خبرگزاری کار ایران

پیمان خازنی از تازه‌ترین فعالیت‌هایش گفت:

ضبط «همهمه‌ی کاشی‌ها» به پایان رسید/ وقتی شعر لباس بیرونی خود را از دست می‌دهد

پیمان خازنی ضبط آلبوم «همهمه‌ی کاشی‌ها» و ساخت موسیقی انیمیش رام کردن ماهی سرکش را به پایان رسانده و این روزها موسیقی مستند «پیرنیا؛ باغبان گلها» را می‌سازد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پیمان خازنی نزدیک به دوسال است که روی سنت خنیاگری و نقالی در موسیقی و ادبیات مطالعه می‌گند. حال چهار ماه است که پروسه ضبط آلبومی با عنوان «همهمه‌ی کاشی‌ها» شکل گرفته است.

قطعات این اثر براساس تعدادی از اشعار روایی معاصر از شاعرانی چون اخوان ثالث، سهراب سپهری، سیاوش کسرایی، شفیعی کدکنی و ... است. تمام قطعات حاصل بداهه‌نوازی‌های پیمان خازنی براساس اشعارِ شاعران گفته شده است.

حال پیمان خازنی درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ می‌گوید: مجموعه «همهمه‌ی کاشی‌ها»؛ پروسه ضبط خودش را به پایان رسانده و با توجه به حساسیت‌ها و وسواس‌های زیاد من و صدابردارِ کار؛ تصمیم گرفتیم آلبوم را با رویکردی متفاوت، با توجه به ضرورت معنایی اثر دوباره در مرحله  میکس و مستر پیاده‌سازی کنیم و خوشحالم که نتیجه حاصل شده در میکس جدید به سلیقه امروز من نزدیک‌تر است.

او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر گرافیک این مجموعه به موازات مستر اثر توسط وحید نصیریان در حال پیاده‌سازی است و پس از اخذ مجوز نهایی؛ «همهمه‌ی کاشی‌ها» به انتشار خواهد رسید.

این نوازنده تار؛ درباره بداهه‌نوازی براساس اشعارِ شاعران معاصر ایران؛ توضیح می‌دهد: شعر و موسیقی دو عنصر جدایی‌ناپذیر فرهنگ ماست. اگر  شعر را از آواز ایرانی بگیرید، خواننده چیزی برای اجرا ندارد. اگر به آواز قدما و مکاتب آوازی نگاه کنیم؛ متوجه خواهیم شد که هسته اصلی شکل‌گیری آواز براساس شعر و سپس بوجود آمدن لحن بوده است. نکته‌ای که امروز کمتر لحاظ می‌شود. ادبیات ما بی‌شک چند قدم از هنرهای دیگر جلوتر است و من با الهام گرفتن از آن در بداهه‌نوازی‌هایم در این آلبوم تلاش کرده‌ام در تارنوازی معاصر؛ قدمی رو به جلو بردارم. در این مجموعه به شعر معاصر رجوع کردم چون احساس می‌کنم به جمله‌بندی‌های امروز نزدیک‌تر است.

خازنی همچنین اضافه می‌کند: بهره‌گیری از اشعار معاصر فصل مشترک و شاید بهتر باشد بگویم حلقه اتصال بداهه‌نوازی‌های این آلبوم است. پیشنهادی که هنگام شنیدن اثر دارم؛ این است که قبل از شنیدن بداهه‌نوازی‌هایم؛ اشعار مذکور را بخوانید. شعر خطوط ربط را به‌وجود می‌آورد. این مجموعه نوعی خنیاگری است که براساس شعر معاصر انجام می‌شود و عنصر شعر؛ لباس بیرونی خود را از دست می‌دهد و در ترجمان مِضراب‌ها؛ نقش بازی می‌کند.

این آهنگساز همچنین درباره بداهه‌نوازی در مجموعه «همهمه‌ی کاشی‌ها» می‌گوید: بداهه‌نوازی اوج لذت نوازندگی است. شکل برخی آثار به گونه‌ای‌ست که تکرار و آهنگسازی کردن معنای اثر را از بین می‌برد. غیرقابل پیش‌بینی بودن و جوشش لحظه‌ای از بداهه‌نوازی برای هر هنرمندی لحظه‌هایی ناب و غیرقابل بازگشت را به‌جا می‌گذارد.

 او همچنین اضافه می‌کند: ما امروزه هنرمندان پیشین را با بداهه‌نوازی و بداهه خوانی‌هایشان به خاطر داریم و اجرای هنر بداهه؛ علاقه هر هنرمندی است. من نیز سعی کردم در این سبک؛ تجربیات شخصی‌ام را به جامعه عرضه کنم. 

پیمان خازنی که ساخت آثاری چون شوخی، پریچهره، به یاد من باش، کجاست خانه‌ی باد، تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم و چند موسیقی فیلم و تئاتر را در کارنامه خود دارد؛ این روزها علاوه بر «همهمه‌ی کاشی‌ها»؛ درحال ساخت موسیقی مستند «پیرنیا؛ باغبان گلها» به کارگردانی هومن ظریف است.

در این مستند که مرحله تولید را پشت سر می‌گذارد علاوه بر تعدادی از اعضای خانواده و نزدیکان پیرنیا، تنی چند از موسیقیدانان و منتقدان نام‌آور حضور خواهند داشت. این اثر به بررسی زندگی داوود پیرنیا و روند شکل‌گیری و تولید برنامه «گلها» که بعدها به یک ژانر در موسیقی ما تبدیل شد، می‌پردازد.

پیمان خازنی که پیش از این ساخت موسیقی فیلم «مرز پر گهر» درباره فعالیت‌های ادبی و هنری حسین گل گلاب، شاعر سرود «ای ایران» را انجام داده  بود، این بار نیز در کنار هومن ظریف قرار گرفته است تا برای دومین بار با این کارگردان همکاری داشته باشد. ساخت مستند «پیرنیا؛ باغبان گلها» با تصویربرداری و مشاوره بصری اسماعیل جعفری از سال گذشته آغاز شده و تصویربرداری‌اش هنوز ادامه دارد.

داوود پیرنیا در خانواده ای سرشناس در تهران متولد شد و در رشته حقوق به تحصیل پرداخت. وی علاوه بر راه‌اندازی برنامه «گل‌ها» در رادیو، موسس کانون وکلا و اداره آمار نیز بوده است.

پیمان خازنی این روزها با توجه به موانع موجود برای فعالیت؛ علاقه‌ای به برگزاری کنسرت ندارد اما چندی پیش موسیقی فیلم انیمیش رام کردن ماهی سرکش را به کارگردانی نصیریان به اتمام رسانده که آن را تجربه‌ای ارزشمند می‌داند. این انیمیشن به زودی اکران می‌شود.

کد خبر : ۳۲۰۳۱۳