خبرگزاری کار ایران

بررسی 71 اثر توسط هفت داور/احتمال اهدای دو تندیس به کتاب‌های مستند و انیمیشن

نشست مطبوعاتی پنجمین دوره اهدایی جایزه کتاب سال سینما پیش از ظهر امروز سه شنبه (24 آذر) در ساختمان خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اکبر نبوی (دبیر جشن کتاب سال سینما) با بیان این مطلب که این جشن پنجم اسفندماه برگزار می‌شود؛ افزود: نامزدهای این دوره یک ماه قبل در پنجم بهمن ماه اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت کتاب برای زیست سینمای ایران؛ گفت: به همین دلیل خانه سینما جشنی را در این ارتباط از سال 86 تدارک دید که اگر تعطیلی تحمیل شده به خانه سینما اتفاق نمی‌افتاد باید دوره ششم یا هفتم آن را برگزار می‌کردیم.

نبوی به دو رویکرد برای این جشن اشاره کرد که در تداوم دوره‌های گذشته خواهد بود و افزود: اول اینکه کتاب‌های منتخب باید انتقال‌دهنده تجربیات هنرمندانی باشد که برای دیگران ثمر داشته باشد و در این بخش مبانی نظری اهمیتی نخواهد داشت و کتاب‌ها براساس محتوای برآمده از تجارب انباشته شده یک هنرمند مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

  دبیر پنجمین دوره اهدایی جایزه کتاب سال سینما؛ ادامه داد: در بخش دوم قضاوت مبانی نظری را مدنظر قرار می‌دهیم و کتاب‌ها باید هم از نظر ابزار و هم دانش روز سینما از محتوای قابل قبولی برخوردار باشند. اگر یک اثر بتواند سواد سینما را ارتقا دهد یک معیار برجسته است و می‌تواند برای بنیاد اصلی جشن که ارتقای سینماست؛ ارزش باشد.

وی؛ تعداد داوران این دوره را هفت نفر اعلام کرد و گفت: آقایان جواد فریدزاده، حجت‌الله ایوبی، حمید دهقان‌پور، محمود اربابی، بهروز افخمی و فرزاد موتمن به صورت ترکیبی هم از خانواده سینما و هم خارج از این خانواده برای داوری این دوره انتخاب شده‌اند.

نبوی با اشاره به اینکه از ناشران هم به صورت فراخوان و هم تلفنی برای شرکت در این جشن دعوت به عمل آمد، افزود: آخرین مهلت برای ارسال آثار شهریور 94 اعلام شد و ما از مرداد ماه اطلاع‌رسانی کردیم. داورها نیز از مهرماه شروع به بررسی آثار ارسال شده کرده‌اند.

وی با بیان این مطلب که 71 اثر از 34 ناشر رسیده؛ ادامه داد: از نشرهای ققنوس، فارابی، چشمه، هرمس، ساقی و امیرکبیر کتاب‌هایی ارسال شده و برخی انتشارات بیشتر از یک اثر ارائه دادند.

  دبیر پنجمین دوره اهدایی جایزه کتاب سال سینما درباره اهدای تندیس‌ها؛ گفت: به بهترین اثر تالیفی، بهترین اثر ترجمه و ناشر برگزیده تندیس‌ و جوایزی اهدا می‌شود و هم‌چنین نکوداشت‌هایی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پیشنهادی نیز از سوی هیات داوران مطرح شد که به کتاب‌های مستند و انیمیشن در صورتی که تعداد آثار برای قضاوت مناسب باشد به طور جداگانه تندیس اهدا شود.

نبوی درباره اینکه برای چه کسی نکوداشت برگزار می‌شود یا از چه شخصی تقدیر می‌شود؛ گفت: هنوز فرد مورد نظر را برای تقدیر یا نکوداشت انتخاب نکرده‌ایم.

 دبیر پنجمین دوره اهدایی جایزه کتاب سال سینما درباره اهمیت چنین جشن هم گفت: دست‌کم این جشن توانست میدانی برای رقابت ناشران، نویسندگان و مترجمان کتب سینمایی فراهم کند که به آن‌ها قوت قلب بدهد. بررسی آثار سینمایی از دور اول تا امروز نشان می‌دهد این جشن در هدف‌گذاری خود موفق عمل کرده است.

وی ادامه داد: کتاب‌های برگزیده خانه سینما را به تعداد 200 جلد از ناشران خریداری می‌کنیم و در اختیار اعضای خانه سینما قرار می‌دهیم. البته درست است که این تعداد در برابر 5ـ6 هزار اعضای خانه سینما بسیار اندک است و به مساوات تقسیم نمی‌شود اما ما متناسب با بودجه این تعداد را اعلام کردیم و در صورتی‌که بودجه بیشتری داشته باشیم این تعداد را افزایش خواهیم داد. امیدواریم روزی برسد که به تعداد اعضای خانه سینما کتاب منتشر شود.

نبوی با اشاره به دیگر فعالیت‌های خانه سینما در حوزه کتاب؛ گفت: در مدیریت جدید خانه سینما به طور جدی وارد مقوله کتاب و بازآموزی اعضای خانه سینما شده است. کتابخانه‌ای در خانه سینما در حال بازسازی است که همه اعضا از ٱن استفاده کنند. همچنین شورای نشر برای اولین‌بار در این نهاد شکل گرفته است. این شورا متشکل از رضا میرکریمی، شادمهر راستین، محمود اربابی، مهران کاشانی و بنده است.

وی؛ تشویق به امر تولید کتاب مناسب در حوزه سینما با دو رویکرد مورد نظر جشن سال کتاب سینما را از وظایف تعریف شده برای این شورا اعلام کرد و گفت: البته این موضوع نیز مدنظر است که کتب منتشر شده برای دانش‌افزایی خانواده سینما چه از نظر تجربی و چه نظری موثر باشد و سلیقه شخصی در آن دخیل نباشد.

نبوی ادامه داد: کتابی در زمینه تدوین آماده انتشار است که قرارداد آن با آقای حسن دوست در حال امضاست. هچنین کتاب‌های متناسب با هدف‌گذاری و رفع نیاز اعضای خانه سینما انتخاب می‌شوند و بخش آماده‌سازی و انتخاب با ماست و در بخش دیگر نهادهایی مانند بنیاد سینمایی فارابی می‌توانند همکاری کنند.

  دبیر پنجمین دوره اهدایی جایزه کتاب سال؛ برگزاری کنفرانس کتاب را از دیگر کارهای خانه سینما در حوزه کتاب اعلام کرد و افزود: در این کنفرانس‌ها که بعد از جشن کتاب سال پیگیری خواهد شد؛ افرادی اهل نظر و دانش درباره کتابی که برجستگی ویژه داشته باشد برای خانواده سینما کنفرانس خواهند داد.

وی با تاکید بر اینکه جریان کتاب باید به یک جریان مستمر و دائمی تبدیل شود؛ ادامه داد: پرداختن به این موضوع صرفا به بهانه جشن کتاب سال سینما کفایت نمی‌کند. در جامعه سینمایی باید دانستن و میل به بیشتر دانستن به یک جریان تبدیل شود.

کد خبر : ۳۲۹۹۱۵