خبرگزاری کار ایران

پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در اینترنت کدامند؟

گروه دال با اولین اثرش (گذر از اردیبهشت) در سایت بیپ‌تونز رتبه اول‌ را میان پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی بدست آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در هفته‌ای که گذشته به شرح زیر است:

1- گذر از اردیبهشت اثر گروه دال

2- دور اثر ماکان اشگواری و امیر صارمی

3- اتاق گوشواره اثر گروه دنگ شو

4- ماه و ماهی اثر حجت اشرف‌زاده، امیر و آرش بیات

5- دخت پری‌وار اثر مهیار علیزاده و علیرضا قربانی

گذر از اردیبهشت

«آلبوم «گذر اردیبهشت» توسط نشر و پخش جوان منتشر شد و حاصل دو سال تلاش اعضاى گروه براى تولید اثرى مستقل مطابق با سلیقه مخاطبان جامعه امروز است. در تمام ترانه‌ها، نگرش منسجمی که مبنى بر امید و شور زندگى است، به وضوح دیده، شنیده می‌شود. حتى گرافیک و هویت بصرى آلبوم دال و همینطور انتخاب نام «گذر اردیبهشت» منطبق بر همین جریان فکرى بوده است. میکس و مسترینگ این آلبوم نیز با رویکردی خاص و به صورت آنالوگ و روی ریل انجام شده که موجب صدای گرمتر و آرامتر می‌شود.

اعضاى گروه «دال» را امین هدایتى (خواننده)، غزل مهدوى (ترانه سرا)، میلاد سعدى و یزدان بهمنى (نوازندگان سازهاى کوبه‌اى) و شایان شکرابى (پیانیست) تشکیل می‌دهند. در آلبوم «گذر اردیبهشت»، آرش سرانی‌آذر (بالابان و دودوک)، مهرداد عالمى (ویلن سل) و آرین کشیشى (گیتارباس) با گروه دال همکارى کرده‌اند.

دور

سبک موسیقی در این آلبوم را جایی بین موسیقی جاز و پاپ باید دانست. حدودا همه آهنگ‌ها با صدای خواننده و یک گیتار کلاسیک اجرا شده‌اند. البته ریتم‌ها و هارمونی آثار بعضی جاها به سمت موسیقی جاز تمایل پیدا می‌کند، اما در کل سبک غالب کار پاپ است.

در این آلبوم «ماکان اشگواری» می‌خواند، «امیر صارمی» گیتار می‌نوازد، «سردار سرمست» نوازنده پیانو الکتریک است، «سهیل پیغمبری» کلارینت نواز و «بردیا کیارس» نوازنده ویولن آلتو و ویولن هستند. همچنین «کریستف رضاعی» تنظیم سازهای زهی را در این آلبوم به عهده دارد.

«دور» اولین آلبوم مستقل ماکان اشگوارى است، هرچند پیش از این نام او را در پروژه‌هایى همچون آلبوم‌هاى «هجده» و «ساحل تهران» و همچنین آلبوم موفق «کماکان» به خوانندگى مهدى ساکى در موسیقى متن فیلم «در دنیاى تو ساعت چند است» دیده بودیم که این دو در زمره پرفروش‌ترین آلبوم‌هاى تلفیقى سال گذشته قرار گرفتند.

این آلبوم با اشعاری از ناظم حکمت، ثمین باغچه‌بان، عارف قزوینی، شوریده شیرازی، ابراهیم منصفی و ... در کنار ترانه‌هایی از خود ماکان اشگواری، از ١٢ قطعه تشکیل شده که آخرینِ آن به اجراى زنده قطعه پرطرفدار «نهنگ» با شعرى از ابراهیم منصفى به عنوان هدیه‌اى براى مخاطبان اختصاص داده شده است.

ماه و ماهی

این اثر از تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری به خوانندگی حجت اشرف‌زاده و آهنگ‌سازی مشترک حجت اشرف‌زاده و امیر و آرش بیات است.

ماه و ماهی متشکل از هشت قطعه با کلام ماه و ماهی، مادر، کوچه‌باغ‌های نیشابور، پاییز، دلتنگ، عشق آمد و یاد یار و یک قطعه بی‌کلام عشق آمد است که با شعرهایی از علیرضا بدیع تولید شده است. در این اثر، مهرداد عالمی نوازندگی ویولنسل و میثم مروستی نوازندگی ویولا را برعهده دارند.

دخت پری‌وار

آلبوم «دخت پری‌وار» پس از آلبوم موفق «حریق خزان»‌؛ دومین همکاری همکاری مهیار علیزاده و علیرضا قربانی است.

تولید این آلبوم از سال 92 آغاز شده که به دلایل ضبط هم‌زمان با آلبوم مشترک با «همایون شجریان» و همچنین تولید و انتشار آلبوم «در شعله با تو رقصان»، ضبط آن در مقطعی متوقف و دوباره در سال 94 آغاز شد.

در این آلبوم که شامل 9 قطعه باکلام و سه قطعه سازی است؛ اشعاری از سعدی، عراقی، عطار نیشابوری، هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، قیصر امین‌پور، محمدعلی بهمنی و علیرضا کلیایی استفاده شده است. مهیار علیزاده در مورد این آلبوم گفته است: «ضبط وکال با دقت و وسواس بسیار بالایی انجام شده و من علیرضا قربانی همانند آلبوم «حریق خزان»، انرژی زیادی را برای ضبط هرچه بهتر این مجموعه صرف کرده‌ایم.»

اتاق گوشواره

هسته اصلی دنگ شو را برادران شجاع نوری شکل داده‌اند: طاها پارسا، نوازنده پیانو و رضا شایا، نوازنده ساکسوفون که در سال‌های فعالیت گروه، با هنرمندان مختلفی ازجمله امید نعمتی، خواننده پالت، سعید آتانی و علی زند وکیلی، خوانندگان آلبوم «اتاق گوشواره» و نوازندگان سازهای دیگر همکاری کرده‌اند. مثلا در «اتاق گوشواره» از صدای نی اسحاق چگینی و ویولنسل آتنا اشتیاقی و کنترباس آرش ضرابیان بهره برده‌اند.

دنگ شو پیش از «اتاق گوشواره»، دو آلبوم دیگر را هم منتشر کرده است: «شیراز چل ساله» و «دلتنگ شو». این گروه علاوه بر اجرای موسیقی در جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما، آهنگسازی فیلم «ضد گلوله»، سریال‌های «پژمان» و «شمعدونی» و ... را در کارنامه خود دارد.

«اتاق گوشواره» تلفیقی از سبک‌های مختلف، از پاپ گرفته تا تانگو است و حتی ریتم‌های رقص سماع هم در آن شنیده می‌شود. به جز مولانا، سعدی، حافظ، فریدون مشیری، سیمین بهبهانی و ... هم از شاعران «اتاق گوشواره» هستند.

نام آلبوم هم مفهومی کنایه‌آمیز دارد: اتاق گوشواره در معماری قدیمی ایرانی در دو سوی شاه‌نشین قرار داشته و وقتی مهمان می‌آمده، درش را بازمی‌کرده‌اند تا فضا بزرگتر شود و محل استقرار نوازندگان هم بوده است. «اتاق گوشواره» دنگ شو، شاید فضایی تازه ایجاد می‌کند برای مهمانان تازه موسیقی فارسی.

کد خبر : ۳۷۹۰۲۲