خبرگزاری کار ایران

نماینده مجلس دهم:

یادمان باشد علیه پیامبران هم حرف می‌زدند

نماینده پاکدشت در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: دیگر زمان آنکه بگوییم سینما و تئاتر حرام است، گذشته است؛ این هنرها در خدمت مردم است و ما باید ببینیم چطور می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

محمد قمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر اینکه خوب است که حوزه‌های علمیه هم بحث‌هایی در مورد هنر در خدمت فرهنگ داشته باشند و روی آن کار کنند، گفت: حوزه‌های علمیه هم باید در این زمینه بحث کنند که فرهنگ و ارزش‌های انقلاب را در قالب سینما و تئاتر بتوان عرضه کرد؛ دیگر زمان آنکه بگوییم سینما و تئاتر حرام است گذشته است.  

او همچنین با اشاره به مساله لغو کنسرت‌های مجوزدار و فیلم‌های سینمایی دارای مجوز، گفت: اگر کاری که درست است، انجام می‌شود هیچ‌کس نباید از این حرف‌ها بترسد؛ پیامبران هم که مطالبی را مطرح می‌کرند مگر علیه‌شان حرف نمی‌زدند؟ علیه پیامبران هم صحبت می‌شد ولی آنها به هدف خود ایمان داشتند. ما باید کار درست را انجام دهیم و از این حرف‌ها نترسیم و هراس نداشته باشیم.

قمی تصریح کرد: اگر اثر هنری، حقیقت داشته باشد و در راستای گسترش فرهنگ باشد، باید همان مسئولان مجوز دهنده هم واقعا از کار حمایت کنند. اگر می‌خواهند فرهنگ انقلابی و فرهنگ اسلامی در جامعه گسترش پیدا کند باید هنر در خدمت فرهنگ انقلاب باشد.

جهت‌گیری سیاسی تلویزیون یک‌سویه و نامعتدل است

نماینده پاکدشت در مجلس دهم همچنین با اشاره به تلویزیون و رویکرد آن، گفت: تلویزیون در انتقال مفاهیم انقلاب و اسلام به‌طور کامل موفق نبوده است، اما دارد در این جهت گام برمی‌دارد و باید هم در جهت بسط فرهنگ اسلامی گام بردارد.

محمد قمی تصریح کرد: برنامه‌های تلویزیون الان کاملا مورد قبول نیست و مقداری مشکل دارد؛ باید در جهت بسط فرهنگ اسلامی تلاش و کوشش بیشتری کند. چون برنامه‌های تلویزیون که با این همه هزینه و وقت تهیه می‌شود باید خروجی داشته باشد و روی نسل جدید و کودک و نوجوان تاثیرگذار باشد اما آن تاثیر را ندارد.

او یادآور شد: صداوسیما باید برنامه‌ریزی و دقت کند و از صاحب نظران فرهنگی، اسلامی، دانشگاهی و از حوزه علمیه بیشتر کمک بخواهند تا برنامه‌ها در راه خدمت به مردم بیشتر اصلاح شود.

محمد قمی همچنین با اشاره به رویکرد سیاسی صداوسیما، گفت: صداوسیما از نظر جهت‌گیری سیاسی معتدل نبوده و نیست و تلویزیون در این زمینه یک‌سویه کار می‌کند.

مجلس دهم به دنبال ایجاد تحول فرهنگی است

نماینده پاکدشت در مجلس دهم، با اشاره به اهمیت مساله فرهنگ، گفت: به تعبیر شهید بهشتی انقلاب ما انقلاب فرهنگی است؛ بنابراین مقوله فرهنگ در انقلاب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. قرآن که کتاب ما مسلمانان است هم یک کتاب فرهنگی به تمام معناست و پیامبران هم از طریق فرهنگی دین خودشان را تبلیغ می‌کردند.

محمد قمی توجه به فرهنگ را هم رهنمود مقام معظم رهبری و هم ریشه انقلاب دانست و گفت: طبیعی است که نمایندگان هم با توجه به رهنمود مقام معظم رهبری عنایت ویژه‌ای به فرهنگ داشته و سعی کنند تا جایی که در توان دارند در راستای تحول فرهنگی و ایجاد فضای مناسب فرهنگی بکوشند.

او خاطرنشان کرد: مقوله فرهنگ هم برای طرفداران هم دشمنان انقلاب مهم است. دشمنان از طریق تهاجم فرهنگی سعی می‌کنند به ما حمله کنند و انقلاب ما را پوچ کنند، دوستان ما هم سعی در گسترش فرهنگی دارند چون از طریق آن می‌توان سایر مسائل را حل کرد؛ پس به مقوله فرهنگ بها می‌دهند. 

این نمیانده مجلس با اشاره به بحث‌های فراوان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب راجع به مسائل فرهنگی آن را نشان از دغدغه فرهنگی رهبران جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: پس باید همه جامعه به مقوله فرهنگ توجه داشته باشند، مخصوصا مجلس که در راس امور است؛ اگر بخواهیم سیاست و اجتماع اصلاح شود راهش اصلاح فرهنگ است و باید از راه اصلاح فرهنگ اقدام کنیم.

قمی یادآور شد: مجلس کمیسیون فرهنگی دارد و سایر کمیسیون‌ها هم گریزی به فرهنگ دارند و از این جهت خوش‌بین هستم که با توجه به بافت مجلس دهم، ما در مقوله فرهنگ بتوانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم و باید هم این کار انجام بگیرد.

نماینده لیست امید مجلس دهم با تاکید بر اینکه هنر باید در خدمت فرهنگ و انقلاب باشد، گفت: سینما، تئاتر و موسیقی و هنرهای برجسته باید در خدمت فرهنگ باشند در غیر این صورت موثر نیستند. مثلا وقتی فیلم سینمایی یوسف پیامبر ساخته می‌شود، می‌بینید که چقدر می‌تواند در فرهنگ جامعه تاثیر بگذارد.

قمی ادامه داد: اگر هزاران کتاب در این زمینه نوشته می‌شد شاید اثر نداشت اما ببینید که یک فیلم سینمایی هنری مانند یوسف پیامبر می‌تواند چقدر اثرگذار باشد و بسیار عامیانه و با زبان تصویر در فیلم، به مردم حقیقت تقوا و فرهنگ را در قالب یک حرکت حضرت یوسف به جامعه القا کند.

او با اشاره به مرحوم حمید سبزواری، گفت: سبزواری شعر و ادبیات را در خدمت انقلاب و اسلام و فرهنگ اسلامی گرفته بود و به همین دلیل هم موثر بود؛ به همین اندازه، قلم اندیشمندان در راستای هنر انقلاب و فرهنگ آن می‌تواند مفید و موثر باشد.

کد خبر : ۳۸۲۲۴۳