خبرگزاری کار ایران

غریب‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

تصویرسازی تخیل کودک را پرورش می‌دهد

یک تصویرگر کتاب کودک با بیان اینکه هماهنگی بین متن، تصویر و تناسب آن با سن مخاطب بسیار اهمیت دارد، گفت: تصویرسازی در بسیاری از موارد به پرورش تخیل در کودک کمک می‌کند و کودک با بهره‌گیری از آن دنیاهای جدیدی را برای خود خلق می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تصویرگری کتاب کودک در کنار ادبیات کودک و نوجوان، بخش مستقلی درهنر است که به طور کاملا هدفمند و مخاطب‌شناسانه در راستای این نوع از ادبیات پیش می‌رود و در واقع بخش هنرمندانهٔ کتاب را تشکیل می‌دهد که در انتقال معنا و مفهوم متن بسیار موثر است. تصویرگری کتاب که متشکل از گرافیک و نقاشی است دستاوردی است که پیوستگی دائم با متن دارد و همیشه مبتنی بر روایت و قصه است.

بهزاد غریب‌پور، تصویرگر کتاب کودک درباره کتاب تصویری و تصویرگری کتاب کودک و نوجوان اظهارکرد: کتاب تصویری به کتابی گفته می‌شود که بخشی از کتاب با تصویر بیان می‌شود. به بیانی دیگر کناب تصویری به‌وسیله دو هنرمند شکل گرفته است.

او با بیان اینکه کتاب تصویری حاصل تلاش نویسنده و تصویرگر است، ادامه داد: کتاب تصویری تنها کتابی است که دو هنرمند رادر بر می‌گیرد. برهمین اساس ممکن است نگاه‌های متفاوتی در کتاب پیش آید و باتوجه به این مسئله نویسنده و تصویرگر باید از نظر ذهنی بهم نزدیک باشند و از یک زاویه به کار نگاه کنند.

این تصویرگر توضیح داد: عدم هماهنگی بین تصویرگر و نویسنده باعث گسست و مشکل بین متن و تصویر می‌شود و در ‌‌نهایت این مخاطب است که از این عدم همخوانی بین متن و تصویر دچار دوگانگی می‌شود.

                                                                            78401298

غریب‌پور با اشاره به اینکه تصویرگرکتاب باید به متن و تصویر مسلط باشد، گفت: از طرف دیگر یک تصویرگر باید سن مخاطبی را که برای او تصویرگری می‌کند نیز در نظر بگیرد چراکه اگر هماهنگی بین مخاطب و تصویر ایجاد شده نباشد، باز هم برای مخاطب مشکل‌ساز می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که در تصویرگری کتاب کودک تا چه اندازه به توانایی‌های ذهنی و ادراکی کودک در تصاویر خلق شده توجه می‌شود؟ گفت: این مسئله بستگی به هنرمند دارد، برخی از هنرمندان توانایی‌های ذهنی و ادراکی کودک را نیز مدنظر می‌گیرند اما در برخی موارد به این مسئله توجه نمی‌شود.

این تصویرگر ادامه داد: برخی از تصویرگران صرف کار تصویرگری و زیبایی کار برایشان اهمیت دارد و در تصویرسازی به سن و فهم کودک کمتر توجه می‌شود؛ این درحالی است که یقینا درک و فهم کودک جایگاه نخست را در تصویرگری کتاب کودک دارد البته هستند تصویرگرانی که به هماهنگی بین متن، تصویر و تناسب آن با سن مخاطب بسیار اهمیت می‌دهند.

غریب‌پور اضافه کرد: با برخی از منتقدان کتاب کودک که معتقدند؛ کتاب‌های کودک نباید تصویر داشته باشند چراکه تصویر ذهنیت و تخیل کودک را محدود می‌کند، موافق نیستم چراکه تصویر در بسیاری از موارد به پرورش تخیل در کودک کمک می‌کند و کودک با بهره‌گیری از آن دنیاهای جدیدی را برای خود خلق می‌کند.

او در پایان اظهارکرد: در تصویرگری کتاب کودک می‌توانیم از اِلمان‌ها و تصاویری استفاده کنیم که لزوما در متن کتاب نیامده آنچه که اهمیت دارد این است که از اِلمان‌هایی استفاده شود که مفهوم متن را به کودک برساند.

                                                               files-profiles-602814003[3f8f35be09d665a12d3222a975fa269d]

کد خبر : ۳۸۸۰۶۴