خبرگزاری کار ایران

مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد:

مدیران سیما و شهرداری به تئاتر نگاه توسعه‌محور داشته باشند

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره تصمیم مدیران سیما برای حذف پخش برنامه «مجله تئاتر» و پیشنهاد مطرح شده درباره «مدیریت یکپارچه تئاتر» در پایتخت اظهارنظر کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی شفیعی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در هنرهای نمایشی اظهار کرد: قطعا تئاتر ظرفیت‌های فرهنگی جریان‌ساز عظیم دارد که می‌توان در جهت ارتقای فرهنگ عمومی جامعه از آن بهره گرفت. تلویزیون نیز نباید خود را از این ظرفیت محروم کند؛ به ویژه در دوره جدید که شاهد افزایش چشمگیر تعداد گروه‌های تئاتری هستیم. فقط در تهران هر شب ۱۰۰ نمایش روی صحنه می‌رود.

او افزود: اگر به توسعه نیز نگاه جدی داشته باشیم باید تئاتر را جدی‌ بگیریم به‌ویژه در شرایط امروز که اگر تئاتر یک شبکه اختصاصی هم داشته باشد؛ جای کار دارد.

مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: بدون شک مسئولان شبکه چهارم سیما و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های خوبی برای این حوزه در نظر گرفته‌اند اما برنامه «مجله تئاتر» هویت ویژه خود را پیدا کرده بود. این برنامه همچنین ارتباط مناسبی با گروه‌های نمایشی شهرستان‌های کشور برقرار کرد و قطعا با گذشت زمان می‌توانست کیفیت خود را ارتقا دهد.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: دست‌اندرکاران این  برنامه علاوه بر اینکه شناخت خوبی از فعالیت در حوزه سیما داشتند؛ نسبت خوبی با بدنه هنرهای نمایشی نیز برقرار کردند به اضافه اینکه تهیه‌کننده برنامه خودش از کارگردانان خوب تئاتر محسوب می‌شود.

شفیعی با طرح درخواست خود از مسئولان سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیریت این سازمان بیان کرد: درخواست من این است که مدیران با تامل بیشتری درباره تغییر کلی برنامه و حذف آن تصمیم‌گیری کنند. گرچه این حق مدیران است که در این زمنیه تصمیم‌گیری کنند؛ اما اینجا با برنامه تلویزیونی پرمخاطبی مواجه هستیم که پای رشد آن هزینه‌ پرداخت شده و نمی‌توان به‌سادگی از کنار این هزینه‌ها گذشت. حیف است برنامه‌ای که طی این سال‌ها مخاطب خود را پیدا کرده؛ به یک‌باره از دست برود.

شهرداری به پروژه‌های زمین مانده توجه کند

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد مسئولان عرصه‌ هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای مدیریت یکپارچه تئاتر در پایتخت اظهار کرد: تشکیل چنین کارگروهی مثبت است و ما در گذشته نیز همواره با یکدیگر ارتباط داشتیم که همچنان ادامه دارد. اما برگزاری چنین جلسه‌هایی با حضور مدیران و دست‌اندرکاران در صورتی‌ که انسجام داشته باشد بسیار عالی خواهد بود.

این مدیر همچنین به انتظارات خود نیز اشاره کرد و گفت: انتظار ما این است که دو پروژه زمین مانده شهرداری تهران هرچه سریعتر تکمیل شود چون گروه‌های تئاتری معطل هستند و به یاری این سالن‌ها نیاز جدی دارند. ما همواره اعلام کرده‌ایم وزارت ارشاد برای استقرار گروه‌ها و راه‌اندازی این سالن‌ها آمادگی کامل دارد.

شفیعی خاطرنشان کرد: اینکه شاهد هستیم مخاطب تئاتر در روز به حدود سه‌هزار نفر می‌رسد به حوزه سخت‌افزاری ارتباط پیدا می‌کند و کاستی‌هایی که در این حوزه وجود دارد؛ وگر نه ظرفیت‌های انسانی موجود در این حوزه بسیار بالاست و کارگردانان و هنرمندان کاربلدی در این زمینه فعال هستند.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه اشاره خود به ظرفیت‌های شهرداری تهران که می‌تواند در اختیار عرصه نمایش قرار بگیرد، گفت: جز این ظرفیت‌های عالی در زمینه زیرساخت؛ شهرداری تهران توانایی بسیار بالایی در حوزه تبلیغات شهری دارد که در صورت بهره‌گیری از این ظرفیت کمک بسیار بزرگی به خانواده هنرهای نمایشی می‌شود.

او ادامه داد: ما جلسه‌های بسیار خوبی در این رابطه برگزار کرده‌ایم و دوستان قول همکاری داده‌اند. چون گروهی از دوستان خوب ما و هنرمندان تئاتر در سازمان فرهنگی هنری مشغول هستند که با یکدیگر ارتباط سازنده‌ای داریم.

شفیعی تصریح کرد: ابتدا باید بپذیریم تئاتر ظرفیت بسیار بزرگی دارد. و باید بپذیریم فرهنگ غایت توسعه است و اگر اهداف همه ما یکی شود بهتر در این مسیر گام برمی‌داریم. تاکید می‌کنم سالن‌های زمین مانده مهمترین مسئله است که ابتدا باید در مورد آن اقدام عاجل انجام دهد.

مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار کرد: در ارتباط با مدیریت یکپارچه پایتخت هم ما همواره از این رویکرد استقبال می‌کنیم و آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه موجود است.

کد خبر : ۳۰۶۷۵۱