خبرگزاری کار ایران

افشاگری جیرانی درباره نحوه انتخاب فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر

فیلمهای بادیگارد، دختر، ابد و یک روز، لانتوری، بارکد، ایستاده در غبار، بدنیا آمدن، عادت نمی‌کنیم ۷ رای کامل هیات انتخاب را داشتند. به حیدری گفتیم که فیلم آبجی را به بخش نگاه نو اضافه کن.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فریدون جیرانی (کارگردان سینمای ایران و عضو هیات انتخاب سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر) در تازه‌ترین اظهارات خود دست به افشاگری کم‌سابقه درباره جشنواره فیلم فجر زد.

 عضو هیات انتخاب سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر با اشاره به فیلم‌های که رای زیادی در بین اعضای هیات  انتخاب داشتند؛ افزود: فیلم‌های بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، دختر به کارگردانی رضا میرکریمی، ابد و یک روز به کار گردانی سعید روستایی، لانتوری به کارگردانی رضا درمیشیان، بارکد به کارگردانی مصطفی کیایی، ایستاده در غبار به کارگردانی محمدحسین مهدویان، بدنیا آمدن به کار گردانی عبدالوهاب، عادت نمی‌کنیم به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان ۷ رای داشت.

فریدون جیرانی که جمعه ۳۰ بهمن در برنامه هفت سینمایی حاضر شده بود؛ درباره انتخاب نشدن فیلم‌های همچون آبجی به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده و فیلم خیام گفت: نسخه اولیه‌ای که ما از فیلم آبجی دیدیم در ابتدای آن نوشته شده بود که این فیلم ۲۵ دقیقه کوتاه می‌شود بعد از تماشای این فیلم، رای لازم را نیاورد.

وی ادامه داد: بعد ما از سازندگان فیلم خواستیم که نسخه دیگری را بفرستند و ما نسخه دوم را دیدیم و رای آورد و برای دبیر جشنواره نوشتیم که دو فیلم آبجی و ماحی در بخش نگاه نو باشد اما دبیر نپذیرفت که فیلم‌های بخش اول را از ۱۱ فیلم به ۱۳ فیلم برساندو من متاسفم که فیلمهای ماحی و آبجی و دوئت در جشنواره نبودند.

جیرانی افزود: وقتی فیلم ابد و یک روز و ایستاده در غبار دیده شد؛ معلوم شد که این دو فیلم در فیلم‌های اول از بقیه بهتر بودند لذا ما ۳ فیلم را برای حضور در بخش سودای  سیمرغ از بخش نگاه نو  انتخاب کردیم که عبارتند بودند از ایستاده در غبار، لاک قرمز و ابد و یک روز که دو فیلم ابد و یک روز و ایستاده در غبار در‌‌ همان اولین رای گیری انتخاب شدند.

 کارگردان فیلم قرمز ادامه داد: برای فیلم سوم بین دو فیلم من و خانه‌ای در خیابان چهل و یکم رای گیری شد که فیلم من بخاطر بازی لیلا حاتمی انتخاب شد البته فیلمهای دیگری بودند مانند برادرم خسرو که در کمیته انتخاب رای بالا نیاورد و زیاد از فیلم خوششان نیامد و یا فیلم امتحان نهایی که فیلمنامه آن را کیارستمی نوشته بود اما پروانه نمایش نگرفت و به ما گفتند فیلم را کنار بگذارید و اصلا نمی‌تواند پروانه بگیرد.

 جیرانی تاکید کرد: ابد و یک روز و ایستاده در غبار پدیده جشنواره بودند و ما به داوران بخش نگاه نو اعلام کردیم که این دو فیلم فیلم‌های خوبی است اما از نظر من حق چند فیلم در زمان انتخاب ضایع شد مانند فیلم خانه‌ای در خیابان چهل و یکم که ما آن فیلم را کامل ندیدیم و فیلمی دیدیم که اول و وسط و آخر نداشت و اگر کامل بود شاید برای سودای سیمرغ انتخاب می‌شد البته سیانور و بادیگارد و دختر را نیز کامل ندیدیم.

فریدون جیرانی درخصوص هیات انتخاب و داوری‌های جشنواره فیلم فجر بیان داشت: درخصوص فیلم «هیهات» در ابتدا ۲ اپیزود از فیلم به ما داده شد و ما داوری را منوط به تماشای هر ۴ اپیزود فیلم کردیم. تهیه کننده با دبیر جشنواره صحبت کرد و گفت ۴ اپیزود آماده بود و شما به من گفتید ۲ اپیزود را بفرست. قرار شد ۴ اپیزود را بفرستد. زمانی که به دست ما رسیده بود فیلم‌های راه یافته اعلام شده بود. ما فیلم را دیدیم و ایستاده در سالن سینما درباره فیلم صحبت شد. به نظر می‌رسید اگر‌‌ همان بحث روی کاغذ می‌آمد، فیلم راه می‌یافت. خاطرم است‌‌ همان جا حداقل ۵ رای داشت. اما وقتی وارد دفتر رسیدیم چون زمان گذشته بود موضوع منتفی شد.

وی افزود: فیلمی مانند امکان مینا تا نیمه فیلم، اثر خوبی است و قصه خوب پیش می‌رود اما در بین هیات انتخاب ۷ رای نداشت و جز سری دوم فیلم‌ها بودکه انتخاب شد و حتی فیلمی مانند مالاریا امکان داشت انتخاب نشود و فیلم نفس را هم ما انتخاب کردیم زیرا نفس فیلم خوبی است و بسیار کارگردانی خوبی دارد.

جیرانی با اشاره به اینکه قطعا مصلحت اندیشی وجود داشته است؛ گفت: در سینمای ایران مصلحت اندیشی یک مقدار لازم است زیرا ما در شرایطی هستیم که باید در آن مصلحت اندیشی کرد یعنی اینکه مثلا فیلم رسوایی ۲ باید به خاطر شرایط بیرونی سینما، در جشنواره باشد تا دیده شود و من خودم طرفدار این بودم که رسوایی ۲ باید بیاید در جشنواره فیلم فجر والا همه ما می‌دانستیم که فیلم رسوایی ۲ فیلم ضعیفی است.

وی ادامه داد: باید در داوری نیز این مصلحت اندیشی بشود زیرا فاصله فیلم‌ها آنقدر زیاد نیست و باهم خیلی فاصله ندارند البته درباره فیلم‌های مثل ابد و یک روز و ایستاده در غبار این فاصله را می‌شود احساس کرد البته من موافق جایزه دادن به جوان‌ها هستم اما این جایزه دادن حد دارد وقتی شما به فیلمی مانند ابد و یک روز جوایز زیادی می‌دهید به سایر فیلمسازان خط می‌دهید که چه فیلمی بسازند.

جیرانی تاکید کرد: جشنواره فیلم فجر امسال نشان می‌دهد که فیلم‌های سال آینده بسیار پرفروش می‌شوند.

کد خبر : ۳۴۸۵۸۶