خبرگزاری کار ایران

در نشست ضبط آثار آهنگسازان ایرانی توسط ارکستر سمفونیک عنوان شد:

نام آهنگساز را با ترس بر زبان می‌آوردیم / مردم از ۱۷۰ آهنگساز ایرانی ۷ نفر را می‌شناسند

نشست اولین دوره ضبط آثار آهنگسازان ایرانی با حضور 12 آهنگساز، علی رهبری و مصطفی کمال پورتراب؛ صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌رهبری در نشست اولین دوره ضبط آثار آهنگسازان ایرانی گفت: چند شغل در اجتماع است که برای افراد معمولی نیست. کسانی که کار را بدون سفارش یا پول انجام می‌دهند. آهنگسازان در تمام دنیا با مشکلات بزرگی مواجه‌اند؛ بسیاری از آهنگسازان هستند که آثاری نوشتند اما هیچ‌گاه اثر آنها شنیده نشد در واقع می‌توان گفت که آنها برای دل خودشان کار می‌کنند.

او ادامه داد: من 21 ساله بودم که قطعه‌ای به عنوان خون ایرانی را یکی از رهبرهای بزرگ جهان در خارج از ایران رهبری کرد. چند و قت بعد که آن رهبر را دیدم اصلا به یاد نداشت که قطعه مرا اجرا کرده است. بعد از آن من رهبری ارکستر را به صورت جدی پیگیری کردم و واقعا باید بگویم که آنقدر ایده‌الیست نیستم که شغل آهنگسازی را انتخاب کنم البته همچنان هم آهنگسازی می‌کنم.

وی ادامه داد: در ابتدا باورم نمی‌شد که اینقدر آهنگساز ناشناخته در کشورمان داشته باشیم و خوشحالم که ناکسوس به دنبال رپرتوار تازه بود و ما توانستیم آثار آهنگسازانی را اجرا کنیم که فرصت کمتری برای شنیده شدن و دیده شدن داشتند. در تابستان آثار 64 آهنگساز را انتخاب کردیم وخیلی‌ها باورشان نمی‌شد ما این تعداد آهنگساز در کشورمان داشته باشیم جالب این است که یک ماه بعد 50 آهنگساز دیگر هم آثارشان را برای ما فرستادند و ما در نهایت قرعه‌کشی را میان این 115 آهنگساز انجام دادیم.

رهبری همچنین عنوان کرد: الان که با شما صحبت می‌کنم همچنان آهنگسازانی هستند حتی خارج از ایران که آثارشان را برای ما ارسال می‌کنند و هر بار آهنگساز دیگری به جمع ما اضافه می‌شود. اما در نهایت متاسفانه ما از ۱۷۰ آهنگساز ایرانی که داریم؛ تنها ۷ نفر از آنها برای مردم شناخته شده‌اند.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک ایران همچنین افزود: در نهایت ما توانستیم با همکاری ارکستر و نمایندگا شورای مشورتی آن آثار را انتخاب و اجرا کنیم و باید بگویم قطعات ضعیف بسیار انگشت‌شمار بود. در آثاری که ما اجرا می‌کنیم قطعه غیرحرفه‌ای وجود ندارد و تمامی قطعات کیفیت مناسب را دارد. خوشبختانه مرحله اول ضبط آثار آهنگسازان ایرانی دو روز پیش از آنچه پیش‌بینی کرده‌اند، به پایان می‌رسد.

رهبری درباره مشکلات مالی ارکستر نیز توضیح داد: خوشبختانه پس از جلسه‌ای که با آقای مرادخانی داشتم حمایت دولت را شاهد بودم. شرط من برای ادامه فعالیت در ارکستر این بود که ارکستر یا باید تعطیل شود یا باید حرفه‌ای به کار خود ادامه دهد و خوشحالم که دولت به ما برای ادامه کارمان امید خوبی داد.

او در پایان از اجرای ارکستر سمفونیک در افتتاحیه لیگ جهانی کشتی در ایران خبر داد و گفت: اتفاق خوبی که برای ارکستر سمفونیک تهران افتاد این بود که ارکستر امکان نزدیکی بیشتر با مردم را پیدا کرد و ما قرار است در افتتاحیه لیگ جهانی کشتی در کنار اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران؛ قطعه‌ای از یک آهنگساز 16 ساله به نام پوریا خادم (پسر قهرمان کشتی) اجرا کنیم. این قطعه علمدار نام دارد و برای حضرت عباس (ع) نوشته شده است. پس از اجرای ما در افتتاحیه لیگ کشتی؛ دو شب در تالار وحدت این اثر را به همراه قطعاتی دیگر اجرا خواهیم کرد.

امیر پورخلجی(آهنگساز) درباره تجربه خود با ارکستر سمفونیک و ضبط اثرش گفت: سطحی که من از ارکستر سمفونیک تهران دیدم واقعا متحیرم کرد. به نظر من ارکستر سمفونیک تهران کار بزرگی می‌کند و این برای من باورکردنی نبود. من قطعه‌ای از نبرد 12 رخ براساس شاهنامه فردوسی را به ارکستر سمفونیک دادم که پیشتر با ارکستر بلغارستان ضبط کرده بودم. ارکستر بلغارستان سابقه کار با سولیست‌ها و آهنگسازان بزرگ جهان را دارد اما اجرای ارکستر سمفونیک برای من بسیار شیرین‌تر بود.

