خبرگزاری کار ایران

انتشار بیش از ۷۰ جلد کتاب با موضوع کتاب در سال ۹۴

موسسه خانه کتاب در سال گذشته ۷۲ جلد کتاب با موضوع کتاب را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از جمله فعالیت‌های خانه کتاب انتشار کتاب‌های تخصصی و پژوهشی است که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های کارنامه نشر، فرزانه ایران‌مدار، هزار سال با کتاب، آمار نشر کتاب در ایران (۱۳۵۸-۱۳۹۳)، منشی نول کشور – خادم نشر فارسی، کتاب کتابداری و کتاب پژوهی در نوشته‌های نوش آفرین انصاری، مشاهیر کتاب‌شناسی معاصر ایران، گزارش نخستین سالانه هنر طراحی کتاب ایران، کتاب‌شناسی جایزه کتاب سال و... اشاره کرد.

 «کتاب‌شناسی ماه» که در سال گذشته ۱۲ جلد از آن منتشر شد، دربردارنده اطلاعات همه کتاب‌هایی است که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌اند. این مجموعه افزون بر کتاب‌های ناشران خصوصی، انتشارات مؤسسه‌های دولتی، کتاب‌هایی با شمارگان محدود و در دسترس اعضای سازمان‌های خاص، گزارش‌های تحقیقاتی، چاپ‌کرده‌های به روش افست، آزمون‌نامه‌ها و کتاب‌های کمک درسی، آموزشی، نقشه‌ها و اطلس‌ها را نیز دربرمی‌گیرد.

کتاب «کارنامه نشر» که در سال گذشته شش جلد از آن منتشر شد، دربردارنده اطلاعات کتاب‌هایی است که در این سال با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌اند. این مجموعه علاوه بر کتاب‌های ناشران خصوصی، انتشارات موسسه‌های دولتی، کتاب‌های با شمارگان محدود و در دسترس اعضای سازمان‌های خاص، گزارش‌های تحقیقاتی، چاپکرده‌های به روش افست را نیز در برمی‌گیرد.

در سال گذشته، بیست جلد از کتاب «مشاهیر کتاب‌شناسی معاصر ایران» منتشر شد که در آن‌ها زندگی و آثار بزرگانی چون بزرگ تهرانی، محمد نخجوانی، سعید نفیسی، محمد علی تربیت، خانبابا مشار و... در آن‌ها تدوین شده است.

همچنین، «کتاب کتابداری وکتاب پژوهی در نوشته‌های نوش آفرین انصاری» از دیگر کتاب‌های منتشر شده در سال ۹۴ است که در آن مجموعه‌ای از مقالات و مصاحبه‌های خانم نوش آفرین انصاری که به صورت پراکنده در مجلات و جاهای مختلف چاپ شده بوده، گردآوری شده است.

کتاب «آمار نشر کتاب در ایران (۱۳۵۸-۱۳۹۳)» نیز از دیگر کتاب‌های چاپ شده خانه کتاب در سال گذشته بود که به مناسبت بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

از دیگر کتاب‌های منتشر شده از سوی خانه کتاب در سال ۹۴ می‌توان به کتاب «فرزانه ایران‌مدار؛ گنجینه پژوهشی ایرج افشار» اشاره کرد که در مراسم زنده یاد ایرج افشار از آن رونمایی شد. این کتاب در بر گیرنده پیشگفتاری از مجید غلامی جلیسه مدیر عامل موسسه خانه کتاب، مقدمه‌ای از احسان الله شکرالهی و غلامرضا امیرخانی، ۳۸ نوشتار درباره استاد افشار و ۲۹ نوشتار اهدا شده به ایرج افشار است.

کتاب «مُنشی نِوَل کِشور، خادم نشر فارسی» از دیگر کتاب‌هایی است که با هدف معرفی یکی از چاپخانه‌های مهم هندوستان و موسس آن مُنشی نِوَل کِشور به کوشش مجید غلامی جلیسه در سال ۹۴ منتشر شد.

مجموعه کتاب‌های «مشاهیر نشر کتاب ایران» از دیگر کتاب‌های منتشر شده از سوی خانه کتاب است که در سال گذشته یازده جلد از آن منتشر شد و در این کتاب‌ها به آثار و زندگی افرادی چون محمد حسین رکن‌زاده آدمیت، آقارضا سعیدی، عباسعلی پاسبان رضوی، غلامرضا طاعتی، سید عبدالغفار طهوری، ابراهیم رمضانی و... پرداخته است.

کد خبر : ۳۶۲۹۶۰