش‌ترین رمان با موضوع زنان و دومین رمان پرفروش آمازون
8 من پیش از تو جوجو مویز/ مریم فتاحی آموت 27500 این رمان در صدر پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار دارد و امیلیا کلارک و سام کلافین نیز در نسخه‌ سینمایی آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.
9 پس از تو جوجو مویز/ مریم فتاحی آموت 33000 ادامه رمان «من پیش از تو»
10 یادداشت‌های شیطان لیانید آندر‌ی‌یف/ حمیدرضا آتش‌برآب انتشارات علمی-فرهنگی 18000 داستان روسی
کد خبر : ۳۹۰۰۳۰