خبرگزاری کار ایران

یک منتقد دیگر به صحنه آمد؛

«+ حقوق» مخاطب را نوازش نمی‌کند

نمایش «+حقوق» به کارگردانی امین عظیمی، اواخر مرداد تا اواسط شهریور در سالن داربست گالری محسن اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عظیمی با اعلام این خبر اظهار کرد: نمایش (+حقوق) براساس نمایش‌نامه «اضافه حقوق» نوشته «ژرژ پِرِک» اجرا می‌شود و تغییری نسبت به متن اصلی بوجود نیامده است. گرچه متن‌ دشواری‌های زیادی دارد و ازنظر اجرا نامتعارف به نظر می‌رسد ولی ما تلاش کردیم از سختی‌ها عبور کنیم.

این منتقد ضمن اشاره به اهمیت موضوعی که در نمایش‌نامه مطرح می‌شود توضیح داد: نمایش‌نامه مسئله‌ای عمیق و به شدت انسانی را مطرح می‌کند که از فرط تکرار و دربرگیرندگی کمتر به آن توجه می‌کنیم. معنایی درباره زندگی و حیات که به دلایل گوناگون اصلا به آن دقت نداریم.

عظیمی درباره شیوه اجرایی نمایش گفت: آنچه اتفاق می‌افتد بیشتر مبتنی بر روایت‌گری‌ است تا نمایش دادن. از تکنیک‌های تئاتر پست دراماتیک بهره گرفتیم و کار در مقاطعی به صورت تعاملی (اینتراکتیو) پیش می‌رود.

او با تاکید براینکه مخاطب در اجرای "+حقوق" شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند، افزود: تعامل ما با تماشاگر نامتعارف خواهد بود و به عنوان نمونه محلی برای نشستن درنظر نگرفتیم. حتی در مراحلی تاکید داریم تماشاگر آسوده نباشد و به همین دلیل آن عده که به تئاتر سرگرمی‌ساز و مصرفی صرف عادت کرده‌اند؛ حوصله تماشای این نمایش را نخواهند داشت. به نوعی می‌توان چنین عنوان کرد که تماشاگر در نمایش ما نوازش نمی‌شود و عملکرد اجراگر و مخاطب هنگام کار آمیخته با یکدیگر پیش می‌رود.

کارگردان نمایش "+ حقوق" درباره عوامل اجرایی این اثر توضیح داد: در این نمایش با شش دانشجوی بسیار مستعد همکاری می‌کنم که میزان جدیت آنها در مقاطعی موجب انگیزه بیشتر شد. در کنار این هنرجویان جوان، رضا حیدری که طراحی نور کار را برعهده گرفته است به عنوان تنها هنرمند حرفه‌ای در کنار ما حضور دارد.

نمایش "+ حقوق" نوشته ژرژ پرک با کارگردانی امین عظیمی از 30 مرداد تا 25 شهریور در سالن داربست گالری محسن روی صحنه می‌رود.

ژرژ پرک از بزرگ‌ترین نویسندگان قرن بیستمِ فرانسه است که در سال 1982 و در سن 45 سالگی به دلیل بیماری سرطان درگذشت. آثار چاپی او براساس سایت ویکی پدیا، 37 عنوان کتاب بوده که در میان آنها، دو عنوان («اضافه حقوق» و «سیب‌زمینی») تنها نمایش‌نامه‌های‌ به‌جا‌مانده از پرک را تشکیل می‌دهند‌.

ترجمه نمایشنامه «سونات شبح» نوشته «یوهان آگوست استریندبرگ» به‌‌صورت مشترک توسط امین عظیمی و نگار خان‌بیگی سال 90 زیرنظر انتشارات نیلوفر روانه بازار نشر شد.

عظیمی پیش از این سال‌ها در عرصه نقد و پژوهش تئاتر و سینما فعالیت داشته و با رسانه‌ها و مجله‌های تخصصی متعدد همکاری کرده است.

کد خبر : ۲۹۳۰۲۴