خبرگزاری کار ایران

معاون سابق عزت‌الله ضرغامی در همایش همدلی، همزبانی و اخلاق انتخاباتی:

در شیوه‌های تبلیغاتی رایج رانت قدرت و ثروت به‌هم چسبیده‌است

باید قانون انتخابات به شکلی اصلاح شود و حاکمیت زیرساخت‌ها را به صورتی تعمیم دهد که شیوه اطلاع‌رسانی مساوی برای همه بوجود بیاورد و هر فردی براساس شیوه اطلاع‌رسانی بتواند تبلیغ کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حسن خجسته (عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما و معاون سابق عزت‌الله ضرغامی در سازمان) در همایش همدلی، همزبانی و اخلاق انتخاباتی گفت: انتخابات از وجه اجتماعی فرصت بزرگی برای پژوهشگران است زیرا در انتخابات لایه‌های درونی جامعه و لایه‌های پنهان بیرون ریخته می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه که در بحث اخلاق در انتخابات موردنظر است اخلاق کاربردی است و شیوه‌های تبلیغاتی که در طول انتخابات استفاده می‌شود نیز باید براساس این اخلاق کاربردی باشد.

معاون سابق صداوسیما در دوره عزت‌الله ضرغامی با اشاره به شیوه‌های انتخابات از ابتدای انقلاب اسلامی در کشور گفت: متاسفانه شیوه‌های تبلیغاتی در انتخابات از ابتدای انقلاب شیوه‌های نامناسبی بوده است و در این شیوه‌ها که براساس مطالعات بعضا از شیوه‌های غربی استفاده شده؛ لاجرم رانت قدرت و ثروت بهم چسبیده است.

وی ادامه داد: در این شیوه کسانی دیده می‌شوند که هزینه‌های زیادی برای تبلیغات می‌کنند و این هزینه‌ها نیاز به منابع دارد طبیعی است کسی که منابعی برای تبلیغات هزینه می‌کند به دنبال منافع خودش است.

خجسته با اشاره به اینکه در تبلیغات برای انتخابات دو شیوه مرسوم وجود دارد؛ گفت: تبلیغات به دو شکل تجاری ـ بازرگانی و اطلاع‌رسانی انجام می‌شود در شیوه اطلاع‌رسانی اصل تبلیغات بر واقعیت تکیه دارد اما در تبلیغات تجاری اصل بر تحریک عواطف و احساسات است.

وی ادامه داد: تبلیغات تجاری آکنده از نیرنگ است و به دنبال هدفمند کردن و شکل‌دهی به احساسات و عواطف مخاطبان است و دادن وعده و وعید، حراج کردن بسیاری از مسائل در تبلیغات انتخاباتی به نوعی استفاده از شیوه تبلیغات تجاری و بازرگانی است.

وی با اشاره به اینکه در تبلیغات تجاری از چهره‌های کاریزماتیک استفاده می‌شود؛ گفت: امروز در اروپا و آمریکا بسیاری از افراد می‌توانند برای انتخابات‌های گوناگون نامزد شوند اما فقط کسانی می‌توانند تبلیغات کنند و دیده شوند که از ثروت خوبی برخوردارند و نتیجه این روند به هم پیوستن و چسبیدن قدرت و ثروت در زمان تبلیغات و انتخابات است.

خجسته با اشاره به اینکه باید از بهم پیوستن ثروت و قدرت در انتخابات داخلی جلوگیری کرد؛ افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که از شیوه تبلیغات اطلاع‌رسانی استفاده شود. بحمدالله در بحث شیوه‌های تبلیغاتی ما هنوز مانند کشورهای غربی دچار انحراف زیادی نشدیم و امکان اصلاح وجود دارد.

وی ادامه داد: باید سواد انتخاباتی مردم را ارتقا داد تا مردم بتوانند از لایه‌های ابتدایی یک تبلیغ عبور کنند همچنین باید قانون انتخابات به شکلی اصلاح شود و حاکمیت زیرساخت‌ها را به صورتی تامین دهد که شیوه اطلاع‌رسانی مساوی برای همه بوجود بیاورد و هر فردی براساس شیوه اطلاع‌رسانی بتواند تبلیغ کند.

خجسته افزود: با این روند می‌توانیم امیدوار باشیم که در 5 سال آینده شیوه‌های تبلیغات انتخاباتی اصلاح می‌شود.

کد خبر : ۳۴۹۳۴۹