خبرگزاری کار ایران

مدیر باشگاه هواداران اعلام کرد:

عضویت ۵ هزار نفر در باشگاه هواداران جشنواره جهانی فیلم فجر

مدیر باشگاه هواداران سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: مهم‌ترین وجه تمایز این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر با ادوار قبلی چه در بخش ملی و چه در بخش بین‌المللی در جذب مخاطب تخصصی است.

شادمهر راستین ادامه داد: مخاطب سینمایی، افرادی که سینما موضوع اصلی حرفه، پژوهش و... آنهاست. ما در این دوره قشری را به عنوان مخاطب جشنواره هدف گذاری کرده‌ایم. به دنبال جذب مخاطب نا‌شناس یا مخاطب عام نیستیم که از راه بلیت فروشی یا تبلیغات شهری بخشی را وارد جشنواره کنیم و ترغیبشان کنیم فیلم ببینند.

این فیلمنامه نویس ادامه داد: هدف ما جذب مخاطبی است که سینما برای او مهم است، اعضای صنوف خانه سینما، سینماگران، استادان دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویانی که درباره سینما مطالعه دارند، آنهایی که نگاه جدی و تخصصی به سینما دارند و آگاهانه انتخاب می‌کنند به دیدن فیلم‌ها بیایند. باشگاه هواداران به همین دلیل و با نگاه به هدف اصلی جشنواره در جذب مخاطب تخصصی به راه افتاده، از طریق عضوگیری از این باشگاه علاقمندانی که ذکر شد می‌توانند به تماشای فیلم‌ها بیایند، از کارگاه‌ها استفاده کنند، وارد بازار شوند و در جریان جشنواره جهانی فیلم فجر باشند.

راستین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: برای مخاطبی که ما در نظر داریم و خوشبختانه تا به حال ثبت نام کرده‌اند سینما موضوع تحصیل و تحقیق است، این مخاطب تحصیل‌کرده است. یا در زمینه سینما یا علوم مربوط به آن. مثلا در زمینه سینما و علوم اجتماعی، سینما و قوم نگاری، سینما و زبان‌شناسی تحصیل می‌کند و مطالعات میان رشته‌ای دارد. در این دوره هدف اصلی جذب این گروه و استفاده از قابلیت آن‌ها برای برگزاری دوره‌های بعدی است.

مدیر «باشگاه هواداران» درباره تبلیغات و معرفی این باشگاه گفت: ما برای جذب این گروه نیازی به تبلیغات شهری با هزینه گزاف نداشتیم. برای کاری که ما نیاز داشتیم، برنامه تبلیغی و ترویجی لازم بود. در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی شروع به آگاهی دهی و جذب مخاطب کردیم. در سینما‌ها، دانشکده‌ها، خانه هنرمندان، تئا‌تر شهر، آموزشگاه‍‌های هنری، فرهنگسرا‌ها و مکان‌هایی از این دست کارمان را آغاز کردیم و سعی کردیم قشری که مد نظر داریم، درباره جشنواره جهانی فیلم فجر و برنامه‌هایش مطلع کنیم.

او ادامه داد: از اسفندماه گذشته با راه اندازی سایت جشنواره متقاضیان در باشگاه ثبت نام کردند و اطلاعاتشان بررسی شد. تاسیس این باشگاه که از دستاوردهای این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر است، چند امتیاز دارد. گرایش و سلیقه افرادی که عضو شده‌اند، شناسایی می‌شود. چه فیلم‌هایی را می‌بینند، از چه کارگاههایی بیشتر استفاده کرده‌اند، این اطلاعات در یک بانک جمع می‌شود و می‌تواند برای دوره‌های بعد استفاده شود. امتیاز بعدی این است که در این بانک اطلاعات افراد شامل ایمیل، شماره تلفن، نشانی و... ثبت شده، برنامه‌های مختلف جشنواره از جمله نمایش فیلم‌ها، اطلاعات می‌ه‌مان‌ها، زمان بندی کارگاه‌ها و... به این دوستان ایمیل می‌شود. با صرف هزینه‌ای کم و در زمانی کوتاه مخاطب جشنواره از آنچه رخ داده و در حال وقوع است باخبر می‌شود.

