خبرگزاری کار ایران

گلایه نماینده خانه سینما از سازمان امور مالیاتی؛

سرگردانی سینماگران در پرونده‌های مالیاتی ادامه دارد

به‌دنبال بوجود آمدن برخی مشکلات در بحث مالیاتی سینماگران؛ نماینده خانه سینما نامه‌ای خطاب به مدیر اداره مالیات‌های سازمان امور مالیاتی نوشته است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا؛ متن این نامه که در 4 خرداد 94 نگارش شده و به امضای  فرشته طائرپور (نماینده خانه سینما در امور مالیاتی) رسیده؛ بدین شرح است:

جناب آقای مهدلو

مدیرکل محترم اداره مالیات‌های مرکز

با سلام و احترام و عرض تبریک اعیاد شعبانیه

همانگونه که مستحضرید طی سال‌های اخیر و پیرو تعاملات و توافقات تحقق یافته بین ریاست محترم آن سازمان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «خانه سینما» تجمیع کلیه پرونده‌های مالیاتی سینماگران در یک حوزه اختصاصی در آن اداره و همچنین ارجاع کلیه پرونده‌های مورد اعتراض مودیان سینمایی به هیات‌های حل اختلاف مرکز و به شعبی دارای سابقه و تجربه کافی در این زمینه (با نمایندگی آقایان فرامرزی، حیدرخانی، مهدیزاده و صلواتی) موجبات تسهیل امور رسیدگی و صدور احکام را برای هر دو طرف ماجرا فراهم ساخته است. حضور مستمر و منظم نمایندگان کارشناس «خانه سینما» به استناد احکام صادره از سوی ریاست مالیات‌های شهر تهران در هیات‌های سه نفره حل اختلاف (به عنوان نماینده بند 3) نیز عملاً شرایط بررسی واقع بینانه‌تر و سریعتر پرونده‌های مالیاتی سینماگران را از هر نظر فراهم ساخته و بیتردید نظم و نظام قابل اعتنای کنونی حاصل این توافق کارساز است که جامعه سینمایی کشور همواره ممنون آن هست و خواهد بود.

متاسفانه مدتی است که با تغییرات پیش آمده در اداره امور هیات‌ها، این روند کارساز دچار تغییراتی شده که عملاً مودیان سینمایی و نمایندگان «خانه سینما» را دچار سردرگمی و همکاران شما را در هیات‌های حل اختلاف را با تقبل زحمات اضافه مواجه ساخته است. برای مثال اجازه می‌خواهم به موارد زیر اشاره نمایم:

1-شیوه اطلاع‌رسانی دبیرخانه هیات‌های حل اختلاف که معمولاً از طریق نمابر نمایندگان کارشناس را جهت حضور در هیات‌ها مطلع می‌ساخت و امکان تقسیم کار را میان نمایندگان صنف فراهم می‌ساخت به خصوص در مورد مودیان حقوقی نسبت به گذشته از دقت لازم برخوردار نیست. برای مثال در تاریخ نگارش این نامه هفت پرونده سینمایی اعم از حقیقی و حقوقی در سه هیات حل اختلاف مورد بررسی قرار گرفتند که از میان آنها تنها یک مورد به اطلاع نماینده صنف رسیده بود.

2-تقسیم پرونده‌های سینمایی میان هیات‌های مختلف (و نیازمند توضیحات وقت‌گیر اولیه در مورد ویژگی‌های بیش از سی نوع فعالیت سینمایی) و عدم رعایت شیوه ارجاع پرونده به هیات‌هایی دارای اشراف کافی در این زمینه (به نمایندگی افراد نامبرده در مقدمه این نامه) موجب شده که احکام صادره از سوی هیات‌ها از یکدستی لازم برخوردار نبوده و مودیانی در شرایط مشابه با آرای متفاوت مواجه شوند.

3-عدم تمرکز پرونده‌های سینمایی در یک هیات در تاریخ واحد و ارجاع آنها به سه یا حتی چهار هیات همزمان در یک روز عملاً باعث غیبت و یا سردرگمی نماینده بند 3 جهت حضور در هیات‌های دوم و سوم و چهارم شده و حقوق تعدادی از مودیان در این مورد  مورد تضییع قرار می‌گیرد.

