خبرگزاری کار ایران

نگارخانه‌های برتر سازمان فرهنگی هنری معرفی شدند

هشتمین آیین معرفی نگارخانه‌های بر‌تر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تجلیل از مسئولان ۱۰ نگارخانه بر‌تر برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ هشتمین آیین انتخاب نگارخانه‌های بر‌تر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور محمود صلاحی رئیس، امیر عبدالحسینی معاون هنری، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری و بهزاد شیشه‌گران، محمد ابراهیم جعفری، بهرام کلهرنیا و حمید شانس و جمعی از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی و مسئولان نگارخانه‌ها و برخی از مدیران مناطق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

شهرام بابایی سرپرست مدیریت هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای این آیین با اشاره به در اختیار داشتن ۲۷ نگارخانه و ۱۱ موزه و خانه‌موزه زیر نظر این سازمان افزود: می‌توان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را یکی از جدی‌ترین سازمان‌هایی دانست که در بخش موزه‌داری و نمایشگاهی فعال است. سازمان در سال ۹۴ قریب به ۱۶۸۰ عنوان نمایشگاه و ۲۷۸ کارگاه هنری و نشست‌ تخصصی برگزار کرده است و یکی از ویژگی‌های مثبت و معنادار سازمان حمایت از هنرمندان نیمه‌حرفه‌ای و دانشجویی است.

وی افزود: علاوه بر حمایت از هنرمندان نیمه‌حرفه‌ای، سازمان فرهنگی هنری با برگزاری نکوداشت استادان صاحب نام از حضور ایشان بهره برده است که با حمایت معاون هنری تعدادی از مراکز هم توانستند نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار کنند و ما شاهد حضور لخ مایفسکی هنرمند لهستانی و اشتفان بوندی هنرمند سوییسی بودیم و در سال ۹۵ نیز برای حضور هنرمندان آلمانی، ژاپنی و مکزیکی در حال بررسی هستیم.

بابایی در ادامه با اشاره به باز انتشار فصلنامه تماشا که برنامه سه ماهه نگارخانه‌ها را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد، گفت: در سال ۹۵ دومین جشنواره هنرهای تجسمی شهر را آغاز خواهیم کرد. از مدیران و مسئولان هم به دلیل تلاش و پشتکارشان در سال ۹۴ کمال تشکر دارم.

امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز پس از تقدیر از حضور مدیران و مسئولان نگارخانه، درباره مهم‌ترین دستاورد مدیریت هنرهای تجسمی در سال ۹۴ گفت: باز انتشار فصلنامه «تماشا» را به عنوان مهم‌ترین دستاورد می‌دانم که سال‌های سال متوقف شده بود اما با استقبال مدیریت سازمان و اعضای شورای شهر، مجددا این فصلنامه منتشر شد. همچنین به هنرمندان حاضر در این مراسم خیر مقدم می‌گویم که شاخصه اصلی ایشان توجه به اخلاق در هنر است.

توجه به اقتصاد هنر و حمایت از نگارخانه‌داران

محمد حسین سعلبی‌فر مسئول نگارخانه لاله درباره نگارخانه‌داری و سابقه آن در ایران صحبت‌هایی ارائه کرد و افزود: این روز‌ها مقوله اقتصاد هنر به صورت جدی مطرح شده است و این موضوع در نگاه هنرمندان و گالری‌داران حرف اول را می‌زند و هر روز شاهد متولد شدن یک گالری نو هستیم. از آنجا که می‌توان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را به عنوان بزرگ‌ترین نگارخانه‌دار کشور دانست، می‌بایست امروز به جایگاه گالری بیشتر توجه شود.

ساناز آرین‌فر مسئول نگارخانه ارسباران با ابراز اینکه همه فعالیت‌های این نگارخانه در فرهنگسرای ارسباران حاصل کار تیمی بوده حمایت جدی‌تر از مسئولان نگارخانه‌ها را خواستار شد و افزود: همه تلاش‌ها باید این باشد که هنرمندان با احترام بیایند و بار مالی و گرفتاری فکری برای هنرمند ایجاد نشود. خوشبختانه در سال گذشته شاهد حضور استادان برجسته در فرهنگسرای ارسباران بودیم.

در ادامه نیز رسول سمایی به عنوان مسئول خانه موزه دکتر چمران صحبت‌هایی را درباره توسعه فرهنگی و جریان فرهنگی در سطح شهر ارائه کرد و افزود: تمام نگارخانه‌ها و خانه موزه‌های سطح شهر تهران تکه‌هایی از یک پازل هستند که به صورت مجزا در کنار هم در حال فعالیت هستند و یکپارچه‌سازی همه موزه‌ها و نگارخانه‌ها اثر بخشی زیادی خواهد داشت.

اهمیت به افزایش بازدید از نگارخانه‌ها و موزه‌ها

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اولویت شهرداری تهران در بهسازی فضای سبز شهری و توجه به محیط زیست و جلو بودن از استانداردهای جهانی سرانه فضای سبز گفت: کشور ما یک کشور آزاد در گردش جمعیت است در کمتر کشوری این اتفاق به سادگی رخ می‌دهد، البته مشکلات آن گریبانگیر حکومت خواهد بود. با این وجود حرکت ما به سمت محیط زیست پایدار و از بین بردن آلودگی هوا است. از این رو فضاهای سبز زیادی در سراسر تهران احداث شده که مردم می‌توانند از آن ‌‌‌نهایت استفاده را ببرند. ولی باید با توسعه روستا‌ها اقداماتی کرد که جمعیت کمتری به شهر‌ها بیایند.

