خبرگزاری کار ایران

وضعیت چاپخانه‌ها در دوران پساتحریم؛

بسیاری از چاپخانه‌داران استان قم دست از تولید کشیده‌اند

طرح‌های سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای که مدت‌ها در ذهن اهالی چاپ وجود داشت و به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم‌های موجود امکان بروز نمی‌یافت حالا کم‌کم دارد روی کاغد می‌آید تا برای به سرانجام رساندن آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم چند روز قبل از رکودی که در روزهای اخیر در بازار چاپ رخ داده سخن گفته بود و ترس از ارزانی کاغذ به دنبال جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای‌ را عامل این رکود عنوان کرده‌ بود. او می‌گوید بسیاری از ناشران و چاپخانه‌داران استان قم دست از تولید کشیده‌اند،‌ چراکه اکثراً اذعان می‌کنند که امکان دارد‌ کاغذ ارزان شود،‌ بنابراین ترس از متضرر شدن موحب شده رکود بر بازار حکمفرما شود. مشخص است که رکود در صنعت چاپ هنوز ادامه دارد و تا تاثیر شرایط پساتحریم بر این بازار روشن شود؛ مدتی طول می‌کشد. اما آیا ارزانی کاغد می‌تواند دلیل این رکود باشد؟

احمدرضا اعتماد‌مظاهری (نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران) در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا، در توضیح تاثیر کاهش قیمت کاغذ در رکود این‌روزهای بازار چاپ عنوان کرد: وقتی رکود کاری در صنفی وجود دارد طبعا روی قیمت‌‌های ملزومات اولیه و مورد نیاز آن صنعت نیز تاثیر می‌گذارد. صنعت چاپ و چاپخانه‌ها هم در این چند هفته‌ی اخیر با رکود و خواب بیشتری نسبت به روزهای گذشته مواجه شده است. درواقع هنوز آثار عملی اتمام مذاکرات و توافق به در این صنف مشهود نیست و چاپخانه‌ها رونق خاصی نگرفته‌اند، یا تغییر و تحول خاصی در قیمت‌های مواد اولیه چاپ به وجود نیامده است. ما در اتحادیه نزدیک به 1000 عضو و در تعاونی حدود 450 عضو داریم و تعدادی از این اعضا را به صورت مرتب می‌بینیم و از بازخوردهایی که از این افراد می‌گیریم؛ می‌بینیم خرید اقلام اولیه نسبت به سال قبل کاهش یا افزایش قابل توجهی نداشته است. البته اینکه گفته می‌شود کاهش قیمت کاغذ کمی باعث نگرانی و رکود چاپ شده است را باید از این زاویه ببینیم که وقتی سفارش و تقاضای چاپخانه‌ها به هر دلیلی برای دریافت کاغد کاهش می‌یابد پس قیمت این کالا نیز به صورت زنجیره‌ای پایین می‌آید. به محض اینکه ثبات در بازار برقرار شود و هیجانات ابتدایی جریان توافق و رفع تحریم‌ها فروکش کند؛ شرایط مناسب فراهم می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اضافه کرد: البته آنچه که کاملا برای مشهود است تزریق امید به آینده و بهتر شدن وضعیت روحیه‌ی همکاران ما در چاپخانه‌هاست. همین مسئله از دید ما در اتحادیه نکته‌ی بسیار مثبتی می‌تواند باشد. بسیاری از واحدهای چاپی که سرمایه‌گذاری، تجهیز و توسعه‌ی خود را به آینده‌ای نامعلوم موکول کرده‌ بودند حالا با امنیت فکری بهتر و اعتماد به نفس بیشتری برای شروع سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی چاپخانه‌‌ها فکر می‌کنند. با توجه به همین موارد نکات می‌توان اتفاقات مثبت و خوبی را برای شرایط اقتصادی و تکنولوژیک صنعت چاپ متصور بود. درواقع سرمایه‌گذاری‌ها از این پس با خیالی آسوده‌تر انجام می‌شود. اساسا سرمایه‌گذاری که نمی‌تواند تنها در یک یا دو روز نهایی شود. هرچه هستند طرح‌های سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای که مدت‌ها در ذهن اهالی چاپ وجود داشت و به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم‌های موجود امکان بروز نمی‌یافت حالا کم‌کم دارد روی کاغد می‌آید تا برای به سرانجام رساندن آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

کد خبر : ۲۹۳۸۴۷