خبرگزاری کار ایران

درویشی در افتتاحیه فستیوال آینه‌دار:

وزارت ارشاد قیدِ موسیقی نواحی را زده است

asdasd
کد خبر : ۲۸۱۹۶۱

افتتاحیه دومین فستیوال موسیقی آینه‌دار؛ روز گذشته (16 خرداد) با حضور محمدرضا درویشی، علی مغازه‌ای و چند گروه موسیقی از بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدرضا درویشی (دبیر هنری دومین فستیوال موسیقی آینه‌دار) گفت: دور اول این فستیوال مهر ماه سال 92 برگزار شد و ما درنظر داشتیم این فستیوال را هر دوسال یک بار برگزار کنیم که البته خوشبختانه توانستیم 4 ماه زودتر نیز این کار را انجام دهیم.

او ادامه داد: این جشنواره با حمایت و سرمایه‌گذاری احسان رسول‌اف در این دو دوره توانسته به حیات خود ادامه دهد. من بسیار از ایشان ممنونم که در این شرایط دشوار اقتصادی سرمایه‌گذاری بی‌بازگشتی انجام داده‌اند.

درویشی درباره تفاوت‌های دو دوره "فستیوال آینه‌دار" بیان کرد: دوره اول موسیقی جنوب شرق ایران توسط 30 هنرمند اجرا شد اما خوشبختانه در این دوره 100 هنرمند از سه استاد جنوبی کشور (بوشهر, خوزستان و هرمزگان) به‌صورت اکثرا گروهی به اجرای برنامه می‌پردازند. من از آقای مغازه‌ای نیز بسیار تشکر می‌کنم چون ایشان واقعا با جانشان زحمت کشیدند و اگر زحماتشان نبود؛ هیچ‌گاه ما به اینجا نمی‌رسیدیم. 

این پژوهشگر موسیقی با اعتراض به عملکرد دفتر موسیقی ارشاد؛ درباره شرایط موسیقی نواحی بیان کرد: به‌نظر می‌رسد که این روزها دفتر موسیقی وزارت ارشاد قید موسیقی نواحی را زده است و صرفا دو سه اجرا برای خالی نبودن عریضه در جشنواره فجر قرار می‌دهد. به واقع اگر فستیوال آینه‌دار نبود؛ همین نفس‌های آخر موسیقی نواحی نیز از بین می‌رفت.

وی افزود: البته موسیقی نواحی به علل زیادی حال خوبی ندارد و نفس‌های آخرش را می‌کشد. ما تمام تقصیرها را گردن دولت نمی‌اندازیم. درواقع حمایت دولت هم نمی‌تواند مانع نابودی این موسیقی و دگرگونی آن شود بلکه درنهایت؛ می‌تواند روند از بین رفتنش را کمی به تعویق بیاندازد.

وزارت ارشاد قیدِ موسیقی نواحی را زده است

با پایان صحبت‌های درویشی؛ گروه استاد قنبر راستگو روی صحنه آمد و به اجرای موسیقی نواحی بوشهر پرداخت.

پس از آن علی مغازه‌ای (دبیر اجرایی دومین فستیوال موسیقی آینه‌دار) درباره برگزاری این فستیوال گفت: ما تلاش کردیم تا موسیقی‌هایی که خیلی کمرنگ شده یا چرخه‌ی زندگی آن خشک شده است را در این فستیوال قرار دهیم و واقعا برای این کار زحمات بسیاری کشیده شد چراکه اکثر این هنرمندان امکان آمدن به تهران را نداشتند. 

او ادامه داد: در میان این هنرمندان؛ بسیار کسانی هستند که وقتی به شرایط زندگی آن‌ها نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که با مشاغل سخت و شرافتمندانه‌ای مثل رفتگری کار خود را در شهرشان انجام می‌دهند. بسیاری از این هنرمندان بیم آن را داشتند که شغلشان را از دست دهند.

مغازه‌ای با بیان اینکه یکی از مشکلات موسیقی نواحی دگرگونی آن است؛ اظهار داشت: متاسفانه بخش زیادی از موسیقی نواحی دچار دگرگونی و خاموشی است. این روز ها موسیقی‌های بسیاری با نام موسیقی نواحی اجرا می‌شود که واقعا دقیق و درست نیست. مثلا شنبه‌خوانی یا نی‌ مه از جمله این موارد هستند .

دبیر فستیوال آینه‌دار در پایان افزود: هدف این فستیوال به پشتوانه خانم مجد و آقای درویشی؛ این است که به ما یادآوری شود که وام‌دار چه کسانی هستیم و چه کسانی تا امروز فرهنگ ما را ساخته‌اند.

اولین بخش اجرایی دومین دوره فستیوال موسیقی «آینه‌دار» دیروز در سانس دوم؛ ساعت ۱۸  با اختصاص به موسیقی بوشهر برگزار شد و طی آن مراسم سنج و دمام، اجرای سه شیوه‌ شروه، نی‌انبان با اجرای حاجیونی، بیت عروسی و بیت عزا، چاووشی، نیمه (موسیقی کار، دریانوردی و صیادی) و خیام‌خوانی روی صحنه رفت.

سانس دوم اولین روز از این فستیوال نیز با اختصاص به موسیقی خوزستان از ساعت ۲۱ در تالار رودکی برگزار شد که در آن؛ اجراهایی چون شوشتری دزفولی، حفله‌ی عربی، علوانیه با ربابه و گلن، اجرای ریف عربی اهواز  و مراسم زار اروندکنار توسط گروه‌های موسیقی این منطقه ارائه شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز