خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از راضیه تجار؛

نمایشگاه کتاب بهار جدیدی به دوستداران کتاب هدیه می‌دهد

راضیه تجار (نویسنده) در یادداشتی به بررسی زوایای مختلف اهمیت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرداخته است.

متن کامل یادداشت راضیه تجار (نویسنده) درباره‌ی اهمیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور که در اختبار خبرگزاری کار ایران (ایلنا) قرار گرفته؛ بدین شرح است:

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اتفاق بسیار خوبی است که در اردیبهشت ماه هر سال شاهد برپایی با شکوه آن هستیم. برگزاری این نمایشگاه در فصل بهار خودش بهار جدیدی را به دوستداران کتاب هدیه می‌دهد.

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب در شهر آفتاب برگزار می‌شود و همانگونه که از نام آن «شهر آفتاب» پیداست، این نور و شادی مضاعف خواهد شد و در حقیقت این موقعیت تکمیل می‌شود. از اینکه برای کتاب، یک نمایشگاهی اختصاصی با ماهیت نمایشگاهی درنظر گرفته شده است، قلبا خوشحال هستم. این اتفاق نشان می‌دهد روی زیرساخت‌ها و آنچه که ارائه می‌شود، فکر انجام شده است. یقینا علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و اهالی فرهنگ با آسایش، سادگی و لذت روحی بیشتری این بازدید را خواهند داشت.

یک بخش قضیه نمایشگاه کتاب این است که معمولا ما همه ساله شاهد استقبال از نمایشگاه بین المللی کتاب هستیم. بخش دیگر به خود نمایشگاه مربوط است. در هر حال نمایشگاه کتاب یکبار و در بازه زمانی ده روز در طول سال سعی می‌کند توجه‌ها را به خود جلب کند و فرصت بهتری را برای دوستداران فراهم کند. اما نباید از این نکته غافل شویم که نباید در طول سال از کتاب غافل شویم و اتفاقات کتاب را در طول سال استمرار دهیم و محدود به طرح‌ها و برنامه‌های کوتاه‌مدت نباشد. بنابراین بحث کتاب و کتاب‌خوانی باید از طریق رسانه‌ها و ابزارهای دیگری چون شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مدام استمرار داشته باشد و ماحصل این فعالیت‌ها را باید در نمایشگاه ببینیم. به عبارتی در طول سال و در این مسیر باید دانه‌ها پاشیده شود و حاصل آن را در نمایشگاه بین المللی کتاب برداشت کنیم.

لذت خواندن کتاب را باید در بین مردم به خصوص به بدنه جامعه تفهیم کرد چراکه مخاطبان خاص، اهل مطالعه هستند که این گروه، درصد پایینی را در جامعه تشکیل می‌دهند. این قشر اندک جامعه اهل کتاب و کتابخوانی هستند و حتی کتاب هم هدیه می‌دهند. بنابراین باید بدنه جامعه را به هر طریقی درگیر مقوله کتاب و کتا‌بخوانی کرد. برای تحقق این امر می‌توانیم از آموزش و پرورش شروع کنیم. بنابراین امر کتاب و کتابخوانی باید از پایه شروع شود تا در ذهن مردم جامعه رسوب کند، کانالیزه شود و بدانند که این مسیر، مسیر درستی است.

کد خبر : ۳۶۴۲۷۹