خبرگزاری کار ایران

کیوان سررشته:

اجرای 8 طرح در دور دوم فستیوال میکرولیو/ کمک نخواستیم فقط اذیت نکنند

دبیر دومین فستیوال میکرولیو گفت: با پایان فراخوان دومین دوره جشنواره میکرولیو در اول اردیبهشت، 20 طرح به دبیرخانه رسید که پنج طرح به‌طور مستقیم وارد مرحله بازبینی شده است.

کیوان سررشته در گفتگو با خبرنگار ایلنا افزود: مرحله اول بازخوانی انجام شده و به جز این پنج طرح، تعدادی اثر نیز قرار است در جلساتی با حضور اعضای میکرولیو درباره شیوه اجرایی طرح‌ها توضیحات بیشتری ارائه کرده و در صورت لزوم از مشاوره برگزارکنندگان جشنواره نیز بهره‌مند شوند.

دبیر دومین فستیوال میکرولیو ادامه داد: «L.K.P» کاری از نغمه معنوی، لیلا احمدی و آوا عقدایی، «شهر نقاشی» از مینا بقالیان، «پیام‌های بازرگانی» از رعنا کوه‌وند، «سینما رکس» از رامین کهن و یک اثر بی‌نام از الهام نظری پنج اثر راه یافته به مرحله بازبینی را تشکیل می‌دهند.

او با بیان اینکه یکسری از طرح‌های فرستاده شده به جشنواره اصلا ارتباطی با میکرو تئاتر نداشت، گفت: کسانی که در اجراهای قبلی میکروتئاتر حضور داشتند؛ طرح‌هایشان به فرمت میکروتئاتر نزدیک‌تر بود اما اغلب شهرستانی‌ها که فرصت تماشای این کارها را نداشتند و تنها براساس علاقه در فستیوال شرکت کرده بودند؛ کارشان بیشتر شبیه فرمت تئاتر عروسکی یا حتی صحنه‌ای بود.

دبیر دومین فستیوال میکرولیو با تاکید بر اینکه تعدادی از طرح‌های فرستاده شده به فستیوال، کارهایی خلاقانه بودند و متعجب‌مان کردند، گفت: اجرای دوره جدید کارهای میکروتئاتر از ابتدای تابستان شروع می‌شود؛ هشت کار که کیفیت بالاتری از دوره‌های قبل دارند در قالب دور دوم فستیوال میکرولیو روی صحنه می‌روند.

سررشته یادآور شد: خبر خوش امسال این است که این پنج طرح برگزیده از فرمت اجرای جشنواره‌ای خارج شده و سالنی برای اجرای عمومی به آنها تعلق می‌گیرد؛ همچنین سایت میکرولیو با شروع دور دوم جشنواره، دوباره به‌راه می‌افتد تا قطعات ویدئویی اجراهای مختلف و مقالات و عکس‌هایی در آن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

اقدام عجیب مرکز هنرهای نمایشی در تائید کیفی آثار جشنواره‌ای

دبیر دومین فستیوال میکرولیو به مورد عجیب مرکز هنرهای نمایشی در بازبینی و نظارت آثار فستیوال میکرولیو اشاره کرد و گفت: همیشه این مرسوم بوده که تائید کیفی نمایش‌ها در جشنواره‌ها به عهده خود جشنواره است. اما اقدام عجیب مرکز هنرهای نمایشی این بود که در بازبینی کارهای جشنواره تنها به بازبینی نظارتی بسنده نکردند بلکه کارها را از نظر کیفی هم رتبه‌بندی کردند و به بعضی از کارها به دلیل کیفیت پایین کار مجوز نداند.

کیوان سررشته ادامه داد: درحالیکه فستویال میکرولیو دور اول برگزاری خود را طی می‌کرد و طبیعی بود که چنین کار جدیدی مشکلات و ضعف‌هایی را هم داشته باشد. در دور اول ما در برگزاری کارها با مشکل مواجه بودیم و به دلیل مسائل مجوز و بازبینی، کارها با تاخیر چند هفته‌ای اجرا شدند.

او با اشاره به مشکلات و مسائل مالی پیش‌روی گروه لیو و جشنواره میکرولیو، گفت: ساخت صحنه میکروتئاتر علی‌رغم اندازه کوچکش به دلیل ظرافتی که دارد و دقت و زمان زیادی باید برای آن صرف شود؛ همچنین متریالی که در ساخت آن استفاده می شود، هزینه زیادی دارد.

سررشته با اشاره به اینکه جشنواره انتظار کمک‌های مادی از کسی ندارد، گفتک دولتی‌ها اگر کمکی نمی‌کنند اشکالی ندارد اما اذیت هم نکنند.

دبیر دومین فستیوال میکرولیو گفت: در ابتدای کار فستیوال به دنبال اسپانسر بودیم. چون میکروتئاتر به دلیل متریال و شکل خاصش نیاز به دوربین و پروژکشن و هزینه‌های زیادی دارد. اما بعد از چند اجرا دیدیم که به دلیل استقبال بالای مخاطب از هر اجرا می‌توانی مبلغی را برای هزینه کرد اجرای بعدی ذخیره کنیم و به خودکفایی رسیدیم.

سررشته؛ استقبال از اجراهای دور اول جشنواره را بسیار راضی‌کننده توصیف کرد و گفت: در همه اجراهای دور پیش با تماشاگرانی بیش از ظرفیت سالن روبرو بودیم. به نظر می‌رسد میکروتئاترها دیده شده اما باید برای نتیجه‌گیری کمی بیشتر منتظر ماند. مشکل ما این است که ظرفیت سالن کم است و در هر اجرا بیشتر از 150 نفر نمی‌توانند حضور داشته باشند. اگر بخواهیم مخاطبان بیشتری را با میکروتئاتر آشنا کنیم باید بتوانیم تعداد بیشتری را هم در اجراها فرابخوانیم.

پروژه «میکروتئاتر» گروه تئاتر «لیو» کاری به ابتکار محمدحسن معجونی است که دور جدید آن با همکاری موسسه فرهنگی - هنری «نوروز هنر» و تماشاخانه «موج نو» برگزار می‌شود. در میکروتئاتر هنرمند با استفاده از اشیایی واقعی یا ساخته شده در مقیاسی کوچک‌تر از مقیاس طبیعی، نمایش خود را اجرا می‌کند و بدین‌ ترتیب طرح‌های ارسالی می‌توانند با نگاه به قابلیت‌های ماکت، اسباب بازی، اشیا و عروسک، ساختاربندی شوند. اگرچه باید توجه داشت که این فرم نمایشی امکاناتی فراتر از این موارد در اختیار هنرمندان تجسمی و نمایشی قرار می‌دهد.

کد خبر : ۳۶۶۱۵۸