علی‌اکبر قربانی(مدرس دانشگاه و آهنگساز) نیز درباره همکاری با ارکستر سمفونیک بیان کرد: متاسفانه تا امروز چندان به آهنگسازان ایرانی بها داده نشده و بسیاری از آثار آهنگسازان شنیده نشده باقی مانده است به طور مثال در روسیه حمایت از آهنگسازان کشورشان تا حدی است که حتی در کتاب‌های درسی‌شان نیز مثال از آثار  آهنگسازان روس می‌آورند. ما هم باید به آهنگسازان خودمان اعتماد کنیم تا به تدریج شرایط بهبود یابد.

وی افزود: قطعه‌ای که ارکستر سمفونیک از من اجرا کرد سوییت لیریک نام داشت این قطعه براساس مدهای ایرانی نوشته شده و تجربه ضبط آن با ارکستر سمفونیک بسیار خاص بود.

باربد بیات(آهنگساز و نوازنده) با بیان اینکه قطعه سوییت سمفونی ایرانیان را در چهار قسمت با ارکستر سمفونیک ضبط کرده، گفت: این قطعه را هفت سال پیش ساخته بودم و حالا خوشحالم که در چنین روزهای رویایی نام استاد رهبری به صورت رایگان روی اثر من و سایر آهنگسازان قرار می‌گیرد.

آرش عباسی(آهنگساز) نیز درباره ارکستر سمفونیک و ضبط اثرش اظهار کرد: در طول یک هفته‌ای که همراه ارکستر بودم کار حرفه‌ای از آنها دیدم فضایی که الان در ارکستر بوجود آمده حاصل تلاش‌های یک رهبر جهانی است و موجب شده تا ما موقعیت خوبی به لحاظ تاریخی داشته باشیم. من قطعه روایت کهن را  همراه ارکستر سمفونیک ضبط کردم و خوشحالم آقای رهبری با شناخت درست این قطعه به طوری که انگار اثر من اثر خودش است؛ آن را رهبری کرد.

مسعود پیروی (آهنگساز) ضمن ابراز خوشحالی از اینکه اثرش بعد از سال‌ها امکان اجرا پیدا کرده است، عنوان کرد: ما سالها قطعاتی می‌نوشتیم که هیچ‌گاه امکان اجرای آن وجود نداشت و خوشخبتانه الان ارکستر سمفونیک تهران این پویایی را پیدا کرده که آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا کند.

شهاب شرفی(آهنگساز) نیز گفت: من قطعه‌ای براساس مقام تنبور کرمانشاه با پایه‌هایی از موسیقی ایرانی را برای اجرا در ارکستر سمفونیک تهران آماده کردم. پژمان خلیلی(آهنگساز) نیز پوئم سمفونی شماره 1 را توسط ارکستر سمفونیک تهران ضبط می‌کند.

مهرداد روحانی(آهنگساز) در ادامه این نشست اظهار کرد: من بعداز 5 سال انتظار توانستم قطعه فانتزی شیدا که روی آثار علی‌اکبر شیدا نوشته شده را توسط ارکستر سمفونیک ضبط کنم و باید بگویم که 48 ساعت گذشته که همراه ارکستر سمفونیک بودم خاطره‌انگیز ترین روزهای زندگی‌ام بود.

امین هنرمند(عضو هیات علمی دانشگاه هنر و آهنگساز) درباره اثر خود گفت: زمانی که من متوجه شدم ارکستر سمفونیک آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا می‌کند یک هفته فرصت داشتم تا اثر جدیدی به آنها ارائه کنم و قطعه‌ای به عنوان از میان شیشه‌های مات نوشتم. نام این قطعه تعبیری است که آقای مشایخی از کار من داشت.

کارن کیهانی (مدرس دانشگاه و آهنگساز) با اشاره به اینکه شغل آهنگسازی این روزها با ترس به زبان می‌آید، ادامه داد: من قطعه ریکوئیم برای ارکستر سمفونیک را با ارکستر سمفونیک تهران ضبط کردم.

مصطفی کمال پورتراب (آهنگساز و پیشکسوت موسیقی) در این نشست با دعوت علی رهبری حضور یافته بود تا به تعبیر رهبری شاهد چنین روز تاریخی باشد.

این پیشکسوت موسیقی درباره علی رهبری گفت: رهبری شاید خودش قدر خودش را نمی‌داند اما من امیدوارم که مسئولین ومردم قدر او را بدانند بسیار خوشحالم که آثار آهنگسازان ایرانی توسط این ارکستر اجرا می‌شود و همه باید بدانند که آهنگساز باید نبوغ آهنگسازی داشته باشد تا بتواند در این کار فعالیت خود را ادامه دهد.

کد خبر : ۳۲۴۴۹۰