عصاره سی سال عکاسی عباس کیارستمی در چهارفصل

در شبى باشکوه و در میان انبوه هنرمندان و هنردوستان، "چهار فصل"، منتخبى از ٣٠ سال عکاسى عباس کیارستمى شامگاه جمعه ١١ دى ١٣٩٤ در گالرى بوم به تماشا درآمد.
به گزارش ایلنا، در این نمایشگاه ٢٩ عکس در ابعاد بسیار بزرگ و یک ویدئوآرت ارائه شده که شش مجموعه عکس کیارستمى را در بر مىگیرد؛ گالرى بوم براى نمایش شایسته این مجموعه ناب که بسیارىشان براى نخستین بار در ایران ارائه مى شوند، چندین دیوار نمایشگاهى را به فضاى خود اضافه کرد تا اتمسفر دیده شدن این آثار نیز حرفه اى باشد؛ این دیوارها در سرى عکس هاى " درها و یادها" به بازسازى نوستالژى کوچههاى باریک و بن بست قدیمى کمک شایان توجهى کرده است؛ حضور پرشماره چهره هاى صاحب نام مانند بهمن فرمان آرا، آیدین آغداشلو، على مرادخانى، علیرضا سمیع آذر، رضا کیانیان،محمد رحمانیان،داریوش طلایى، سیف الله صمدیان، قباد شیوا ... در این کوچه ها و لابه لاى عکس هایى که مخاطب مى تواند خود را در درون این آثار احساس کند، از جذابیت هاى افتتاحیه این نمایشگاه محسوب مى شد.
این شاید نخستین بار است که مجموعه اى از عکسهای عباس کیارستمی در کنار یکدیگر به نمایش در مى آید که مى تواند تصویر جامعی از زاویه نگاه این هنرمند جهانى کشورمان عرضه کند.این شش سری عبارتند از؛ "سفید برفی، راهها، مهتاب، درها و یادها، دیوار و پنجره رو به حیات" که ویدئوآرت چهار دقیقه اى " اسب ها" از مجموعه ٢٤ فریم آنها را همراهى مى کند.
دکتر علیرضا سمیع آذر متن ورودیه کاتالوگ نفیس این نمایشگاه را به رشته تحریر درآورده است، در بخش هایى از این متن آمده است:" ... این مجموعه محصول بیش از ٣٠ سال تلاش ارزشمند و ماندگار هنرمند برای خلق اشاره و معنا در تصاویری از بستر جاری زندگی است. مشاهده این آثار فرصت کمنظیری است برای آشنایی با تفکر هنری کیارستمی و واژگان بصری او که در آثار مختلف وی به تنوع "چهار فصل" تبلور یافته است."
این مدرس تاریخ هنر معاصر مى افزاید:" رهیافت هنری کیارستمی انتزاعی کردن پدیدارهای طبیعت و جهان پیرامونی و درواقع نوعی آشنایی زدایی از آنهاست، بهطوریکه مخاطب خیلی زود درمییابد که مضمون اصلی هنر او نه جلوه ظاهری و زیباییشناختی برف، باران، راه، در و دیوار، بلکه مفاهیمی ذهنی در ورای آنهاست. تصاویر ظاهراً ساده ولی عمیقاً کنایهای او به راحتی از جذابیتهای بصری و جنبههای شاعرانه عبور کرده و در دنیای نمادین حکمت و معنا سیر کند. ترکیبهایی خالص و پالایش یافته وی بیننده را به لایههای پنهان اشارات و دلالتها سوق داده تا از این طریق او را با مفاهیم پیچیده و متباینی همچون بودن یا نبودن، واقعیت یا توهم، حضور یا فقدان و ذهنی یا عینی رویاروی سازد. از این منظر اگر در پی ردپای کیارستمی در آثارش باشیم، باید او را در عمق پنهان اثر، و نه سطح ساده و آشکار آن، جستجو کنیم..."
در حاشیه افتتاح نمایشگاه "چهار فصل" کیارستمى، على مرادخانى معاون هنرى وزارت فرهنگ و ارشاداسلامى پس از دیدار از این آثار گفت:" کیارستمى به معناى واقعى انسان خاصى ست و این خاص بودن را در امتداد زاویه نگاهش و خلق آثار هنرى اش مى توان یافت؛ در این نمایشگاه در میان کوچه هایى که گالرى بوم به شکل نمادین ساخته مجموعه عکس " درها و یادها" او را دیدم که از این نکته یاد مى کرد که کیارستمى در عین اینکه هنرمند جهانى ست اصالت ها، نگاه بومى و ایرانى اش را حفظ کرده همچنان که در اثر جاودانه اش " خانه دوست کجاست" آن را به شاعرانه ترین شکل ماندگار کرده است."
معاون هنرى وزارت ارشاد تاکید کرد:" باید از آقاى هاشم نیا مدیریت گالرى بوم قدردانى کنم که چنین فضاى استانداردى براى ارائه دستاوردهاى هنرى هنرمندان مان پدید آورده است، دولت قدردان این موهبت هاى بخش خصوصى ست و بسیار خشنودم که نخبگان هنر کشورم به جهت فراهم شدن چنین فضاهاى شایسته اى آثارشان را در ترازهاى بین المللى به نمایش مى گذارند."
این نهمین نمایشگاه گالرى بوم از بدو تاسیس در سال ١٣٩١ به شمار مى آید؛ تمامى آثار به نمایش درآمده در گالرى بوم در زمره گنجینه این گالرى ست و برای حمایت از هنر ایران است و جنبه فروش ندارد.
گالرى بوم تا ٢٧ اسفند از دوشنبه تا جمعه ( غیر از تعطیلات مناسبتى) به نشانى خیابان ولی عصر، خیابان ارمغان غربی، شماره ۱۱ چهار فصل کیارستمى را به تماشا خواهد داشت.