خبرگزاری کار ایران

جشن امضای "صحنه‌آرایی در عکاسی" در شهرکتاب فرشته

هم‌زمان با انتشار کتاب «صحنه‌آرایی در عکاسی»، جشن امضا و مراسم رونمایی از این کتاب با حضور حسن خوبدل (مترجم، منتقد و مدرس دانشگاه) و گوهر دشتی (عکاس بین‌المللی) برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ کتاب «صحنه‌آرایی در عکاسی» از نخستین آثاری است که در حوزه‌ی داستان‌گویی و صحنه‌آرایی در عکاسی به فارسی ترجمه و منتشر شده است. این کتاب در چهار فصل کاملا مصور، به بررسی تاریخی ـ تحلیلی صحنه‌آرایی در عکاسی پرداخته، ارتباط آن با دیگر اشکال هنری هم‌چون ادبیات، تئاتر و سینما را بررسی کرده و هنرمندان شاخص و تاثیرگذار آن را معرفی کرده و به تحلیل آثارشان می‌پردازد.

در مقدمه‌ی کتاب می‌خوانیم: «عکاسان از بدو اختراع دوربین عکاسی، با استفاده از هنر خود و با چیدن صحنه به اشکال مختلف و کارگردانی «هنرپیشه‌ها» در راستای گرفتن ژست (حالت) خاص در برابر دوربین، به دنبال داستان‌گویی بوده‌اند. عکسِ صحنه‌آرایی‌‌شده طی یک قرن‌ونیم گذشته، شکل‌های متفاوتی به خود گرفته و در تعامل با هنرهای مرتبطی چون تئاتر، فیلم، ویدئو و حوزه‌های تبلیغات و ژورنالیسم، سمت‌وسوهای جذاب و گیرایی یافته است. عجیب است که چنین شاخه‌ی غنی در تاریخ عکاسی مورد کم‌لطفی قرار گرفته و مطالعه‌ی قابل توجهی درباره‌ی آن صورت نگرفته است. این کتاب نه‌تنها زمنیه‌یی محکم برای علایق تاریخی این شاخه‌ی پایدار عکاسی ایجاد خواهد کرد، بلکه ارزش هنری ذاتی نیز خواهد داشت. آن‌چنان‌ که خواست داستان‌گویی با تصاویر، دقیقا در قلب هنرهای تجسمی جای دارد؛ ازاین‌رو، روایت‌هایی که در این کتاب در قالب عکس‌های تئاتری و شکل ویدئویی ارایه شده، آموزنده و سرگرم‌کننده بوده، و در اغلب موارد، برانگیزاننده و جذاب هم.»

مراسم رونمایی از کتاب «صحنه‌آرایی در عکاسی» نوشته لاری پائولی و ترجمه داریوش عسگری و مریم عسگری، دوازدهم مهر، در شهر کتاب فرشته به نشانی تجریش، خیابان مقصودبیگ (دربندی)، نرسیده به چهارراه حسابی، پلاک 32 برگزار می‌شود. این کتاب را نشر شورآفرین منتشر کرده است.

کد خبر : ۳۰۹۳۱۰