خبرگزاری کار ایران

بزرگترین اثر تناولی به خانه برگشت

نشست خبری نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی صبح امروز (23 آذرماه) در باغ انجمن خوشنویسان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این نشست وحید ملک (بنیانگذار گالری پاسارگاد) با اشاره به تاریخچه تاسیس گالری؛ افزود: این گالری در سال 75 تاسیس شد و اولین نمایشگاه خیریه در ایران را برگزار کرد. این نمایشگاه با فروش یک میلیون و 700 هزار تومان؛ رکورددار آثار هنری در سال 75 بود.

وی با اشاره به این مطلب که پس از سال‌ها به این نتیجه رسیدیم که گالری را توسعه داده و به این دلیل مجموعه آرت سنتر را تاسیس کردیم؛ افزود: در این مجموعه به نمایش آثار سه نسل از هنرمندان تجسمی ایران پرداختیم. آثار مارکار گریگوریان، احصایی و فرامرز پیل‌آرام، هانی‌بال الخاص، ناصر اویسی و بسیاری از پیشگامان هنر تجسمی ایران را به صورت انفرادی برگزار کردیم.

ملک ادامه داد: این اولین رویداد گروهی است که در مجموعه آرت سنتر برگزار می‌شود و هرکدام از آثار ویژگی‌ خاصی دارند. اثر مشترکی از نصرالله افجه‌ای و امیرصادق تهرانی با نام ریشه‌ها و شاخه‌ها که هرکدام ابعاد یک در دو متر است تنها اثر مشترک نقاشی خط در هنر ایران است. همچنین بزرگترین اثر پرویز تناولی برای اولین بار در ایران رونمایی می‌شود. این اثر پیش از این در لندن و باغ هیت بوستون امریکا رونمایی شده است و استاد تناولی گفته بودند تصور نمی‌کردند در ایران به نمایش درآید.

بنیانگذار گالری پاسارگاد با اشاره به اینکه مجموعه آرت سنتر پس از یک سال توانست این اثر یونیک را به ایران برگرداند؛ گفت: همچنین در این نمایشگاه دو اثر از استاد پرویز کلانتری در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. تنها اثر حجمی  پرویز کلانتری با عنوان گنبدهای کاهگلی که در سال 36 با الهام از کویر ایران خلق شده است و اثر معروف تخته سیاه از ایشان به نمایش درمی‌آید.

در این مراسم امیرصادق تهرانی با اشاره به خلق اثری مشترک همراه با نصرالله افجه‌ای؛ گفت:‌ پیشنهاد اولیه این اثر را با استاد افجه‌ای مطرح کردم و در اولین گفت‌وگو ایشان پذیرفتند.

وی ادامه داد: استاد افجه‌ای تابلو اولیه را طراحی و از مرکب در خلق اثر ریشه‌ها استفاده کرده است. من نیز تکنیک کارم را تغییر دادم و به جای اکرلیک از مرکب استفاده کردم. در این نقاشی از خط که از المان‌های خوشنویسی است استفاده کردیم. تهرانی اشاره‌ای هم به پیشکسوتان هنر تجسمی کرد که مانند ریشه‌های هنر هستند و نسل پس از آن همچون شاخ و برگ هنرهای تجسمی ایرانند.

طی این مراسم وحید ملک با اشاره به همکاری‌های مشترک مجموعه آرت سنتر  با موزه‌های هنرهای معاصر آبادان و اهواز افزود: امیدواریم بتوانیم نمایشگاه‌ها را به شهرهای دیگر نیز ببریم و تور هنری در شهرهای مختلف ایران برگزار کنیم.

وی ادامه داد: این مجموعه در سال 2000 سعی کرد شرایطی برای ایجاد نمایشگاه در خارج از ایران فراهم کند و 30 نمایشگاه در ایران و امریکا و همچنین در اروپا با هدف  معرفی آثار هنرمندان ایرانی برگزار کردیم.

 ملک با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه هنر معاصر در مجموعه آرت سنتر؛ افزود:‌ کتاب‌های تخصصی این مجموعه به زودی رونمایی خواهد شد. هم‌اکنون چندین جلد کتاب را  در دست چاپ داریم و با رونمایی هرکدام نشست تخصصی نیز برگزار خواهیم کرد.

 مدیر گالری آرت سنتر تاکید کرد: متاسفانه نسل اول هنرمندان معاصر ما رو به انقراض است و بسیاری از اطلاعات این نسل در حال نابودی است. همین‌طور محققینی که درباره آثار این هنرمندان تحقیق کرده‌اند بسیاری از تحقیقات‌شان جمع آوری و مکتوب نشده است. امیدواریم بتوانیم حاصل تلاش این افراد را به جامعه هنری و نسل‌های پس از آن معرفی کنیم.

وی افزود: بزرگترین اثر پرویز تناولی جهت نصب در گالری خریداری شده است و قدیمی‌ترین اثر این مجموعه متعلق به حسین کاظمی  است که در سال 1951 خلق شده و همچنین اثری از سیراک ملکونیان که در سال 1971 خلق شده، است.

ملک در پایان گفت: در پیش‌نمایش این نمایشگاه روسای موزه‌های بریتیش میوزیوم و ماکسی رم و مدیر مجله کمبس حضور داشتند.

در نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی آثار علیرضا اسپهبد، احمد اسفندیاری، آیدین آغداشلو، نصرالله افجه‌ای، محمد احصایی، هانیبال الخاص، ناصر اویسی، ژازه تباتبایی، صادق تبریزی، امیر صادق تهرانی، محمدعلی ترقی جاه، پرویز تناولی، هوشنگ پزشک نیا، فرامرز پیلارام، جعفر روحبخش، جلیل رسولی، حسین زنده رودی، علی اکبر صادقی، مسعود عربشاهی، حسین کاظمی، پرویز کلانتری، فریده لاشایی، اردشیر محصص، بهمن محصص و سیراک ملکونیان به نمایش درمی‌آید.

این نمایشگاه جمعه ۲۷ آذرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ افتتاح می‌شود و تا ۱۸ دی‌ماه از ساعت ۱۲ تا ۲۱ در آرت‌سنتر ۲ به نشانی فرمانیه‌، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی‌، باغ انجمن خوش‌نویسان‌، پلاک ۱۴۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. همچنین روز جمعه همزمان با مراسم افتتاحیه بزرگ‌ترین اثر پرویز تناولی افتتاح می‌شود.

کد خبر : ۳۲۹۵۶۶