شادمهر راستین درباره استفاده از امکانات ویژه برای اعضای باشگاه گفت: اعضای باشگاه هواداران می‌توانند از تخفیف ۷۰ درصدی برای تهیه بلیت فیلم‌ها استفاده کنند. افرادی که در سایت ثبت نام کرده‌اند، یک کد دریافت کرده‌اند واز این کد موقع خرید بلیت استفاده کرده شامل تخفیف می‌شوند. اعضای باشگاه می‌توانند علاوه بر انتخاب سانس، صندلی و روز را هم انتخاب کنند.

مدیر باشگاه هواداران با تاکید بر اینکه از اطلاعات بانک هواداران برای بررسی نحوه استقبال از فیلم‌ها و بررسی کیفیت استقبال از برنامه‌های جشنواره جهانی فیلم فجر استفاده می‌شود گفت: پس از پایان سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر بر اساس داده‌هایی که به دست آمده می‌توان آمارهای علمی و مستندی درباره جشنواره، میزان موفقیت برنامه‌ها و استقبال مخاطبانش داشت. با توجه به نبود چنین منابع آماری در سینمای ایران، سایر مراکز مطالعاتی و پژوهشی هم می‌توانند از این آمار که همراه با دقت و جزئیات ثبت شده استفاده علمی کنند.

او درباره استقبال دبیر جشنواره از باشگاه هواداران گفت: خوشبختانه آقای می‌رکریمی دبیر محترم جشنواره در باشگاه ثبت نام کردند و از همه اعضای خانه سینما و اعضای ستاد برگزاری جشنواره خواستند در باشگاه نام‌نویسی و از برنامه‌های آن مطلع شوند. حتی از این طریق برای دریافت بلیت جشنواره اقدام کنند. امیدواریم با این روش برنامه ریزی برای استفاده از فیلم‌ها، کارگاه‌ها و رویدادهای جشنواره آسان و تاثیرگذاری بر مخاطب هدف گذاری شده بیشتر شود.

شادمهر راستین درباره پیش بینی‌اش از تعداد مخاطبان باشگاه هواداران گفت: طبق کارهای مقدماتی که انجام دادیم فکر می‌کنیم حدود ۵۰۰۰ نفر در باشگاه هواداران داشته باشیم. این در گام اول برای جشنواره جهانی فیلم فجر رقم امیدوارکننده‌ای است. ما این افراد را بعد از جشنواره‌‌ رها نمی‌کنیم، در طول سال در جلسات نمایش فیلم‌ها، تحلیل‌ها و کارگاه‌ها از آن‌ها دعوت کرده و همراه‌شان هستیم. ما یک چشم انداز برای اعضای باشگاه هواداران داریم. این چشم انداز ایجاد پاتوقی برای سینمادوستانی است که نگاه تخصصی به سینما دارند، تنها مخاطب سینمای ایران یا فیلم‌های روز سینمای آمریکا نیستند و مایلند فیلم‌هایی را ببینند که زمینه هنری یا فنی قوی تری دارند یا تحت تاثیر سینمای ایران ساخته شده‌اند.

مدیر باشگاه هواداران با اشاره به اینکه تا ۲۵ فروردین ماه مهلت ثبت نام در باشگاه وجود دارد گفت: علاقه‌مندان می‌توانند به سایت جشنواره به نشانی www. fajriff. com مراجعه کنند، درخواست عضویت در باشگاه بدهند. برای صدور کارت و نحوه استفاده از امکانات با آن‌ها تماس گرفته می‌شود.

شادمهر راستین درباره احتمال افزایش تعداد اعضای باشگاه هواداران گفت: اگر بیش از ۵۰۰۰ نفر در باشگاه ثبت نام کنند ممکن است برای استفاده از امکاناتی مانند تخفیف ۷۰ درصدی برای خرید بلیت، محدودیت‌هایی داشته باشیم. پس از پایان مهلت ثبت نام در این مورد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری رضا میرکریمی از اول تا ششم اردیبهشت ماه امسال در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۵۹۰۰۸