خبرگزاری کار ایران

مسئولان حمایت می‌کنند؟

زمین سوختهِ سعدآباد بهشتِ تئاتر شد/ انتظار پورآذری از مدیران

استقبال تماشاگران از اجرای نمایش «سال ثانیه» در مجموعه سعدآباد نشان‌ می‌دهد، زمان امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل هنرهای نمایشی و هیئت امنای مجموعه فرارسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید پورآذری از معدود کارگردانان شناخته شده تئاتر کشور است که توانایی‌های خود را در به‌کارگیری محیط‌های اجرایی خارج از سالن نه تنها در ایران، بلکه خارج از مرزهای کشور نیز به نمایش گذاشته و همواره تمجید علاقه‌مندان تئاتر را برانگیخته است. حتی به جرات می‌توان چنین گفت که پورآذری – جز جوانان دست پرورده خودش - تنها کارگردانی است که نمایش‌هایش را به این شیوه در معرض قضاوت مخاطبان قرار می‌دهد. این کارگردان به‌رغم اثبات چندباره توانمندی و کیفیت هنری‌اش همچون انگشت‌شمار هم‌صنفی‌های خود با یک معضل جدی مواجه است؛ یافتن محلی مناسب برای اجرا ! گرچه می‌توان این بی‌سرپناهی را سرنوشت طبیعی شیوه مورد علاقه او درنظر گرفت، اما تجربه اخیر – سال ثانیه -  نشان می‌دهد گاهی بد نیست مسئولان به‌شکل موردی، شرایط استمرار فعالیت‌های یک گروه را در زمین صفری که خودشان به آن هویت بخشیده‌اند فراهم کنند.

سازمان میراث فرهنگی استمداد کند

حمید پورآذری در همین رابطه اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی و مسئولان هیئت امنای کاخ سعد آباد باید استمداد کنند. به‌ویژه مسئولانی مانند آقایان مسجد جامعی و مرادخانی که از آنها انتظار زیادی وجود دارد ولی متاسفانه همچنان حتی برای تماشای نمایش سال ثانیه به مجموعه نیامده‌اند.

او افزود: در این زمانه که گروه‌های تئاتری با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند و از سویی بحث خصوصی‌سازی در هنرهای نمایشی مطرح است؛ حضور مسئولان در محل اجرای آثار حداقل حمایت محسوب می‌شود.

این کارگردان در پاسخ به سوالی درباره ادامه اجراهای تئاتر در مجموعه سعدآباد بیان کرد: در حال حاضر گویا برنامه‌ای برای ادامه اجرای آثار نمایشی در این محل وجود ندارد، درصورتی‌که شرایط برای حضور ما فراهم شود؛ حتی اگر روزی مسئولان برنامه‌ای داشته باشند امکان همکاری وجود دارد و ما آماده هستیم کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشیم.

پورآذری خاطرنشان کرد: ما حتی ایده‌هایی برای سالن‌های بولینگ و زمین تنیس طراحی کردیم که شکل اولیه آنها حفظ شود اما کاربری فرهنگی داشته باشد و با راه‌اندازی یک کافه‌تئاتر حتی به بازدهی بیشتر اقتصادی نیز برسد. به این ترتیب این دو محل از حالت سوخته خارج می‌شوند و به بهره‌برداری فرهنگی می‌رسند.

او با بیان اینکه برای زمین تنیس مجموعه سعدآباد برنامه‌ پنج‌ساله دارد، تصریح کرد: می‌توان سوله‌ای پرتابل برای این محل درنظر گرفت و یک بلک‌باکس طراحی کرد که معتقدم به بزرگترین سالن بلک‌باکس کشور تبدیل می‌شود. این سوله می‌تواند مثل آنچه در ماه محرم برای برپایی تکایا شاهد هستیم به سادگی جمع شود یا تغییر محل دهد.