4-مشکلات ذکر شده در بندهای فوق و همچنین نقص اطلاعات موجود در پرونده‌های مودیان (به خصوص شماره تلفنهای همراه آنان که تنها ابزار اطلاع‌رسانی پیامکی و سریع به آنهاست) در بیش از 90 درصد موارد منجر به تجدید دعوت از مؤدی و یا اعتراض وی به حکمی که در غیاب وی یا نماینده صنف صادر گشته می‌شود و پرونده را به مراحل تجدید نظر 216 مکرر شورای عالی و 251 مکرر می‌کشاند که با توجه به میانگین ارقام مالیاتی سینماگران این روند جز صرف هزینه و وقت و انرژی اضافه برای آن سازمان حاصل دیگری ندارد.

5-علیرغم ابلاغیه‌های متعدد آن سازمان در مورد ارسال کلیه پرونده‌های مودیان سینمایی به حوزه مرکز همچنان پرونده‌هایی در حوزههای دیگر مالیاتی به خصوص شمال وجود دارند که در مراحل رسیدگی و یا ارجاع به هیات‌های حل اختلاف نمایندگان «خانه سینما» را جهت حضور در هیات‌های موازی و همزمان با مرکز در شرایط دشواری جهت برنامه‌ریزی قرار می‌دهند.

6-انباشتگی پرونده‌های ارسال شده جهت رسیدگی در هیات‌ها موجب شده که گاهی تا حدود شصت پرونده طی 5 روز هفته مورد بررسی قرار می‌گیرند. این تراکم که امید می‌رود لااقل منجر به سبک‌سازی بایگانی آن حوزه شده باشد عملاً باعث آن شده که در تمام روزهای هفته نمایندگان صنف ملزم به حضور در هیات‌ها باشند در حالی که در سالهای گذشته هیات‌های سینمایی تنها دو روز مشخص در هفته برگزار می‌شدند و با توجه به نوع فعالیت نمایندگان و سفرهای ضروری آننان برای فیلمبرداری یا شرکت در فستیوال‌ها این زمان بندی کالا قابل برنامه‌ریزی سالیانه بود.

مسائل فوق‌الذکر با تجدید و یا اتخاذ روشهای زیر تا حد قابل اعتنایی مرتفع خواهد شد:

  • تجمیع کلیه پرونده‌های سینمایی تهران بزرگ درحوزه ویژه سینماگران (هنرمندان) در اداره مالیات‌های مرکز میدان شعاع کد 07 برای مودیان حقوقی
  • تخصیص یک حوزه ویژه سینماگران در اداره مالیات های مرکز، کوچه دهم خیابان قائم مقام جهت تجمیع کلیه پرونده‌های سینمایی تهران بزرگ در آن (متاسفانه ارتباط و تعاملی که میان سینماگران با حوزه ویژه مودیان حقیقی در میدان شعاع وجود دارد تاکنون با اداره کل شرکت‌ها در خیابان قائم مقام برقرار نشده است)
  • بررسی کلیه پرونده های حل اختلاف مودیان سینمایی در یک یا حداکثر دو هیات حل اختلاف دارای شناخت و تجربه کافی در زمینه سینما
  • اتخاذ روشی دقیق تر برای تصحیح اطلاعات مودیان و اطلاع رسانی به موقع به نمایندگان صنف
  • کاهش روزهای برگزاری هیات‌های حل اختلاف به حداکثر 3 روز در هفته (مثلاً روزهای زوج)
  • توجیه ممیزان محترم مربوطه، جهت پیشگیری از ارسال آن دسته از پرونده های سینمایی به هیات های  حل اختلاف که قابل بررسی و صدور احکامی منطبق بر روح معافیت فعالیت های سینمایی هنری در حوزه مالیاتی هستند.  اغلب پرونده‌ها با توجه به نوع و ارقام‌شان به راحتی قابل حل و فصل در حوزه هستند و هزینه سرانه گردش آنان در بخش‌های مختلف سازمان از رقم مالیات تعیین شده برای مؤدی بیشتر است.
  • لازم به ذکر است که حل و فصل سایر مشکلات موجود مانند تصحیح تلقی بند ب و ج در مورد صنوفی مانند تدوینگران، فیلمبرداران، دوبلوران، صدابرداران و ... در انتظار تشکیل جلسات کارگروه مالیاتی سینماگران قرار دارد.
  • امید که بار دیگر مواضع حامیانه آن سازمان نسبت به سینمای ملی ایران و درک واقع بینانه از فعالیت‌های سینمایی و هنری مسیر انجام تکالیف قانونی را برای جامعه هنری کشور هموار سازد.
کد خبر : ۲۸۳۵۶۴