خبرگزاری کار ایران

یاد هنرمندان متولد پاییز و دی ماه گرامی داشته شد؛

شمعونی و الخاص افتخارات آشوری بودند که مظلوم از دنیا رفتند

موسسه هنرمندان پیشکسوت پیش از ظهر امروز (15 دی‌ماه) مراسمی را به مناسبت یادروز هنرمندان پیشکسوت متولدین پاییز و دی‌ماه در محل مجموعه باغ زیبا برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در مراسم یادروز هنرمندان پیشکسوت متولدین پاییز و دی‌ماه؛ از انوشیروان ارجمند تجلیل و تابلویی با امضای هنرمندان حاضر به (بهار ارجمند) دختر او تقدیم شد. حاضران همچنین از یوناتن بت‌کلیا نماینده آشوری در مجلس شورای اسلامی تجلیل کردند.

عباس عظیمی (مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت) با خیرمقدم به آقای بت‌کلیا و علیرضا مشایخی (فرزند جمشید مشایخی) که اولین بار در این جمع حاضر شده‌ بودند، گفت: همه اساتید پیشکسوت بر گردن ما حق دارند و ما مبنای این موسسه را بر احساسات و عواطف و عشق گذاشته‌ایم و فلسفه برگزاری مراسم یادروز برای پیشکسوتان؛ کنار هم قرار گرفتن این عزیزان است.

وی ادامه داد: ما برای متولدان پاییز به دلیل حادثه منا و ماه‌های محرم و صفر نتوانستیم مراسمی داشته باشیم و در سفر کیش یادروزی برای برخی از هنرمندان برگزار کردیم. اما برای اینکه دلخوری پیش نیاید؛ برای متولدان این سه ماه و متولدان دی‌ماه دوباره مراسمی امروز تدارک دیدیم.

عظیمی با اشاره به حضور محمود عزیزی و مهرجردی؛ دو نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در جشن پیشکسوتان گفت: ما امیدوار هستیم با ورود این عزیزان به مجلس شورای اسلامی و همت، درایت و پشتیبانی‌شان موسسه در سال‌های آتی وضعیت بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: من برای حل و فصلِ مشکلات این موسسه به بسیاری از نمایندگان مجلس مراجعه کردم اما توجهی نکردند. اما آقای بت‌کلیا برای اولین بار این قدم خیر را برداشتند و به عنوان نماینده مجلس در این جمع حاضر شدند.

در ادامه این مراسم بت‌کلیا تنها نماینده آشوری‌ها در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده 4 دوره به عنوان تنها نماینده آشوری در مجلس حضور داشته‌ام و دفتر اتحادیه جهانی آشوری‌ها که در امریکا بود را بعد از 37 سال در ایران راه‌اندازی کردم.

وی با بیان این مطلب که آشوری‌ها 3700 سال است در ایران حضور دارند، گفت: ما 2000 سال است به عنوان مسیحی آشوری و 1400 سال است در کنار برادران و خواهران مسلمان در ایران زندگی می‌کنیم و ایران را دوست داریم.

بت‌کلیا ادامه داد: ما وارث عهدنامه‌ای هستیم که بین امام علی (ع) و اجداد و رهبران ما در 1400 سال قبل بسته شده است و اصلش در موزه چهلستون وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آشوری‌ها به دو نکته مفتخر هستند، گفت: اول اینکه عیسی مسیح(ع) به ما یاد داده همسایه‌مان را مانند خود دوست بداریم و دوم اینکه به عهدنامه امام علی (ع) افتخار می‌کنیم.

نماینده آشوری‌های در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه امام خمینی با کلیمی‌ها، زرتشتی‌ها و آشوری‌ها گفت: براساس گفته امام خمینی ما ملتی واحد و ید واحد داشتیم و این را امام براساس عهدنامه امام علی (ع) گفته‌اند.

وی با اشاره به نام هنرمندان آشوری که دستشان از دنیا کوتاه است، گفت: شمعونی، آشور، هانی‌بال الخاص جزو افتخارات آشوری بودند که بسیار مظلوم از دنیا رفتند.

در پایان سخنان بت‌کلیا، جمشید مشایخی لوح تقدیری را به او تقدیم کرد.

در ادامه این مراسم حضار یک دقیقه ایستاده انوشیروان ارجمند را تشویق کردند و عکسی که موسسه سال گذشته در مراسم زادروز او گرفته شده بود را به خانواده او تقدیم کردند.

در ادامه مراسم، مشایخی؛ متولد 6 آذرماه سال 1313 به عنوان اولین نفر روی سن دعوت شد و عکس یادگاری با کیکی که تدارک شده بود را گرفت و بیتی از حافظ را برای حضار خواند: «من که ملول گشتم از نفسم فرشتگان / قال و مقال عالمی می‌کشم از برای تو».

اصغر کاشی‌تراش اصفهانی (استاد کاشی‌کاری و معرق)، میلاد کیایی (استاد موسیقی)، داوود یاسری (استاد موسیقی)، نصرالله متقالچی (استاد عرصه دوبله)، رحمت افشار (استاد موسیقی)، محمدصیاد صبور (استاد تجسمی)، محمد مقدسی (استاد موسیقی)، اسماعیل خلج و منصر خلج (نویسنده و کارگردان)، داریوش اسدزاده، مهین‌دخت میهن، رضا حیدری، شمسی فضل‌الله، پری زنگنه، اسماعیل خلج‌آبادی، محمود عزیزی، علیمحمد صنعتی، اکبر سیدحاجی (شاعر)، تورج شعبانخانی (استاد موسیقی)، سیدحسن ارژنگ‌نژاد (استاد تجسمی)، رضا ناجی، علی اکبرپور (موسیقی)، محمود پاک‌نیت، مریم معترف، ضیاءالدین خطیر، یوسف صدیق (کارگردان)، ایرج یکه‌تاز (تجسمی)، سیدجعفری کشفی (خوشنویس)، داوود فرشباف (خوشنویس)، داوود کیانیان و فضل‌الله توسلی از اساتید پیشکسوتی بودند که در این مراسم برای آنها جشن زادروز گرفته شد.

علی مرادخانی (معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی و از هیات امنای موسسه هنرمندان پیشکسوت) نیز در پایان مراسم سخنرانی کرد.

وی با بیان این مطلب که من افتخار داشتم سال‌های متمادی در خدمت پیشکسوتان باشم، گفت: مجموعه دوستان ما در این موسسه تلاش‌شان این است که زحمت بزرگانی که سال‌ها برای هنر این مرز و بوم زحمت کشیده‌اند را ارج بنهند.

وی، کار هنرمندان را پیامبرانه دانست و ادامه داد: هنرمندان کسانی هستند که همیشه رنجی که بر جامعه می‌گذرد را تحمل می‌کنند و بیشتر از آنکه به دنبال منافع مادی برای خودشان باشند عمر خود را صرف جامعه می‌کنند.

مرادخانی ادامه داد: هنرمندان نشانه تمدن، شناسه و هویت یک جامعه هستند. یک کشور با هنرمندان و مشاهیرش شناخته می‌شود و وظیفه ما است که هر کاری برای آنها می‌توانیم برای آنها انجام دهیم.

مرادخانی در پایان گفت: امیدوارم  خداوند توفیق دهد که سال‌های آینده امکانات بیشتری داشته باشیم و آنگونه که شایسته است در خدمت این عزیزان باشیم.

کد خبر : ۳۳۵۷۲۷