خبرگزاری کار ایران

جشنواره پیامبر مهربانی؛ فرصتی برای تغییر نگاه کسانی که با موسیقی مشکل دارند

رضا مهدوی معتقد است؛ جشنواره یامبر مهربانی باعث ‌می‌شود بزرگان و علمایی که با موسیقی مشکل دارند؛ نگاه‌شان تغییر کند و اجرای موسیقی در شهرستان‌ها نیز بدون مشکل پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ امیر عبدالحسینی (معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رئیس جشنواره «پیامبر مهربانی») در ابتدای این نشست گفت: برگزاری جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» از ماه‌ها پیش در دستور کار مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار گرفت؛ به همین جهت ما از مدت‌ها پیش با تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره متشکل از ایرج نعیمایی، رضا مهدوی، علی کوثر شهبازی، علی اکبر شکارچی، کیوان پهلوان، بابک ربوخه، حجت‌الاسلام قاسمیان و بنده کار برپایی جشنواره را آغاز کردیم.

او ادامه داد: بعد از تشکیل شورا بخش‌های مختلف جشنواره تعیین تکلیف شد و ما در بخش های مختلف تلاش کردیم تا از بهترین گروه‌‌های داخلی در حوزه موسیقی نواحی و گروه‌های خارجی جهان اسلام استفاده کنیم ضمن اینکه در بخش سنتی یک گروه موسیقی سنتی- ایرانی در بخش مهمان جشنواره حضور دارند. این در حالی است که مهمترین اولویت ما در برگزاری این دوره از جشنواره توجه به گونه‌های مختلف آیینی و فولکلور روبه فراموشی است که در حوزه‌های منقبت‌خوانی، نعت‌خوانی و چاوش‌خوانی کارهایی را تولید کرده‌اند.

رضا مهدوی (عضو شورای سیاستگذاری) در ادامه این نشست بیان کرد: به طور حتم برگزاری چنین جشنواره‌هایی که در قالب آیین‌ها و سبک‌های مهجور موسیقی نواحی به مخاطبان ارائه می‌شود، می‌تواند جلوه زیبایی از وحدت بین مسلمانان جهان اسلام باشد که به واسطه آن می‌توانیم به خرده فرهنگ‌هایی دست پیدا کنیم که همگی آنها جزئی از وجود تمام ایرانیان است..

او ادامه داد: با توجه به اینکه این جشنواره در قالب اتاق فکری پژوهشی به اینجا رسیده است؛ می‌تواند نقطه عطفی باشد که پژوهشگران و علاقمندان به موسیقی نواحی از خروجی جشنواره مقاله مستندی را از موسیقی جهان اسلام استخراج کنند. ما تا امروز نزدیکی این چنینی را در حوزه موسیقی جهان اسلام نداشته‌ایم، ضمن اینکه من معتقدم این رویداد با توجه به موضوعیت آن که پیرامون شخصیت والای حضرت محمد (ص) است؛ می‌تواند نقطه عطفی در برگزاری رویدادهایی باشد که می‌توان آنها را در شهرستان ها نیز جستجو کرد و من امیدوارم شرایط به گونه‌ای طراحی شود که این جشنواره در مراکز استان‌ها نیز برگزار شود.

مهدوی افزود: امیدوارم این جشنواره باعث شود تا بزرگان و علمایی که با موسیقی مشکل دارند نیز با دیدن اجراها و فیلم‌های آن؛ نگاهشان تغییر کند و اجرای موسیقی در شهرستان‌ها بدون مشکل پیگیری شود.

این آهنگساز و مدرس موسیقی در ادامه صحبت های خود با ابراز تاسف از کم‌توجهی به موسیقی نواحی در جریان برگزاری جشنواره‌های موسیقی فجر گفت: واژگان موسیقی جهان اسلام همه در مدح پیامبر (ص) و خداوند است که به نوعی مرتبط با ائمه اطهار (ع) نیز هستند. از سوی دیگر، ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که طی سال‌های اخیر آنقدر که در حوزه معرفی موسیقی‌های حزن‌انگیز مذهبی تلاش کردیم، در ارائه شادیانه‌های مرتبط با پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) تلاش چندانی نکردیم.

ایرج نعیمایی (عضو شورای سیاستگذاری) نیز در پایان این نشست بیان کرد: بخشی از موسیقی‌ها به دلیل سابقه طولانی و تفکر حاکم بر آن متفاوت هستند و به خاطر اصالت‌هایی که دارند؛ اهمیت خاصی پیدا کردند. پیامبر (ص) به دلیل اینکه کامل‌ترین موجود در خلقت است، پرداختن به شخصیت این انسان بزرگوار نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما دیدیم در طول تاریخ هر ملت و قومی به اقتضای جغرافیای زبانی و مکانی از جمله موسیقی تلاش کرد تا اشکال هنری مختلفی را بیافریند و این قابلیت بسیار عظیمی است که تاکنون مغفول مانده و این بار در جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی تلاش کرده تا مورد توجه قرار بگیرد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره؛ علاوه بر برنامه‌های مختلفی که گروه‌های حاضر در جشنواره روی صحنه می‌برند؛ از مقام هنری موریس ژار، لوریس چکناواریان، آی آر رحمان و عثمان محمدپرست تقدیر می‌شود.

کد خبر : ۳۳۳۴۶۳