خبرگزاری کار ایران

ارزیابی مثبت شورای نظارت از عملکرد شبکه مستند

شورای نظارت و ارزیابی بر سازمان صدا و سیما عملکرد شبکه مستند را مثبت ارزیابی کرد.

 به گزارش ایلنا، شورای نظارت و ارزیابی بر سازمان صدا و سیما در گزارشی تحلیلی درباره عملکرد نوروزی شبکه مستند، ویژگی‌هایی چون حمایت از مستندسازان جوان، جذابیت‌های بصری در مستندهای مربوط به گردشگری، ایجاد سرگرمی برای همه اقشار و سلایق و سنین، تولید مستندهایی منطبق با دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و منطبق با سیاست‌های کلی اقتصادی و مبتنی بر سبک زندگی اسلامی، ایرانی، کیفیت تصویری خوب مستند‌ها و سرانجام عملکرد رو به رشد شبکه مستند برشمرده است.

شورای نظارت و ارزیابی بر سازمان صدا و سیما در گزارشی که به تحلیل و ارزیابی ویژه برنامه‌های نوروز شبکه مستند سیما اختصاص دارد، ویژگی‌های بارز عملکرد این شبکه در ایام نوروز را برشمرده است.

در این گزارش در ارزیابی فعالیتهای شبکه از منظر اهداف ترسیم شده برای آن، آمده است: «برای گسترش فعالیت در زمینه ارائه اطلاعات در مورد فیلمهای مستند و مستندسازان، این شبکه خبرهای حوزه مستند را پخش کرده و در معرفی برنامه‌ها نیز اطلاعات دقیقی در خصوص مستند‌ها و در برخی مواقع مستندسازان می‌دهد و در انتهای مستند‌ها، مختصات کلی مستند‌ها و اطلاعات کامل آن را ارائه می‌کند و در تیزرهای تبلیغاتی هم این موضوع صورت می‌گیرد.»

حمایت از مستندسازان جوان

در این گزارش تأکید شده است: «مستندسازان کشور در این شبکه به اشکال مختلف مورد حمایت قرار گرفته و به مستندسازان جوان نیز اهمیت داده و آثار آن‌ها نیز پخش می‌شود. از این حیث عملکرد شبکه مثبت ارزیابی می‌شود.»

جذابیت‌های بصری در مستندهای مربوط به گردشگری

در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: «در حوزه پوشش برنامه‌های گردشگری صداوسیما نیز این شبکه در ایام عید مستندهای زیادی در خصوص گردشگری به نمایش گذاشت که از جذابیت‌های بصری و جذابیت خوبی برخوردار بودند. از جمله این موارد می‌توان به مجموعه «میراث ایران»، «نووَری» و «الموت» اشاره کرد.»

ایجاد سرگرمی برای همه اقشار و سلایق و سنین

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «برنامه‌های این شبکه با پخش جاذبه‌های دیدنی ایران، آداب و روسم سنتی، فرهنگ‌های مختلف و... جذابیت‌هایی را ایجاد کرده و برای اقشار، سلایق و سنین مختلف سرگرمی ایجاد کرد است. به عنوان مثال، مستند سخنرانی‌های تد برای اصحاب دانش مناسب ارزیابی می‌شود و مستند استارت برای جوانان سرگرم کننده بود.»

تولید مستندهایی منطبق با دغدغه‌های زیست محیطی رهبر و منطبق با سیاست‌های کلی اقتصادی

مدیریت شبکه مستند از دیدگاه شورای نظارت بر سازمان صداوسیما اینگونه ارزیابی شده است: «مدیران شبکه مستند در انتخاب مستندهای نوروزی، به برخی سیاست‌های کلی نظام و اهداف راهبردی ایران توجه داشته‌اند. مثلا برنامه «باغ‌های گمشده» طبق صحبت‌های مدیر شبکه مستند براساس دغدغه‌های زیست محیطی رهبر معظم انقلاب اسلامی تولید شده است. برنامه «دسترنج» نیز منطبق با برخی سیاست‌های کلی اقتصادی است، گرچه برنامه‌ای مستقل در این خصوص تهیه نشده است.»

تولید مستند مبتنی بر سبک زندگی اسلامی، ایرانی

بنا بر گزارش این شورا «در حوزه سبک زندگی، خیل عظیمی از مستندهای پخش شده، زندگی اصیل ایرانی و اسلامی را در اقلیم‌ها و فرهنگهای مختلف به تصویر کشیدند و مولقه‌هایی نظیر ساده زیستی، مدارا کردن، احترام به کهن سالان، بی‌آلایش بودن، پرهیز از رقابتهای کاذب، خورد و خوراک طبیعی، فرهنگ دید و بازدید، خانه‌های اصیل ایرانی، هنرهای سنتی ایرانی، استفاده نکردن از محصولات و تولیدات سایر کشور‌ها در مواقع غیرضروری و... که مبتنی بر سبک زندگی اسلامی، ایرانی هستند در مستندهایی نظیر «یک عاشقانه آرام»، «پنجه» و... به تصویر کشیده شد.»

شاخص‌های هویتی ایرانیان و پاسداشت هویت فرهنگی در برنامه‌های شبکه مستند

در بخش دیگری از این مطلب تأکید شده است: «سیاست‌های کلی هویت فرهنگی ایرانیان، اگرچه به صورت مستقیم در این مستند‌ها وجود ندارد، ولی مضامین آن نظیر مفاخر ایرانی، نمادهای فرهنگی ایرانی، آداب و سنن، رسومات باستانی و آئینی، معماری‌های سنتی، موسیقی‌های محلی و... مبنی بر پاسداشت هویت فرهنگی است و از این منظر برنامه‌های شبکه مستند نیز شاخص‌های هویتی ایرانیان را مدنظر قرار داده‌اند.»

کیفیت تصویری خوب مستند‌ها

در این گزارش همچنین برخی از محاسن شبکه مستند در نوروز اینگونه برشمرده شده است: «طرح برخی سیاست‌های کلان نظام در حوزه اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی، سبک زندگی، عدم اعتماد به آمریکا، تقویت تولید داخلی و... در مستندهایی چون دسترنج، عطش خرید، توجه کافی و مناسب به موضوع محیط زیست و حفاظت از آن، معرفی نسبتا جامع از نقاط گردشگری ایران، پخش برنامه‌های مرتبط با ایام نوروز، پاسداشت سنت‌ها و آیین‌های ایرانی، کیفیت تصویری خوب مستند‌ها، بهره گیری مناسب از مستندهای برگزیده سینما حقیقت و دوبله و پخش مستندهای معروف جهان.»

عملکرد رو به رشد شبکه مستند

در پایان این گزارش آمده است: «در مجموع باید بیان کرد که شبکه مستند نسبت به قبل، عملکرد رو به رشدی داشته است. توسعه مفهوم تقلیل یافته مستند در تلویزیون و پخش مستندهای اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، پرتره و... در کنار مستندهای حیات وحش و محیط زیستی از جمله نکات مثبت عملکرد این شبکه است.»

در این گزارش همچنین از تکراری بودن برخی مستند‌ها انتقاد شده و بر لزوم توجه بیشتر به مفاهیم و مضامین اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف و تولید و پخش برنامه‌هایی منطبق با تحول در علوم انسانی تاکید شده است.

کد خبر : ۳۷۰۲۹۹