خبرگزاری کار ایران

جنتی در اختتامیه جشنواره فجر:

شعر فارسی همواره مظهر اعتدال طبع بوده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسداشت شعر را پاسداشت حکمت و هویت دانست و گفت: شعر فارسی همواره مظهر اعتدال طبع بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی  در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به بیان ستون فقرات فرهنگ پرداخت و گفت: این عرصه، عرصه صمیمت، راستی، آیین و انصاف است  و پاسداشت شعر، این میراث فرهنگی پاسداشت حکمت و هویت به شمار می‌رود.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ادامه داد: ما وارث تاریخی هستیم که از قرن چهارم تا اواخر قرن هشتم شاعران آن غایت اندیشه ، حکمت و عرفان بوده‌اند شعری که به چنین قله رفیع می رسد همانند هدهدی است که شاعر و مخاطبش را به انقا می برد.

جنتی افزود: شاعران پارسی گوی گوهربینانه‌ای بی مثال در خرد و اندیشه بودند  و رسالت خود را در قالب گفتار و نوشتار به جهان عرضه کردند از این منظر شعر فارسی همواره مظهر اعتدال طبع بوده است. شعر فارسی عصاره خردورزی ، اخلاق و... را به کمال در خود دارد و به همین خاطر جلوگاه اندیشه و طنین انداز عاطفه است. هم ارز‌ش‌های الهی به ما می‌دهد و هم با خود به تماشای راز می‌برد، هم تصویر فرضیت شاعر را می‌سازد و هم آیینه اجتماع او است، هم در انگیزه فردی تاثیر می‌گذارد و هم در حرکت اجتماعی ما.

وی با تاکید بر اینکه هیچ چیز مانند شعر نمی‌تواند زبان را به شایستگی صیانت و به نسل بعد منتقل کند، اظهار کرد:  روزی که معیشت الهی بر آن شد تا مردم ما با بانگ امام راحل از خواب غفلت برانگیزد، افق تازه‌ای پیش روی مردم در جامعه ما پدیدار شد که تجلی آن در شعر بیش از پیش نمایانگر شد. شعر فارسی به مدد انقلاب اسلامی دوباره درخشید و شاعرانی در آن ظهور کردند که توانستند شعر ما را بلند مرتبه سازند. شعر آنها در این دوره بازتاب عاطفه‌ای بود که آن را نمایندگی می‌کردند که توانست محل اعتبار آنها باشد .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: البته شعر فارسی نیز در سه دهه گذشته هیچ گاه در انحصار فرد یا گروه خاصی نبوده بلکه همواره آیینه‌ای بوده که جلوه‌گر سرور، عشق، آرمان و... می شد در آن دید .

جنتی تصریح کرد: شعر امروز اسباب بشاش بودن چند نفر نیست بلکه آیین دین و امید مردم ماست. در شعر امروز تنها شاعر نیست که به لفظ کلماتش قدرت نمایی می‌کند بلکه پویایی و آزاد اندیشی در شعر است که خود را نشان می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به چند صدایی بودن شعر امروز بیان کرد: شعر امروز ایران عرصه کثرت درعین وحدت است که نشانه‌ای است از ره یافتی نو در شعر فارسی است اما آنکه امروزه در مقام داوری در شعر انقلاب می‌بینیم همگی یا در رد کامل آن است یا در تحسین کامل آن، رسانه ها و دانشگاه‌ها کمتر به نقد و بررسی علمی آن دست زدند و به اعتقاد من جشنواره شعر فجر فرصتی است که می‌توان با داوری‌های دقیق و سنجیده این مساله را محقق کرد و در کنار آن سرودهای اهل ذوق را قضاوت و ضامن پویایی و شعر فارسی شد.

کد خبر : ۲۵۸۴۵۰