خبرگزاری کار ایران

«جنایت و مکافات» نیمه موزیکال در عمارت قجری؛

مهدی پاکدل "راسکلنیکف" شد

نمایش «جنایت و مکافات» با ده قطعه شعر آهنگین که توسط بازیگران اجرا می‌شود؛ روی صحنه می‌رود. مهدی پاکدل در این نمایش نقش راسکلنیکف را ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایمان افشاریان درباره این اجرا که به گفته او نیمه موزیکال روی صحنه می‌رود؛ توضیح داد: نمایش ما براساس رمان «جنایت و مکافات» نوشته فیودور داسایِفسکی روی صحنه می‌رود و ذهنیات و درونیات راسکلنیکف، شخصیت اصلی داستان را به نمایش می‌گذارد. بخشی از این ذهنیات به‌واسطه ملودی‌های موسیقی روسی و اشعاری که بازیگران در 10 مقطع اجرا می‌خوانند به مخاطب منتقل می‌شود.

او افزود: این ده مقطع زمانی و صحنه‌ها با دقت در یکدیگر تنیده شده و اصلا اینطور نیست که با اپیزودهای جداگانه مواجه باشیم. موسیقی کار نیز به همین شکل عمل می‌کند و تلاش کردیم کاملا در دل اجرا قرار بگیرد.

این کارگردان درباره تبدیل رمان داسایفسکی به نمایش‌نامه گفت: تلاش کردیم روح و جان داستان «جنایت و مکافات» حفظ شود و به همین دلیل شخصیت‌های تاثیرگذار حفظ شده‌اند و در کار دیده می‌شوند.

افشاریان درباره حمایت‌های مالی که منجر به اجرا شد؛ اظهار کرد: مدت‌ها بود که علاقه داشتم این متن را روی صحنه ببرم؛ آقای شجاع‌نوری و خانم عزیزیان نیز با جدیت از این ایده حمایت کردند و قرار شد فضای موجود در عمارت مسعودیه به بهانه اجرای این نمایش به عنوان سالن تئاتر فعال شود. همین حمایت‌ها موجب شد که بعد از روی صحنه رفتن «جنایت و مکافات» با محلی مواجه باشیم که دیگر گروه‌های تئاتری نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

او ادامه داد: بیش از بیست روز است که تمرین می‌کنیم و احتمالا درآمد کار از کرایه ماشین بازیگران گروه کمتر خواهد شد. اما همین که به‌واسطه اجرای ما یک سالن نمایش افتتاح و معرفی می‌شود بسیار رضایت‌بخش است.

جنایت و مکافات

کارگردان نمایش «جنایت و مکافات» درباره دلیل علاقه به اجرای این متن بیان کرد: نخستین عاملی که موجب شد تصمیم به اجرای این متن بگیرم، علاقه شخصی بود و دیگر اینکه فکر می‌کنم اگر به وجدان هر یک از ما تلنگری بخورد و با نتیجه خرده‌جنایت‌های روزانه‌مان مواجه شویم اتفاقی مثبت است. آیا شبها و پیش از خواب برخوردهای روزمان با دیگران را قضاوت می‌کنیم؟

افشاریان همچنین درباره معماری سالن نمایش عمارت مسعودیه و امکانات آن گفت: این سالن با امکانات خوبی تجهیز می‌شود و نوع چینش صندلی‌ها که از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند به صورت سه‌سویه چیده خواهد شد. البته این شیوه چیدمان ریسک بود که به جان خریدیم و امیدوارم تماشاگر زیادی داشته باشیم. طرح نهایی از معماری کلی بنا جدا نیست و امیدوارم فضای قدیمی این محل به تمامی اجراهایی که از «جنایت و مکافات» روی صحنه می‌روند کمک کند.

تماشاخانه مسعودیه، با ۱۴۰ نفر گنجایش به زودی با اجرای نمایش «جنایت و مکافات» به کارگردانی ایمان افشاریان و بازی مهدی پاکدل، زهرا سعیدی، مجید آقا کریمی و عطا عمرانی افتتاح می‌شود. مهدی پاکدل، ایفای نقش راسکلنیکف را در این نمایش برعهده دارد.

کد خبر : ۳۰۸۸۱۷