خبرگزاری کار ایران

توضیح شهره سلطانی درباره توقیف نمایش «پینوکیا»؛

ناآگاهان از دور قضاوت کردند

کارگردان نمایش «پینوکیا» ضمن گلایه از اعلام خبر توقف اجرا پیش از گروه به رسانه‌ها؛ تاکید کرد: تصاویر منتشر شده در سایت‌ها متعلق به اجرای اول نمایش بوده و گروه پس از دریافت تذکر تمام موارد را رعایت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انتشار خبر توقف موقت اجرای نمایش «پینوکیا» به کارگردانی شهره سلطانی درحالی منتشر شد که تنها سه شب از برگزاری مراسم افتتاح آن در تماشاخانه ایرانشهر گذشته بود.

این تصمیم بلافاصله پس از آغازِ معدود گلایه‌هایی در رسانه‌های تندرو اعلام شد. انتقادهایی که طبق معمول مبنایی جز انتشار چند فریم عکس نداشت و در ادامه همین روند نیز اطلاعات ناقصی از دلایل اصلی توقیف این نمایش از طریق رسانه‌های فارسی‌زبان برون‌مرزی در اختیار مخاطبان این شبکه‌ها قرار گرفت.

شهره سلطانی، کارگردان نمایش «پینوکیا» در همین رابطه توضیح داد: پیش از آنکه به عنوان کارگردان کار متوجه شوم مشکلی بوجود آمده و نمایش متوقف شده از طریق خبرگزاری‌ها در جریان ماجرای توقف اجرا قرار گرفتم. همان شب یکی از شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان خارج از کشور در بخش خبر اعلام کرد جلوی اجرای نمایش «پینوکیا» به دلیل استفاده از الفاظ رکیک گرفته شد که سخنی نادرست بود.

او با گلایه از این روند افزود: تمام این مسائل نادرست بود و خیلی به من برخورد. ابتدا اینکه انتظار داشتم حداقل تماسی با من گرفته می‌شد و مسئولان دلایل توقیف نمایش را توضیح می‌دادند. از طرفی من هیچگاه اعتقاد نداشتم با هر تمهیدی می‌توان تماشاگر را به سالن آورد و پای این ایده هم ایستاده‌ام.

این بازیگر و کارگردان تاکید کرد: تمام تذکرهای مطرح شده بعد از اجرای شب افتتاحیه نمایش در دو اجرای بعد رعایت شد و ما تصور نمی‌کردیم استفاده از پوستیژهای پلاستیکی روی سر بازیگران که مصنوعی بودن آن‌ها کاملا مشخص است؛ مشکل‌ساز شود. به‌خصوص که با رنگ موی طبیعی کاملا تفاوت داشت.

او افزود: ولی ما فقط در اجرای افتتاحیه از این پوستیژ‌ها استفاده کردیم و پس از تذکرهای مطرح شده، در اجراهای دوم و سوم پارچه‌ای روی سر بازیگران انداختیم و دیگر از آنچه در تصاویر مشاهده می‌شود؛ خبری نیست.

سلطانی تصاویر منتشر شده از نمایش را مربوط به اجرای افتتاحیه دانست و درباره تغییرات احتمالی کار گفت: اگر پارچه‌هایی که از اجرای دوم به بعد روی سر بازیگران انداختیم مشکل داشته باشد، باید راهکاری اندیشه کنیم که پوشش انتخاب شده با جغرافیای (خارج از ایران) مطابقت داشته باشد.

این بازیگر ضمن ابراز گلایه از اتفاقات بوجود آمده در سومین شب اجرای نمایش خاطرنشان کرد: مشکلات پیش آمده نمایش را در نطفه خفه کرد و لطمه زیادی به گروه زد. افرادی که از دور قضاوت می‌کنند و بسیار ناآگاهانه با موضوع برخورد می‌کنند اما گلایه اصلی من از همکارانی‌ست که به این فضای غیرتخصصی دامن زدند.

کارگردان نمایش «آخرین حکایت فرهاد» بار دیگر پرسشی مطرح کرد و گفت: چطور می‌شود همه از توقیف نمایش مطلع باشند جز عوامل گروه؟ وقتی کار از کار گذشت روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر با من تماس گرفت و اعلام کرد کار شما فعلا متوقف است.

او تصریح کرد: اگر قوانینی برای پوشش و نکات اخلاقی در تئاتر وجود دارد باید برای همه یکسان رعایت شود؛ نه اینکه شاهد باشیم در بعضی به‌اصطلاح‌ نمایش‌ها – تئاتر آزاد – بدترین الفاظ استفاده شود و چند سال هم مجوز اجرا دریافت کنند. یا اگر قرار است در مورد آرایه‌ها مثل گریم و لباس مسائلی را رعایت کنیم باید در تمام سالن‌ها رعایت شود. نمی‌شود مثلا در یک اجرا پوشیدن پیراهن و شلوار مشکل نداشته باشد اما بر پوشش بلند بازیگران نمایش ما قواعد تفاوت کند.

سلطانی در پاسخ به این سوال که آیا بازبینی‌ها با لباس و گریم کامل انجام شد یا خیر، بیان کرد: به دلیل مسائل سخت مالی حاکم بر گروه‌ها معمولا لباس‌ها به اجرای بازبینی نمی‌رسد ولی ما طرح لباس‌ها را به بازبین‌ها نشان دادیم و هیچ‌کس از ضرورت رعایت مورد خاصی حرفی نزد.

این هنرمند افزود: تمام مواردی که امروز مطرح می‌شود غیر از مواردی‌ست که روز بازبینی وجود داشت. چون ما همه تذکرها را رعایت کردیم و بعد از آن کار به صحنه آمد. حتی وقتی عنوان کردند لچکی روی سر بازیگران باشد، همین کار را انجام دادیم.

کارگردان نمایش «پینوکیا» خاطرنشان کرد: بار دیگر تاکید می‌‌کنم برای افکار عمومی و مخاطبان و مردم ارزش زیادی قائل هستم و اصلا قصد ندارم به هر شکل که شده مخاطب جذب کنم. اگر جز این بود سال‌های قبل که مدتی بیکار بودم، پیشنهاد حضور در نمایش‌ها و سریال‌های بی‌کیفیت را می‌پذیرفتم اما به دلیل احترام به مردم سختی کشیدم و این کار را انجام ندادم.

سلطانی که دو سال گذشته را با یک بیماری سخت دست و پنجه نرم کرده درباره تاثیر این مسائل بر بازگشت بیماری‌اش اظهار کرد: ریشه بیماری‌ که سال گذشته برایم بوجود آمد اعصاب و فشارهای عصبی بود. به دلیل تنش‌های پیش آمده طی این چند روز بار دیگر اتفاقی افتاده که نمی‌دانم اگر قرار باشد بار دیگر روی صحنه بروم، چطور باید کار کنم.  

گفت و گو از بابک احمدی

کد خبر : ۲۹۶۷۷۷