مرکز هنرهای نمایشی حمایت کند

در شرایطی که مدیران و برنامه‌ریزان کلان اداره کل هنرهای نمایشی در فکر استقرار گروه‌های نمایشی، بازسازی و تجهیز سالن‌ها و ایجاد فضاهای جدید تئاتری هستند، امکان امضای تفاهم‌نامه‌ مشترک میان این مسئولان و هیئت امنای کاخ سعدآباد وجود دارد؛ به ویژه که علی مرادخانی، معاون امور هنری یکی از اعضای این هیئت است.

پورآذری نیز با تایید این مطلب ادامه داد: مسئولان می‌توانند برای فعال‌سازی بیشتری ظرفیت‌های موجود در مجموعه سعدآباد ورود کرده و طی تفاهم‌نامه‌ای این محل را برای تئاتری‌ها حفظ کنند. حتی می‌توان برای استفاده مردم منطقه از برنامه‌های فرهنگی مجموعه هدف‌گذاری دقیق‌تری داشت.

انتظار ما در سال تئاتر بیشتر است/ حضور 5 هزار تماشاگر در سعدآباد

کارگردان نمایش «دور دو فرمان» اظهار کرد: امسال سال تئاتر نامگذاری شده و انتظار هنرمندان نمایش این است که با آنها مهربان‌تر برخورد شود. البته مدیرکل هنرهای نمایشی زیر باران به تماشای کار نشست و از نزدیک شاهد تلاش‌های گروه اجرایی بود؛ اما از دیگر مسئولان نیز انتظار داریم.

این هنرمند تصریح کرد: آقای شفیعی هم معتقد بود امکان گفتگو با مسئولان سعدآباد و حفظ این محل وجود دارد. ولی با توجه به وضعیت برنامه‌های ما باید کمی سرعت به خرج دهیم تا شرایطی که امروز فراهم شده از دست نرود.

او افزود: ما با اجرای نمایش «سال ثانیه» در زمین تنیس مجموعه سعدآباد - از اول مرداد ماه تا امروز - میزبان 5 هزار تماشاگر بودیم که برای محلی کمتر شناخته شده آمار قابل توجهی به نظر می‌رسد.

کارگردان نمایش «دایره‌گچی قفقازی» گفت: حتی ساکنان نزدیک به مجموعه سعدآباد نیز پیش از این سابقه تماشای تئاتر در این محل را نداشتند. از طرفی دسترسی به محل ساده نیست و مردم آشنایی چندانی ندارند. آمار ارائه شده با در نظر گرفتن تمام این مسائل قابل توجه است.

پورآذری به ثبات ایجاد شده در مدیریت فرهنگی دولت یازدهم اشاره و اظهار کرد: با توجه به تغییرات ایجاد شده در دولت و علاقه مسئولان می‌توان چنین درنظر گرفت که برنامه‌های فرهنگی حداقل تا پایان دولت دستخوش تحول غیرمنتظره نخواهد شد. بر همین اساس امیدوارم شرایط ثبات فعالیت برای گروه‌های تئاتری بیش از پیش مهیا شود و ما در این زمینه چشم‌انتظار کمک مسئولان هستیم.

امضای مدیران حلال مشکلات

با توجه به اظهارات پورآذری و علاقه مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) برای پیگری و حل کاستی‌های زیرساختی موجود در عرصه تئاتر کشور، شاید بتوان اینطور در نظر گرفت که برگزاری نشست مشترک با هیئت امنای مجموعه سعدآباد اتفاقی دور از ذهن و غیرممکن نیست. به این ترتیب نه‌تنها شرایط استقرار حداقل پنج ساله برای یک کارگردان مستعد و گروه پرتعدادش فراهم می‌شود، بلکه دیگر هنرمندان تئاتر نیز می‌توانند از ظرفیت بوجود آمده بهره‌ ببرند. اما آیا جلسه امضای تفاهم‌نامه توسط مدیران برگزار خواهد شد؟ 

کد خبر : ۳۰۷۸۳۷