صلاحی در ادامه درباره حضور و بازدید مخاطبان از نگارخانه‌ها و موزه‌های سازمان گفت: اگرچه من از همه دوستان و مسئولان در نگارخانه‌ها که در حال تلاشند، کمال تشکر را دارم، اما به سبب کم بودن میزان مخاطبان رضایت کافی ندارم. این مراکز باید تبلیغات بیشتری کنند تا نگارخانه‌ها حتی یک روز نیز خالی نباشند. حمایت کردن از هنرمندان و تلاش برای فروش آثار نیز از دیگر اقدامات این مراکز باید باشد. من از زمانی که به عنوان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منصوب شده‌ام، هیچ کالای خارجی را هدیه نداده‌ام بلکه تمامی هدایای من از فرهنگ و آثار اصیل ایرانی بوده است.

وی با ابراز انتقاد نسبت به بازدید کم از خانه موزه‌ها گفت: مسئولان موزه‌ها و خانه موزه‌ها باید تدبیری کنند که مردم استقبال بیشتری از این مراکز داشته باشند، خودتان تبلیغ کنید و خودتان با مدرسه‌ها و مساجد و مراکز خصوصی همجوار، به گونه‌ای مراوده داشته باشید که ایشان بیایند و از این موزه‌ها بازدید کنند.

مشاور شهردار تهران ابراز کرد: در این فکر هستیم که فضایی فراهم کنیم تا بازارچه و خیابان هنر برای فروش آثار هنرمندان فراهم کنیم تا مردم بیایند و هنری را که هنرمند با دست، ذهن و چشم خود تولید می‌کند، خریداری کنند. باید تلاش شود که با زبان هنر اتفاقات اطراف را نشان دهیم و کمی از میزان خشونت‌ها و زشتی‌های حاضر کاهش داده و لطافت بیشتری ایجاد کنیم تا مردم به ساحت جدی هنر دست پیدا کنند.

در این مراسم بهزاد شیشه‌گران، محمد ابراهیم جعفری، بهرام کلهرنیا و حمید شانس از هنرمندان و کار‌شناسان شاخص و برجسته عرصه هنرهای تجسمی حضور داشتند و به ارائه نکاتی درباره جایگاه هنرهای تجسمی و نقش آن در هنر پرداختند.

برگزیدگان نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری

در ادامه این برنامه با حضور رییس و مدیران سازمان و هنرمندان حوزه تجسمی از برگزیدگان نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تقدیر شد.

بخش نگارخانه‌های درجه ۲ سازمان فرهنگی هنری

شیوا زیودار مسئول نگارخانه آبی به سبب برپایی بیش از ۴۰ نمایشگاه هنری و برگزاری نمایشگاه‌های ویژه با حضور استادان

مرتضی قاسمی مسئول نگارخانه معرفت به سبب رعایت کیفیت آثار ارائه شده در نمایشگاه و نحوه عرضه آثار در نگارخانه و استمرار در برگزاری ساسله نشست‌ها و کارگاه‌های هنری

مهناز انصاف‌پور مسئول نگارخانه کلک خیال به سبب توجه به شرایط مناسب نگارخانه‌داری، تنظیم مناسب برنامه‌های نمایشگاهی و کارگاه‌های هنری، حمایت و توجه به هنرمندان جوان

بخش نگارخانه‌های درجه ۱ سازمان فرهنگی هنری

بابک تن مسئول نگارخانه آفرینش نقش فرهنگسرای اشراق به سبب برگزاری تعداد ۶۰ عنوان نمایشگاه هنری، توجه به برگزاری کارگاه‌های تخصص با بیش از ۲۵ عنوان برنامه و نشست، برگزاری ۳ جشنواره در عرصه شهری و استانی

مریم رحیمی مسئول نگارخانه شفق به سبب برگزاری تعداد ۵۰ عنوان نمایشگاه هنری، برگزاری تعداد ۱۷ عنوان کارگاه و نشست‌های تخصصی، همکاری و مشارکت با مراکز و کانون‌های تخصصی هنر و همچنین هاله صادقی اصل مسئول نگارخانه هدی به سبب برگزاری و ساماندهی رویدادهای هنری و نمایشگاهی، تلاش در ایجاد تعامل و مشارکت با مراکز و کانون‌های هنری

فاطمه فیلی مسئول نگارخانه گلستان فرهنگسرای گلستان به سبب توجه به شرایط نگارخانه داری و کیفیت آثار هنری، تلاش در جذب و حمایت از هنرمندان جوان

بخش تقدیر از نگارخانه‌های ویژه سازمان فرهنگی هنری

محمدحسین سعلبی‌فرد مسئول نگارخانه لاله به سبب تعامل و ارتباط با جامعه حرفه‌ای هنر و توجه به رویدادهای هنری، برنامه‌ریزی موفق و استمرار در فروش آثار هنری و رونق اقتصاد هنر، حمایت از هنرمندان پیشکسوت و توجه به هنرمندان جوان

مهرنوش برادران مسئول نگارخانه پردیس ملت به سبب برگزاری و ساماندهی رویداد‌ها و نمایشگاه‌های هنری از هنرمندان شاخص و صاحب نام کشور، توجه و تعامل ویژه با هنرمندان حرفه‌ای و موفقیت در رونق اقتصاد هنر

ساناز آریان‌فر مسئول نگارخانه ارسباران فرهنگسرای ارسباران به سبب برگزاری نمایشگاه‌های فاخر و استقبال از هنرمندان نامدار و انجمن‌های تخصصی هنر، توجه و تداوم در برگزاری نکوداشت و تکریم از هنرمندان پیشکسوت هنری.

کد خبر : ۳۶۱۷۷۴