خبرگزاری کار ایران

رضا میرکریمی:

همه دولت‌ها به حوزه فرهنگ کم‌اعتنا هستند

رضا میرکریمی معتقد است دولت‌ها در یک حوزه اشتراک نظر دارند و آن هم کم‌اعتنایی به حوزه هنر است درحالی‌که برای ما سخت است که بگوییم ما را جدی بگیرید.

  به گزارش ایلنا، مراسم بزرگداشت‌ها و نکوداشت‌ها هفدهمین جشن سینمای ایران شب گذشته (سه‌شنبه ۱۷ شهریور) با انتقاد از سیاست‌های فرهنگی دولت درحالی برگزار شد که علی جنتی (وزیر حوزه فرهنگ) حضور نداشت اما علی ربیعی (وزیر حوزه کار و کارگری) در این مراسم حاضر بود.

حضور نیافتن علی جنتی اعتراض همایون اسعدیان دبیر جشن را نیز بدنبال داشت. اسعدیان با اشاره به اینکه خجالت می‌کشد امروز علی جنتی در این مراسم حضور ندارد؛ گفت: فراموش نکرده‌ایم که برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دعوت‌نامه بفرستیم. اما امروز به شخصه خجالت می‌کشم که ایشان امشب اینجا حضور ندارند و حتی نمی‌دانم این موضوع را چطور مطرح کنم.

اسعدیان با اشاره به حضور احمدرضا درویش در این مراسم گفت: ساخت فیلم‌هایی مثل کیمیا، دوئل و رستاخیز شهامت می‌خواهد و بابت این شهامت و سال‌های حضورش در جبهه و تاثیرات مثبت در سینما باید از او قدردانی‌کنیم.

وی با تقدیر از سعید‌پور صمیمی و علیرضا داود‌نژاد تندیس سیف‌الله داد را شایسته علیرضا داود‌نژاد دانست و افزود: داود‌نژاد نگاه نقادانه به سینمای ملی دارد و همیشه در کنار اصناف سینمایی حضور داشته است.

 حجت الله ایوبی نیز طی سخنانی گفت: فیلم رستاخیز توسط احمدرضا درویش ساخته شد اما هنوز فکر می‌کنم که‌ ای کاش به او عشق نمی‌ورزیدم،‌ ای کاش مخالف فیلمش بودم و طرفدار این نبودم که فیلمش نمایش داده شود تا آن وقت برخی ازحرف‌های که بعد مطرح شد به من منسوب نمی‌شد.‌ ای کاش می‌توانستم کاش می‌توانستم حرف بزنم اما از آن هم محروم هستم و ناچاریم صبر کنیم تا این مشکل هم در سینما حل شود.

 رضا میرکریمی (مدیرعامل خانه سینما) نیز با اشاره به اینکه دولت‌ها با سلایق مختلف در حوزه سیاست و اقتصاد می‌آیند و می‌روند؛ گفت: دولت‌ها در یک حوزه اشتراک نظر دارند و آن هم کم اعتنایی به حوزه هنر است در حالی که برای ما سخت است که بگوییم ما را جدی بگیرید زیرا به خدا ما به درد می‌خوریم.

وی با اشاره به فعالیت‌های دولت یازدهم در بخش فرهنگ و هنر گفت: امیدوارم حسن روحانی (رئیس جمهور) در کنفرانس مطبوعاتی خود وقتی با این سوال مواجه می‌شود که برای حوزه فرهنگ و هنر چه کرده است؟ برای سومین بار مجبور نشود بگوید که در خانه سینما را باز کرده است.

