خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری فیلم ایستاده در غبار مطرح شد:

برای ساخت فیلم جنگی بوی باروت کافی نیست

نشست خبری فیلم "ایستاده در غبار" ساخته امیرحسین مهدویان با حضور هادی حجازی فر، سجاد پهلوان زاده و ابرتاهیم امینی (بازیگر)، محمدرضا شجاعی (طراح صحنه) و بنان (جانشین تولید) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منتقد حاضر در این نشست؛ روش به‌کار گرفته توسط این فیلم را در فیلم‌سازی برای سینمای جنگ راهی نو دانست و گفت: کارگردان فیلم ایستاده در غبار با ساخت این فیلم و آخرین روزهای زمستان راه نویی را برای پرداختن به قهرمانان جنگ به این نوع سینما پیشنهاد داده و با تکیه بر تحقیق و پژوهش شیوه روایت جدیدی را پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: این نوع فیلمسازی نشان داده که برای ساخت فیلم جنگ بوی باروت دادن کافی نیست و باید سینما را باید سینما را خوب بلد بود.

شجاعی درباره تجربه طراحی صحنه این فیلم گفت: من با کارگردان‌های زیادی فیلم جنگی کار کرده‌ام اما آقای مهدویان با پژوهش‌ها و بررسی‌های کاملی که داشتند بیشتر در کارشان مجتهد هستند. در این کار من به پژوهش‌هایی که کارگردان در اختیارم قرار داد؛ استناد کردم و خیلی بر تجربه‌های گذشته‌ام تکیه نداشتم.

شجاعی با بیان اینکه برای من بخش محتوایی کار جذاب بود؛ ادامه داد: در این کار بیشتر از این که نگاه تجلیلی وجود داشته باشد نگاه تحلیلی حاکم بود.

مهدویان نیز درباره ساخت این فیلم که بیشتر شخصیتی خاکستری از حمد متوسلیان را روایت می‌کند و فشارهایی که ممکن بود برای این جسارت بر او تحمیل شود؛ گفت: این حساسیت‌ها وجود دارد اما من فکر می‌کنم بخشی از این خط قرمزها در ذهن ما وجود دارد. تجربه کاری من نشان داد می‌توان سراغ برخی کارها رفت. زمانی که فیلمنامه را می‌نوشتم این تصور را داشتم که با مشکل مواجه شود اما این ریسک را قبول کردم اما زمانی که آن را ارائه دادم؛ دیدم با کلیات و استراتژی فیلم مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: انگار منتظر بودند که نوعی روایت جدید درباره جنگ ارائه شود. اما فیلمسازان ما محتاط هستند و پیشنهادهای جسورانه ندارند. قطعاً برای ساخت این کار تهیه‌کننده‌ها تحت فشار بودند اما همه آن‌ها را به جان خریدند تا فیلمساز با خیالی آسوده فیلمش را بسازد.

کارگردان فیلم ایستاده در غبار با تاکید بر این مطلب که ما سعی کردیم آن چه از زندگی و شخصیت متوسلیان داریم را تصویر کنیم؛ افزود: ما براساس پژوهش‌هایی که داشتیم به درکی درباره این شخصیت رسیدیم که ممکن است این درک تمام واقعیت نباشد. البته هنوز واکنش خانواده احمد متوسلیان را ندیدم و نمی‌دانم چه برداشتی از فیلم خواهند داشت اما طی روزهای آینده فیلم را نشان خواهم داد.

وی با اشاره به انتخاب فیلم برای بخش سودای سیمرغ جشنواره گفت: هیات داوران با هفت رأی به انتخاب این فیلم در این بخش رأی دادند.

مهدویان در پاسخ به سوالی درباره ساخت فیلمی درباره زندگی موسی صدر گفت: در این چندوقت اخیر چندین بار این پیشنهاد شده و اگر فرصتی پیش بیاید چراکه نه.

جانشین تولید فیلم درباره اکران فیلم گفت: درحال حاضر پیشنهادهای خوبی از پخش‌کننده‌های مختلف داشتیم و مطمئناً فیلم را گسترده‌تر از گروه هنر و تجربه اکران خواهیم کرد.

حجازی (بازیگر نقش احمد متوسلیان) نیز گفت: بیشتر از همه گریم 4 ساعت کار من را اذیت می‌کرد مضاف بر اینکه متوسلیان روی زمین صاف راه نرفته است و آمادگی بدنی من در این اندازه نبود. ابتدا که کار را قبول کردم تصور این همه سختی را نداشتم اما الان از نتیجه کار خوشحال هستم.

کد خبر : ۳۴۴۲۲۵