خبرگزاری کار ایران

«یک زن در دو چهره»، اثر اعجاب‌انگیز و متأثرکننده

نمایشنامه «یک زن در دوچهره» میگل میئورا نویسنده و طنزپرداز شهیر اسپانیایی پس از نزدیک به چهل سال در ایران تجدیدچاپ شد.

به گزارش ایلنا، انتشارات علمی و فرهنگی پس از نزدیک به چهار دهه از چاپ نخست، کتاب «یک زن در دو چهره» اثر میگل میئورا را با ترجمه باهره راسخ را بازچاپ کرد.

این اثر که در قالب یک نمایشنامه تالیف شده، اثری است فکاهی که در آن به زبان طنز و هزل، سجایای ساده و عامیانه اعضای خانواده‌ای به نمایش درآمده و در خلال آن برخی مباحث اخلاقی و فساد اجتماعی به‌صورت تلویحی نمایش داده شده و با زیرکی و مهارت مخاطب خود را در جریان اصلاح اخلاق و تغییر زندگی قهرمان زن داستان که ناخواسته وارد محیط فاسدی شده است، قرار می‌دهد. به همین خاطر بسیاری از مکالمات بازیگران این اثر  خنده‌دار، اعجاب انگیز و در عین حال متاثرکننده است.

قهرمان‌های نمایشنامه‌های این نویسنده تلاش می‌کنند تا زنجیرهای جامعه که به دست و پایشان بسته شده است را بازکنند. منتقدان تم اصلی آثار او را احترام به شخصیت انسانی نامیده‌اند.

میئورا نمایشنامه‌نویسی اسپانیایی است از سرآمدان ادبیات نمایشی در این کشور به‌شمار می‌رود و اجرای نمایشنامه دو چهره از یک زن او در سال ۱۹۵۲ در مادرید توانست جایزه ملی تئاتر اسپانیا را برای وی به ارمغان بیاورد.

به باور منتقدان؛ شهرت میئورا در ادبیات نمایشی اسپانیا را باید با شهرت رنه کلر در سینمای فرانسه مقایسه کرد که ایده اصلی آنها دور کردن انسان از پذیرش اسارت در برابر زندگی امروزی است.

میئورا  در ادبیات اسپانیا سبک تازه‌‌ای از طنزنویسی را خلق کرد که تا پیش از وی مسبوق به سابقه نبوده است و همین مساله او را به عضویت در آکادمی سلطنتی زبان اسپانیا نیز درآورد.

این کتاب برای نخستین بار از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب در سال ۱۳۵۶ ترجمه و منتشر شده بود و انتشارات علمی و فرهنگی به تازگی چاپ تازه‌ای از آن را با قیمت ۶ هزار تومان منتشر کرده است.

علاقمندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به کتابفروشی این انتشارات واقع در میدان هفت تیر ایتدای کریمخان مراجعه کنند.

کد خبر : ۳۳۱۰۷۵