وی با اشاره حضور علی ربیعی (وزیر کار) گفت: خیلی‌ها از سر تکلیف به سینمایی‌ها محبت می‌کنند اما ما شاهد بوده‌ایم که او در تمام دوسال گذشته همدلی دوست داشتنی و صادق با اهالی سینما داشت و پای درد ودل‌هایمان نشسته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از دریافت لوح تقدیر هفدهمین جشن سینمای ایران گفت: قلب دولت یازدهم در بخش‌های مختلف برای فرهنگ این سرزمین می‌تپد و در کمال فروتنی می‌گویم بسیاری از کار‌ها را نمی‌توانیم انجام دهیم. هنر سینما دوره‌های مختلف را پشت سر گذاشته است و در طول همه این سال‌ها هیچ هنر -و صنعتی جایگزین سینما نشده است. من هنوز برخی از دیالوگ‌ها در سینما را به یاد دارم و همچنان از یادآوری آن لذت می‌برم.

وی ادامه داد: به اعتقاد من هیچ نسلی بدون قهرمان ذهنی نیست و سینما در شکل دادن قهرمان ذهنی نسل‌های مختلف نقش بسیاری داشته است و فکر می‌کنم جامعه ایران از طریق سینما می‌تواند بسیاری از مسائل را با موفقیت پشت سر بگذارد. نسل امروز ایران نیاز به امید دارد که سینمای ایران می‌تواند و باید در آثار خود حرف از امید بزند. دولتمردان ما نیاز دارند که با مردم حرف بزنند و حتی من توسعه را به مثابه شادی در جامعه می‌دانم و معتقدم که سینمای ایران می‌تواند با آثاری که می‌سازد این توسعه و یا به عبارتی شادی را به مردم برگرداند.

ربیعی تاکید کرد: من بین سینمای منتقد و آنچه سیاه‌نمایی نامیده می‌شود تفاوت قائل هستم. به نظر من سینمای ایران، سینمای میانجی است که باید جامعه را تربیت کند و مطمئن هستم با آثار خوبی که در سینمای ایران ساخته می‌شود می‌توان روح امید، احترام و اعتماد را به جامعه برگرداند. نکته دیگر اینکه جامعه ما به انواع فیلم در سینما نیازمند است و من حتی فیلم‌های منتقد را هم لازم می‌دانم. همچنین امیدوارم سینماگران بتوانند آرزوی نسل‌های مختلف را در فیلم‌های سینمایی تصویر کنند. همانگونه که آرزوی نسل من در عرصه سینما و با فیلم‌هایی که ساخته می‌شد، ترسیم و تصویر شد.

 در این مراسم از فرهاد ورهرام و سعید‌ پورصمیمی نیز تجلیل شد

فرهاد ورهرام پس از دریافت تندیس خود گفت: نسل جدید مستندسازان نسبت به نسل ما جسور‌تر وارد میدان شده‌اند. بنابراین جایزه خود را به مستندسازان جوان به خاطر جسارت و نوآوری که در آثارشان دارند، تقدیم می‌کنم

سعید‌ پورصمیمی نیز گفت: بازیگری در سال‌های اخیر در سینما و تئا‌تر ایران ترقی کرده است و بازیگران جوان با سواد و بسیار مستعد شده‌اند ولی متاسفانه بیهوده می‌چرخند و باطل می‌گردند و فقط وقت تلف می‌کنند و جالب این است که نابازیگران فعال‌تر شده‌اند تا جایی که صنف نابازیگران درست شده است که من دلیل تشکل‌های این چنین را نمی‌دانم.

 وی ادامه داد: بعید نیست با وجود صنف نابازیگران، صنف ناکارگردان‌ها و ناتماشاگران نیز ایجاد شود. در دوره‌ای از تاریخ سینمای ایران با تماشاگرانی روبرو بودیم که سینما می‌رفتند و درباره فیلم‌ها بحث می‌کردند اما این روز‌ها با افرادی در جامعه برخورد می‌کنم که به معنای مطلق بی‌سواد هستند و من در مواجهه با آن‌ها بسیار افسوس می‌خورم و معتقدم ناتماشاگر بارآورده‌ایم.

کد خبر : ۳۰۳۸۴۱