خبرگزاری کار ایران

قادر باستانی، مدرس علوم ارتباطات اجتماعی:

رسانه‏‌های اجتماعی، مردم را آماده حضور پای صندوق‏‌های رأی کرده‏‌اند

این روزها با اوج گرفتن فضای تبلیغات انتخاباتی، رسانه‏‌های اجتماعی مملو از پیام‏‌های امیدبخش اقشار مختلف مردم است که شهروندان را به مشارکت جدی در انتخابات سرنوشت‏‌ساز مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان فرامی‏‌خوانند.

قادر باستانی (نویسنده و مدرس علوم ارتباطات اجتماعی) در گفت‌وگو با ایلنا، با تحلیل این پدیده اجتماعی گفت: حضور شهروندان ایرانی در فضای مجازی به بالاترین درجه خود رسیده و رسانه‏‌های اجتماعی با نقش‏‌آفرینی مثبت خود، مردم را مهیا کرده‌‏اند که روز جمعه پای صندوق‌‏های رأی حاضر شده و در انتخابات شرکت کنند. از آنچه در سطح رسانه‌‏های اجتماعی قابل مشاهده است، انتخابات پُرشوری در پیش خواهیم داشت.

این کارشناس رسانه افزود: رسانه‏‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توئیتر، فیس‏بوک و مخصوصاً رسانه‏‌های موبایلی مثل تلگرام، نفوذ اجتماعی بسیار خوبی در میان اقشار مختلف مردم پیدا کرده‏‌ا‌ند و در مدت کوتاهی توانسته‌اند بر فضای عمومی کشور اثرگذار باشند. این رسانه‌ها، حتی به دورافتاده‌ترین روستاها هم رسوخ پیدا کرده‏‌اند و خوشبختانه شکاف آگاهی موجود در کشور را به نحو قابل ملاحظه‏‌ای کاهش داده‏‌اند.

باستانی، وجود رسانه‏‌های اجتماعی را برای پیشرفت کشور مفید خواند و تصریح کرد: گروه‏‌های مختلف با طرح مباحث و نظرات خود، آگاهی‏‌های اجتماعی و سیاسی را در همه سطوح جغرافیایی پراکنده می‏‌کنند و به رشد آگاهی عموم مردم کمک می‏‌کنند. قبلاً آگاهی‏‌های سیاسی و اجتماعی در مرکز بیشتر بود و هرچه از مرکز به سمت پیرامون دورتر می‏‌شدیم، شکاف آگاهی قابل ملاحظه بود؛ اما رسانه‏‌های اجتماعی، دسترسی یکسانی را برای آحاد مردم فراهم کرده‏‌اند و باعث رشد اجتماعی جامعه شده‏‌اند و ما نتیجه ملموس این رشد آگاهی را در انتخابات، ملاحظه خواهیم کرد.

وی افزود: آسیب مهمی که در رسانه‏‌های اجتماعی دیده می‏‌شود، موضوع اعتبار پیام‏‌ها و اعتماد مخاطبان به مطالب مندرج در کانال‏‌ها و گروه‏‌های مجازی است. در این زمینه مردم باید سعی  کنند تا جایی که امکان‌پذیر است، سطح اعتبار گروه یا کانال خود را بالا ببرند. من توصیه می‏‌کنم، صاحبان کانال‏‌ها و گروه‏‌ها در شبکه‏‌های اجتماعی، مقرراتی را برای کانال یا گروه خود وضع کنند و از اعضا بخواهند فقط مطالبی را انتشار دهند که منبع مشخص و قابل اعتمادی دارد. اگر عضوی این مقررات را رعایت نکرد، تذکر دهند و یا عضویت او را سلب کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رسانه‏‌های اجتماعی در فضای مجازی، یک مجرای ارتباطی بسیار ارزشمند برای جامعه است، خاطرنشان کرد: این فضای ارتباطی یک سرمایه اجتماعی است که باید به بهترین نحو ممکن، از آن در راستای مصالح ملی استفاده کرد. متأسفانه برخی گروه‌های سیاسی، با برنامه‏‌های ناشیانه جنگ روانی، فضای آن را مخدوش می‏‌کنند. در همین عرصه انتخابات، فضای مجازی موجود، بهترین امکان را برای رساندن پیام داوطلبان و احزاب به مخاطبان، با کمترین هزینه و عادلانه‏‌ترین شکل ممکن فراهم کرده است؛ درحالیکه شاهد هستیم، گروه‌های سیاسی، بیشتر از آنکه بخواهند خود را اثبات کنند، به دنبال تخریب رقیب خود هستند.

وی اضافه کرد: کاری که برخی کاندیداها در رسانه‏‌های اجتماعی انجام می‌دهند که به فلان شخص رأی ندهید، مغایر با فضای سالم تبلیغاتی است. بدتر از آن کاری است که برخی تندروها می‏‌کنند و با به کار بردن شیوه‏‌های قدیمی جنگ روانی، لیست رقیب انتخاباتی خود را خواسته انگلیسی‏‌ها و شبکه بی بی سی معرفی می‏‌کنند. چنین اقداماتی، نه تنها فضای رسانه‏‌ای را آلوده می‏‌کند، بلکه اثر کاملاً معکوس دارد و اتفاقاً افراد مردد در مشارکت سیاسی را ترغیب می‏‌کند تا در صحنه حاضر شوند و به نفع رقیب رأی بدهند.

باستانی از گروه‌‏های سیاسی و احزاب دعوت کرد، فضای رسانه‌‏های اجتماعی در کشور را متناسب با اخلاق انسانی و اسلامی، محلی برای یک رقابت صحیح و جوانمردانه قرار دهند. وی گفت: رسانه‏‌های مجازی در کشور ما، در ابتدای اوج‌گیری خود قرار دارد، اگر فضای بانشاط، مثبت و اخلاق‏‌مدار بر آن حاکم باشد، همه از آن سود خواهند برد و اگر با دید کوته‏‌بینانه و قشری و آلوده کردن فضای مجازی به دروغ و تهمت و بهتان و دشنام، فضا آلوده شود، همه ضرر خواهند کرد. اولیای جامعه باید تذکرات لازم را به گروه‏‌های فعال در عرصه سیاسی و اجتماعی بدهند که در رسانه‏‌های اجتماعی مجازی، طوری رفتار کنند که زیبنده یک جامعه دینی و اخلاقی باشد.

کد خبر : ۳۴۸۶۷۶