خبرگزاری کار ایران

دو رمان از ریش‌سفید نویسندگان غرب آمریکا منتشر می‌شود

نشر «شورآفرین»رمان‌های «زاویه‌ی آرامش» و «پرنده‌ی ناظر»شاخص‌ترین آثار والاس استگنر (1993-1909) نویسنده‌ی آمریکایی و برنده جایزه‌ی پولیتزر و کتاب ملی آمریکا را با ترجمه‌ی لیلا عبدالهی منتشر می‌کند.

به گزارش ایلنا، والاس استنگر از نویسندگان واقع‌گرایانه‌ی آمریکایی است که نوشته‌هایش از مهم‌ترین آثار ادبی معاصر آمریکا به شمار می‌رود. استگنرشیفته‌ی غرب آمریکاست تا حدی که او را «ریش‌ سفید نویسندگان غرب آمریکا» می‌دانند و فضای بیشتر آثارش براساس حال‌وهوای طبیعت و فرهنگ این منطقه نوشته شده است. نویسنده برای به‌تصویر کشیدن زندگی مردم غرب آمریکا از سنت ادبی بزرگان رئالیسم آمریکایی مانند ویلیام دینهاولز یا استفنکرین پیروی کرده که بتواند حال‌وهوای زندگی واقعی مردم را با زبانی ادبی بازآفرینی و ثبت نماید. درون‌مایه‌ی آثارش بیشتر روی مساله‌ی هویت شخصی و مشکلات انسان معاصر در ایجاد ثبات در فضای ناپایدار جهان‌مدرن است. عمده آثار استگنر که با سبکی واقع‌گرایانه و سنتی ولی متفاوت نوشته شده، به تاثیر زمان گذشته روی حال، تضاد بین‌ نسل‌ها و اهمیت مکان و تاریخ در تعریف ریشه‌های فرهنگی می‌پردازد. فضا و مکان جایگاه ویژه‌یی در آثار این نویسنده دارد، به‌طوری‌ که فضای داستان را می‌شود حس یا لمس کرد و به خواننده حسگر ما، سرما، اسارت، رهایی، نیرو و افسردگی را القا می‌کند. 

«زاویه‌ی آرامش» از شاخص‌ترین آثار والاس استگنر است که توانست جایزه‌ی پولیتزر 1972 را برایش به ارمغان بیاورد. هم‌چنین این رمان در نظرسنجی کتاب‌خانه‌ی مدرن آمریکا جزو صد رمان بزرگ قرن بیستم قرار گرفت. ازدواج، وفاداری و اعتماد از درون‌مایه‌های برجسته‌ی این رمان است که در آن بارقه‌های جدیدی از رئالیسم آمریکایی دیده می‌شود و مانند دیگر آثار او تقابل مناطق شرقی و غربی در فرهنگ و جغرافیای آمریکا، توصیف زندگی و فرهنگ منطقه‌ی غرب، ناتوانی انسان، کار در معدن و زندگی سخت انسان و درنهایت گذشته و حال به تصور کشیده می‌شود. 

رمان «پرنده‌ی ناظر» دیگر اثر شاخص استگنر است که جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا، 1977 را از آن خود کرد. این رمان درمورد نویسنده‌یی است که احساس می‌کند که با روح کسی دیگر زندگی کرده و برای یافتن خود واقعی‌اش به کندوکاو آثار ادبی‌اش می‌پردازد.

کد خبر : ۳۲۴۷۲۰