خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با کریستف رضاعی مطرح شد؛

تلفیق موسیقی نواحی و ارکسترال در یک انیمیشین

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۸۸۵

کریستف رضاعی در سومین همکاری خود با مانی حقیقی؛ موسیقی فیلم "اژدها وارد می‌شود" را می‌سازد. موسیقی انیمیشن "آخرین داستان" با نگاهی به موسیقی نواحی ایران و ارکسترال نیز درحال تولید است.

کریستف رضاعی درباره فعالیت‌های فعلی خود به خبرنگار ایلنا گفت: ساخت موسیقی فیلم«اژدها وارد می‌شود» ساخته‌ی آقای مانی حقیقی که به تازگی کار مونتاژ آن آغاز شده؛ یکی از پروژه‌هایی‌ست که برعهده من خواهد بود. البته قرار است یکسری تصاویر دیگر نیز بگیرند اما امیدوارم پروسه ساخت موسیقی این فیلم را به زودی آغاز کنیم.

او درباره همکاری با مانی حقیقی گفت: همکاری با آقای حقیقی همیشه برای من دوست‌داشتنی است چراکه او بسیار در کارشان دقیق است و آهنگساز را آزاد می‌گذارد. در دو همکاری قبلی که باهم داشتیم؛ هم او دقیقا می‌دانست کجای فیلم موسیقی می‌خواهد و هدایت و حمایت درستی داشت و هم من آزاد بودم تا کار خودم را انجام دهم و پیشنهاداتی را ارائه کنم. فکر می‌کنم این‌ها نشان دهنده کارگردانی‌ست که می‌داند چه می‌خواهد.

این آهنگساز به همکاری‌اش در انیمیشن "آخرین داستان" نیز اشاره کرد و گفت: انیمیشن "آخرین داستان" اثر اشکان رهگذر از استودیو هورخش، انیمیشنی بلند است که نزدیک به 100 دقیقه به‌صورت دوبعدی تولید شده و درباره بخشی از شاهنامه‌ با عنوان ضحاک ماردوش است.

وی افزود: در این انیمیشن کاراکترهای دیگری نیز وجود دارد که به انیمیشن اضافه شده و به‌طور کامل مانند داستان ضحاک ماردوش نیست. نزدیک به 6 سال است که کار این انیمیشن آغاز شده و 2 سال پیش در بخش پروژه‌های فستیوال انسیه فرانسه کاندیدا شد. فستیوال انسیه یکی از بزرگترین فستیوال‌های انیمیشن دنیاست که در بخش پروژه‌ها، کارهایی که انتخاب می‌شوند؛ رزومه‌ای برای انتخاب سرمایه‌گذار و حمایت‌های دیگر به فستیوال می‌دهند.

رضاعی درباره حمایت نشدن این انیمیشن توضیح داد: باوجود اینکه این فیلم جزو 6 نامزد بود، حمایت‌های فستیوال به تدریج متوقف شد. شاید یکی از علت‌های توقف حمایت‌ها مسائل سیاسی آن دوران باشد؛ چراکه تحریم‌های ناعادلانه‌ای علیه ایران وضع شده بود و روابط با ما را قطع کردند. البته خوشبختانه درنهایت آقای رهگذر؛ سرمایه‌گذاری را در ایران پیدا کرد که کارها با کمک او پیش می‌رود.

این آهنگساز با بیان اینکه کارِ تولیدِ موسیقی موازی با تولید انیمیشن پیش می‌رود؛ ادامه داد: کار موسیقی فیلم کاملا تدریجی پیگیری می‌شود و هنوز تمام نشده است. فعلا تم‌هایی ارائه می‌شود که براساس این تم‌ها، مونتاژِ فیلم را انجام می‌دهند. در موسیقی این فیلم چون انیمیشنی حماسی و اسطوره‌ای‌ست؛ قطعا از حضور ارکستر سمفونیک هم بهره می‌برم. علاوه بر این سازهای ایرانی هم به موسیقی فیلم اضافه می‌شود.

وی درباره استفاده از نواهای محلی در موسیقی انیمیشین "آخرین داستان" گفت: احتمالا به زودی برای پیگیری ساخت موسیقی فیلم؛ به دنبال نواها، گوشه ها و سازهای خاص نواحی مختلف ایران می‌روم تا در موسیقی جاهایی موسیقی نواحی ما با موسیقی ارکسترال تلفیق شود و یا موسیقی نواحی را به تنهایی استفاده کنم.

کریستف رضاعی به نقش شهرزاد در این انیمیشین نیز اشاره کرد و گفت: در روند داستان قرار بود تا نقش شهرزاد که راوی داستان است؛ چنگ بنوازد اما من پیشنهاد دادم به‌جای چنگ از ساز دوتار خراسان استفاده کنیم و اگر امکانش  وجود داشته باشد از تارهای ابریشم هم استفاده کنیم تا جنبه‌های زنانه شهرزاد بیشتر شکل بگیرد اما درباره این مسئله باید مسائل صوتی را بررسی کنیم.

آهنگساز موسیقی فیلم کنعان درباره ساخت موسیقی تیزر انیمیشن نیز بیان کرد: در تیزر این فیلم از نواهای کردی استفاده شده و علاوه بر آن سازهای دف و تنبور هم وجود دارد. در تیزر عصاره‌ای از تلفیق در موسیقی فیلم را می‌شنویم که با سازهای زهی شروع می‌شود و سپس با تنبور ادامه پیدا می‌کند و سازهای دیگر ایرانی اضافه می‌شوند.

او ادامه داد: شاهنامه کتاب ایران است و درنتیجه متعلق به تمام مناطق ایران خواهد بود. تمام تلاش من در ساخت موسیقی انیمیشین؛ این است که تمام موسیقی‌های مناطق مختلف ایران شنیده شود و ما شاهد گستردگی مرزی و شخصیت موسیقایی باشیم. به عقیده من؛ انیمیشن مدیوم مناسبی برای چنین تجربه‌هایی‌ست و قطعا زمانی که انیمیشن صد دقیقه‌ای را می‌سازند نیاز به 70، 80 دقیقه موسیقی داریم که کارمان را تبدیل به پروژه‌ای سنگین می‌کند.

این آهنگساز ضمن ابراز امیدواری از روند پیگیری ساخت انیمیشین؛ اظهار داشت: امیدوارم این انیمیشن به جشنواره فجر برسد اما امکان دارد روند تولید آن  بیشتر طول بکشد. در هر صورت الان تیمی نزدیک به 60 نفر در حال کار روی این انیمیشن هستند که امیدوارم شرایط به خوبی پیش برود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز