خبرگزاری کار ایران

توضیح حبیب‌الله صادقی درباره چرایی خرج ۲۷ تابلو؛

خیانت‌های مالی همه جا رخ می‌دهد

مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر معتقد است موضوع خروج غیر قانونی 27 تابلو نباید به بحرانی تبدیل شود که امید جوانان را به یاس بدل کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حبیب‌الله صادقی که زمانی مسئولیت موزه هنرهای معاصر را برعهده داشت؛ درباره خروج غیر قانونی و فروش ۲۷ تابلو از انبار مرکز هنرهای تجسمی گفت: در اصل اینکه امین اموال کار اشتباه انجام داده شکی وجود ندارد و بحث‌هایی مبنی بر در خطر بودن آثار موجود در انبار بار‌ها مطرح شده است ولی مسئولان همواره در پی حراست از داشته‌های ملی هستند.

او افزود: اگر من به عنوان امین اموال تصور کنم که می‌توانم دارایی‌های ملت را جایی به فروش برسانم، تحت هر عنوان که باشد بسیار اشتباه و زشت است. ما نباید اشتباه یک کارمند را به پای مسئول بنویسیم چون این رفتار از کمی از انصاف به دور است.

این نقاش با تاکید براینکه حساسیت اجتماع درباره آثار تجسمی بسیار ارزشمند است خاطرنشان کرد: ‌ توجه زیاد به موضوع خروج تابلو‌ها از انبار مرکز در شرایطی رخ می‌دهد که مبحث خروج آثار باستانی از کشور و فروش آن‌ها در بازارهای جهانی تا این حد مورد توجه قرار نمی‌گیرد. شما به آنچه در دست آمریکایی‌ها قرار دارد و بعضا به ما پس نمی‌دهند دقت کنید! مسائل غم‌انگیز‌تر از خروج ۲۷ تابلو در حوزه میراث فرهگی رخ می‌دهد.

صادقی سپس به تجربه مدیریتی خودش اشاره کرد و گفت: زمانی که من مسئولیت موزه هنرهای معاصر را برعهده داشتم، عده‌ای در پی این بودند که بخش‌هایی از آثار مجموعه را جابه‌جا کنند و با منابع آن فیلم بسازند! اما با قدرت در برابر آن‌ها ایستادگی کردم که خسارت‌های روحی زیادی برایم به همراه داشت.

او ادامه داد: خیانت‌های مالی همه جای جهان رخ می‌دهد اما آیا به این اندازه پوشش رسانه‌ای پیدا می‌کند؟ توجهی به سند چشم‌انداز می‌گوید هنر معاصر ایران در جهان خوش می‌درخشد و باید شرایط ایجاد شغل و امید را برای دانش آموختگان این رشته فراهم کنیم.

این هنرمند با بیان اینکه حراست از آثار هنری در انبار مجموعه‌ها به کار کار‌شناسی نیاز دارد، اظهار کرد: حفظ جوانان در داخل کشور یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشیم، چون خروج آن‌ها حتی بیشتر از فروش آثار هنری خسارت به همراه دارد.

مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر در پاسخ به این سوال که آیا ورود مدیران به مسئله خرید و فروش آثار تجسمی شائبه‌ به‌وجود نمی‌آورد، بیان کرد: خیر؛ به این دلیل که وقتی فرهنگستان هنر بودم طی تماسی متوجه شدم تعداد ۲۶۰ تابلوی مهم توسط گروه صنعتی بهشهر برای فروش عرضه شده و من برای کار‌شناسی به محل رفتم.

او افزود: بعد متوجه شدم آثار نقاشان معاصر و مدرن کشور - سال‌های ۴۵ تا ۵۴ - در میان این تابلو‌ها قرار دارد.‌‌ همان زمان متوجه شدیم یک گروه از کشور دبی مسئله را با حساسیت دنبال می‌کنند تا این آثار را خریداری کرده و از کشور بیرون ببرند.

صادقی تصریح کرد: البته برای ما جای خوشحالی دارد که هنرمندان ایرانی مورد توجه قرار بگیرند و آثار آن‌ها به عنوان کالای هنری صادر شود؛ اما این خطر وجود داشت که بخشی از اسناد تصویری کشور خارج شود.

این پژوهشگر با تاکید براینکه آثار مورد نظر در ‌‌نهایت خریداری شد؛ توضیح داد: آن زمان ما باید به سرعت وارد عمل می‌شدیم که انجام شد و در ‌‌نهایت دویست میلیون تومان تابلو خریداری کردیم. تابلوهایی که شاید هریک از آن‌ها تا ۴۰۰ میلیون تومان ارزش داشت و این گنجینه بزرگ امروز در اختیار فرهنگستان هنر قرار دارد.

صادقی اظهار کرد: هریک برگه تصویری، یک سند فرهنگی کشور است که اگر قرار بر جابه‌جایی باشد باید در برابر آن ایستادگی کرد.

او تصریح کرد: بسیاری از موزه‌داران بزرگ جهان گنجینه‌دار هستند و خدایی ناکرده نباید مسائل خصوصی در بحث خرید و فروش‌ها دخیل شود.

این هنرمند گفت: هنر ما می‌تواند مانند صنعت نفت و معادن آورده داشته باشد و جوانان ایرانی می‌توانند در بهترین کشور‌ها و موزه‌های جهان آثار چشم‌نواز خلق کنند. ارزش آثار هنرمندان ایرانی در جهان به اندازه‌ای است که خودمان را در این عرصه صاحب جایگاه بدانیم.

صادقی خاطرنشان کرد: نباید کاری کنیم که اشتباه یک کارمند موجب رسوایی هنر ایران در جهان شود و دستمایه‌ای برای رسانه‌های فارسی زبان مخالف فراهم کنیم. نباید دچار گسست شویم و باید مانند آرش کمانگیر جانمان را برای اشاعه فرهنگ ایران به دیگر کشور‌ها در کمان قرار دهیم.

کد خبر : ۳۰۴۳۶۱