خبرگزاری کار ایران

بیمه سینماگران 3 سال لاینحل مانده است

نشست خبری رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان و رئیس هیات امنای باشگاه فیلمنامه‌نویسان درحالی برگزار شد که یکی از محورهای اصلی این نشست بحث بیمه تامین اجتماعی و وضعیت نامعلوم آن بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا مقصودی (رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان) با اشاره به وضعیت امروز بیمه سینماگران به خصوص اعضای کانون فیلمنامه‌نویسان گفت: مشکل بیمه فیلمنامه‌نویسان باید به‌صورت کلان و در قالب حل کلیه مشکلات بیمه‌ای برای تمامی سینماگران از طریق خانه سینما انجام شود.

وی ادامه داد: در طی سال‌های گذشته بسیاری از افراد عضو صنوف شدند اما به دلیل آنکه اختلافاتی بین تامین اجتماعی و ارشاد وجود داشته، برای مدت 3 سال است که هر فردی که عضو شده از سوی سازمان تامین اجتماعی بیمه نشده و این سازمان آنها را بیمه نمی‌کند.

مقصودی با انتقاد از اینکه مشکل  بیمه تامین اجتماعی سینماگران باید در دولت جدید حل می‌شد؛ گفت: بیش از دو سال است که از مدیریت جدید خانه سینما در سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد اما متاسفانه این موضوع تاکنون لاینحل باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از افرادی که در پروژه‌های سینمایی همکاری می‌کنند عضو صنف نیستند؛ گفت: از بیش از 70 فیلمی که ساخته شده است تنها فیلمنامه‌ 10 نفر از این فیلم‌ها توسط اعضای کانون نوشته شده و این امر اصلاً خوب نیست. ما به دنبال این هستیم که با یک کار فرهنگی و با مذاکره با سایر صنوف همچون کارگردانان، تهیه‌کنندگان و مدیران تولید به نقطه‌ای برسیم که هر فردی کار خودش را انجام بدهد و برای فیلمنامه آثار از اعضای کانون استفاده شود.

وی به مشکل پایین بودن دستمزد فیلمنامه‌نویسان اشاره کرد و افزود: بحث دستمزد در فیلمنامه‌نویسی بحث بسیار قدیمی است و متاسفانه کیفیت قراردادها در این زمینه پایین است و از آنجا که قراردادها در شرایط بسیار سخت مالی نوشته می‌شود فیلمنامه‌نویسان نیز به دلیل مشکلات مالی مجبور به پذیرش این قراردادها و امضای آنها می‌شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه در بعضی از این قرادادها تمام حقوق فیلمنامه‌نویس سلب شده و حتی وی اجازه شکایت کردن نیز ندارد. ما باید تلاش کنیم در گام اول فیلمنامه‌نویسان به همه حقوق خود در قراردادها آشنا باشند. ما به دنبال تهیه قرارداد تیپ هستیم و نسخه اولیه این قرارداد نوشته شده و در حال بررسی و تهیه نسخه نهایی آن هستیم.

سیدسعید رحمانی (عضو کانون فیلمنامه‌نویسان و رئیس هیات امنا باشگاه فیلمنامه‌نویسان) نیز طی سخنانی گفت: گروهی از افراد که علاقه‌مند به فیلمنامه‌نویسی هستند به دلیل شرایط اساسنامه‌ای کانون نمی‌توانند عضو کانون شوند به همین دلیل ما باشگاه فیلمنامه‌نویسان را تاسیس کردیم تا این افراد بتوانند با بدنه فیلمنامه‌نویسی کشور در ارتباط باشند.

وی ادامه داد: دور اول کلاس‌های این باشگاه با برگزاری 9 جلسه برگزار شد و در آن افرادی همچون اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، کیانوش عیاری و نغمه ثمینی صحبت کردند و فیلم‌های خوب سینمای ایرانی به نمایش درآمد.

رحمانی ادامه داد: 170 نفر جذب این کانون شدند و در دوره‌های آن شرکت کردند اما ما برای دور دوم آیین‌نامه باشگاه را بازنویسی و به تصویب رساندیم.

وی افزود: برای دور دوم هیات امنایی برای باشگاه درنظر گرفته شد که شامل نماینده هیات مدیره خانه سینما (کامران ملکی)، رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان (رضا مقصودی)، نماینده بانک فیلمنامه (فرید مستفوی)، عضو کانون فیلمنامه‌نویسان (سیدسعید رحمانی) و رئیس مدرسه ملی سینمای ایران (روح‌الله حسینی) جزو این هیات امنا هستند.

رحمانی ادامه داد: در دور دوم 6 نشست با موضوع دنیای فیلمنامه، روایت و ساختار با همکاری مدرسه ملی سینما برگزار می‌شود و امیدواریم این کارها در درازمدت بتواند ظرفیت آینده فیلمنامه‌نویسی را افزایش دهد.

رحمانی ادامه داد: امروز آموزشگاه‌های سینمایی هستند که افراد مختلفی را در بخش‌های مختلف فیلمنامه‌نویسی، ادبیات نمایشی آموزش می‌دهد ولی هدف ما انتقال تجربه از اهالی سینما به علاقه‌مندان فیلمنامه‌نویسی است.

وی تاکید کرد: هزینه‌ای که برای برگزاری این کلاس‌ها دریافت می‌شود؛ بسیار اندک است و معادل هزینه آنها کتاب به شرکت‌کنندگان در کلاس‌ها داده می‌شود.

کد خبر : ۳۱۶۷۹۰