خبرگزاری کار ایران

دبیر علمی دهمین جشنواره شعر فجر:

دنبال تعریف و تمجید نیستیم

دومین نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر امروز (هفدهم بهمن‌ماه) در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با حضور دبیر علمی و دبیر اجرایی این جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی قزلی (دبیر اجرایی دهمین جشنواره شعر فجر) با اشاره به محافل برگزار شده؛ بیان کرد: تاکنون محافل قم، شهر ری، ایلام، محفل جوانان در تهران و محافل شعر طنز در ارومیه و خراسان شمالی برگزار شده است. همچنین دو برنامه برون‌مرزی در کشورهای لبنان و افغانستان را داشتیم.

او ادامه داد: محفل شعر همدان که مختص شعر کودک و شعر طنز است را در پیش داریم و محفل کرمان را که قرار است در شهر بم برگزار شود.

بعد از او اسماعیل امینی‌ (دبیر علمی دهمین جشنواره شعر فجر) با اشاره به نقش رسانه و مطبوعات بیان کرد: مطبوعات باید چشم ناظر مردم بر فعالیت‌ها باشند. ما به دنبال تعریف و تمجید نیستیم بلکه انتقاد و نظرات مهم است که برای پیشرفت به ما کمک می‌کند.

وی افزود: حاصل این جشنواره باید رشد و گسترش شعر و بالا بردن میزان علاقه‌مندی مردم و خوانش شعر در کشور باشد. نباید چشم‌مان را بر کاستی‌ها ببندیم.

بعد از او قزلی در پاسخ به این سوال که معیار بنیاد ادبیات داستانی برای انتخاب کسانی که در محافل برون‌مرزی شرکت می‌کنند؛ چیست؛ گفت: معیار انتخاب کسانی که در محافل خارجی شرکت می‌کنند خود بنیاد است و این‌ها زیرنظر دبیر علمی جشنواره انتخاب می‌شوند. اگر کسی نامزد جشنواره شعر فجر سال گذشته هم بوده او را مدنظر قرار دادیم. همچنین اینکه آن شاعر در جامعه مبدا مثمرثمر بوده نیز از دیگر معیارهای ماست. ما به درخواست‌های جامعه مبدا توجه داریم و همچنین موضوعیت تخصص را مدنظر قرار دادیم.

اسماعیل امینی نیز با اشاره به همین محافل بیان کرد: ما با محافل برون‌مرزی از احوال شعر یکدیگر باخبر می‌شویم و تنها این نیست که بوسیله شبکه‌های اجتماعی بتوانیم از اوضاع شعر کشورهای همسایه مطلع شویم.

او ادامه داد: با این اتفاق ما شناخته مستقیمی از شعر دیگر کشورها خواهیم داشت. در واقع مفهومی به نام چهره مطرح در شعر و ادبیات وجود ندارد. وقتی من با آقای دکتر شفیعی در خیابان راه می‌روم معمولا کسی ایشان را نمی‌شناسد.

امینی با اشاره به دستاوردهای محافل برون‌مرزی ادامه داد: ما در افغانستان تعداد زیادی دیدار داشتیم که این دیدارها بسیار خوب بود و از این زمینه مشترک علمی و فرهنگی استقبال شد. ما زبان مشترکی داریم که این امکان را برای ما فراهم می‌کند که با کشورهای همزبان خود مراوده‌های خوبی داشته باشیم.

همچنین قزلی بیان کرد: در کشور لبنان تصوری از شعر عربی ما وجود نداشت اما شاعران لبنانی از شعر عربی ما بسیار استقبال کردند. ما در آنجا پیشنهادات خوبی برای برگزاری مراسم‌های مختلف داشتیم. امیدوارم دستاوردهای افغانستان نیز به خوبی دستاوردهای لبنان باشد.

نامزدهای دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به شرح زیر است:

در بخش کودک و نوجوان

1. حال غنچه خوبه است شاعر: غلامرضا بکتاش ناشر: سوره مهر

2. قد سر سوزن شاعر: ناصر کشاورز ناشر: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان

3. قصه نمایش کودکان (مجموعه 7 جلدی) شاعر: مهری ماهوتی ناشر سوره مهر

4. هر گلابی یک چراغ شاعر: کمال شفیعی ناشر: سوره مهر

5. هی برف برف هی برف شاعر: سعید موسوی‌زاده ناشر: سوره مهر

6. یک قاچ هندوانه شاعر: زهرا داوری ناشر: کانون پرورش فکری کودکان

7. یک قوری پر از قور شاعر:مریم هاشم‌پور ناشر: کانون پرورش فکری کودکان

قسمت دوم بخش درباره شعر

1. آتش پارسی (مجموعه دو جلدی) نویسنده: حمید یزدان‌پرست ناشر: اطلاعات

2. از هفت پیکر تا هشت بهشت نویسنده: محمدجعفر محجوب نشر: مروارید

3. مکتب هرات و شعر پارسی نویسنده: حسن نصیری جامی نشر: مولی

4. نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب پارسی نویسنده: عباس ماهیار ناشر: اطلاعات

نگاهی به شعر سنتی معاصر نویسنده: فضل الله رضا ناشر: اطلاعات

بخش سوم بخش شعر بزرگسال

1. بادام هزاره‌ها شاعر: محمدشریف سعیدی ناشر: انجمن شاعران ایران

2. پرتره شاعر: هرمز علیپور نشر: نیماژ

3. دو قدم مانده به خاکستر شاعر: تیرداد نصری نشر: صلار

4. سپیدخانی روز شاعر: مفتون امینی نشر: ثلاث

5. سکته سوم شاعر: رضا بروسان نشر: نیماژ

6. سکوت سلسله کوچکی بود که در باد می‌چرخید احمدرضا احمدی نشر نیماژ

7. سیبی از باغ زمستان شاعر: جعفر درویشیان نشر دیپاچه

8. لحظه جهان شاعر: قربان ولیئی نشر: نیستان

9. مجموعه آثار هوشنگ چالنگی شاعر: هوشنگ چالنگی نشر: افراز

10. مجموعه غزل پریخوانی شاعر: امیرحسین الهیاری نشر: قطره.

کد خبر : ۳۴۴۶۳۱