خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با مدیر شبکه مستند مطرح شد:

تولیدات شبکه مستند در حوزه صنعت چیست؟/رونمایی از «دسترنج» در ماه آینده

تمام دغدغه‌ شبکه مستند در زمینه صنعت و تولید در ساخت دو مجموعه «صنعت ملی» و «دسترنج» خلاصه می‌شود که مجموعه اول در حال پخش است و از مجموعه دوم ماه آینده رونمایی می‌شود.

امیر تاجیک (مدیر شبکه مستند) درباره برنامه‌های این شبکه در حوزه صنعت و تولید به خبرنگار ایلنا؛ گفت: ما با تولید دو مجموعه به نام‌های «صنعت ملی» و «دسترنج» همه دغدغه‌هایمان دراین حوزه را برآورده کرده‌ایم. مجموعه اول 40 قسمتی است که نیمی از آن تولید و پخش شده و مجموعه دوم نیز 26 قسمت است که هم اکنون در حال تولید است.

وی به تاکید مجموعه «صنعت ملی» روی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع که چگونه از داشته‌هایمان استفاده کنیم و تکنولوژی را به کشور انتقال دهیم موضوع اصلی این مجموعه است و سعی کرده به طور مستقیم فعالیت صنعتگرانی که در بومی کردن صنعت نقش داشته‌اند را به تصویر بکشد.

تاجیک با بیان این مطلب که مجموعه «دسترنج» در حال تدوین است و ماه آینده از آن رونمایی می‌شود؛ افزود: این مجموعه به طور غیرمستقیم به وضعیت تولید می‌پردازد و شخصیت صنعت‌گرانی را به تصویر می‌کشد که ویژگی خاصی آن‌ها را از دیگران متمایزکرده است. در خلال فیلم نیز به بحث صنایع ایرانی هم پرداخته می‌شود.

مدیر شبکه مستند؛ این مجموعه‌ را فاخر و خلاق دانست و ادامه داد: در هر صنعتی افراد خاصی را انتخاب کردیم که یا در کارشان خلاقیتی داشتند و یا صنعتی را در ایران بومی سازی کرده‌اند.  

وی با اشاره به نمونه‌ صنعتگرانی که «دسترنج» به زندگی آن‌ها پرداخته، درباره نحوه انتخاب سوژه‌ها؛ گفت: تحقیق گسترده‌ای برای شناسایی شخصیت‌هایی که یکی از دو مولفه‌ بالا را دارا باشند؛ انجام شد که نهایتا افرادی در حوزه‌هایی مانند صنعت فرش، زغال‌سنگ، لامپ‌های کم‌ مصرف و یا روحانی فعال درصنعت کشاورزی انتخاب شدند.

تاجیک در پاسخ به این سوال که آیا در این برهه حساس اقتصادی برنامه دیگری در این زمینه دارید؟ گفت: ما باید تلاش کنیم که مستند دیدن را در کشور جا بیندازیم و این فرضیه را در ذهن عموم مردم که تلویزیون تنها وسیله‌ای برای سرگرمی است را تغییر دهیم. دو مجموعه‌ای که در بالا به آن اشاره کردم از نظر درجه کیفیت در حدی هستند که منویات و دغدغه‌های ما را در این زمینه برطرف می‌کنند اما مجموعه‌ مستندی هم به نام «خسته نباشید» در حال پخش داریم که به حال و هوای طنز نزدیک است. 

مدیر شبکه مستند درباره «خسته نباشید» توضیح داد: در این مجموعه مجری، حرفه‌ها و مشاغل سخت را تجربه می‌کند. در فضایی نرم‌تر که برای عوام جذاب باشد به این مقوله پرداخته و از فضای جدی دو مجموعه دیگر فاصله گرفته است.

تاجیک در این‌باره که شبکه با ساخت این مجموعه‌ها چه هدفی را دنبال می‌کند و گروه هدفش چه کسانی هستند؟ گفت: این مستندها کمک می‌کند تلاش‌هایی که آدم‌های مختلف برای یک پیشه انجام داده‌اند به طور عام در اختیار مردم قرار بگیرد. و به طور خاص نیز تجارب شخصیت‌ها در اختیار صنعتگران قرار می‌گیرد تا در پیشه‌شان از آن‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به این مطلب که کیفیت برای ما اهمیت بیشتری از کمیت دارد؛ افزود: پرکردن آنتن خواسته ما نیست بلکه ارائه داده‌ و ایده به مخاطب هدف ما از ساخت این مجموعه‌هاست. ما در اتاق فکرمان که متشکل از کارشناسان مختلف است درباره تولیدات و موضوعاتی که می‌خواهیم روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؛ بحث می‌کنیم و بر ای اولویت‌ها شش ماه آینده مان برنامه‌ریزی می‌کنیم و سفارش می‌دهیم.

کد خبر : ۳۲۷۴۴۸