خبرگزاری کار ایران

طرح امانت کتاب برای اولین بار در نمایشگاه اجرا شد

انتشارات فردین که از ناشران فعال حوزه‌ی کودک و نوجوان است؛ امسال با ایده‌ای متفاوت به نمایشگاه آمده و در اقدامی ابتکاری؛ کتاب‌های خود را به امانت در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.

تهامی (مدیر انتشارات فردین) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره چگونگی شکل‌گیری این ایده و انگیزه اجرای آن گفت: اساس این طرح این‌گونه است که به فرزند هر خانواده‌ای که در ایام نمایشگاه به غرفه نشر فردین مراجعه کند، بسته‌ای از کتاب‌های دبستانک را امانت می‌دهیم تا در منزل و با فراغ بال؛ بخواند و چنانچه خانواده؛ کتاب‌ها را پسندید و آن را در رشد آموزشی و ذهنی فرزندشان مفید یافتند؛ می‌توانند با واریز وجه برای خرید آن اقدام کنند. البته پرداخت‌ها هم با درصدهای متفاوتی تخقیف از ده درصد تا سی درصد همراه است که هر خانواده بنابه تشخیص خودش و براساس  وضعیت اقتصادی خود؛ آن را واریز می‌کند. همچنین امکان پرداخت مبالغ طی یک تا چند قسط وجود دارد.

او در ادامه؛ سه پایه اصلی طرح امانت کتاب در نمایشگاه را اجتماعی، محتوایی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: پایه اجتماعی این طرح بر اعتماد به مردم شکل گرفته است. ما به همه مردم کشورمان اطمینان داریم و برای این اعتماد هم نیازی به اثبات نمی‌بینیم. درواقع برای تحویل کتاب به جز نام کودک و سن (تاریخ تولد) او؛ اطلاعات دیگری از خانواده‌ها را ثبت نمی‌کنیم. به عقیده ما؛ با وجود دیدی که نسبت به جامعه و مردم وجود  دارد و اینکه عموما یکدیگر را غیرقابل اعتماد می‌بینند؛ و باوجود اتفاقانی مثل انواع اختلاس‌ها که در سال‌های گدشته مردم را به این نتیجه رسانده که در جامعه نباید به کسی اعتماد کرد، گوهر وجودی مردم هنوز تغییر نکرده و ما باید به مردم خوب‌مان اعتماد داشته باشیم. گواه این حرف هم میزان مبالغی است که طی چند روز گذشته از نمایشگاه برای ما واریز شده است.

تهامی در ادامه افزود: دیگر پایه این طرح اطمینان ما به محتواهای کتاب‌هایمان بود. ما به کیفیت کتاب‌هایمان اطمینان داریم و می‌دانیم چنانچه این کیفیت برای خریدار محرز شود؛ بی‌هیچ تردید برای پرداخت هزینه و خرید کتاب اقدام می‌کند. کتاب‌های ما تقاوتی اساسی با دیگر کتاب‌های کودک دارند. عموم کتاب‌ها حتی آموزش شطرنج با زبان مشترک کودکان یعنی زبان کتاب‌های درسی تالیف شده‌اند و به همین دلیل برای استفاده بهتر از آن‌ها نیاز به توضیح و آموزش هست که متاسفانه به دلیل شرایط غرفه‌ها در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه عملا چنین امکانی برایمان فراهم نمی‌شود و کتابفروشی‌ها هم محل مناسبی برای توزیع این کتاب‌ها نیستند اما اگر کودک و خانواده؛ کتاب‌ها را به خانه ببرند و در زمان مناسب آن‌ها را بررسی کنند؛ بی‌شک به راحتی از آن استفاده خواهند کرد.

مدیر نشر فردین همچنین درباره پایه اقتصادی طرح امانت کتاب بیان کرد: وقتی کار در حوزه نشر را آغاز کردیم خیلی زود ناگزیر شدیم برای ادامه حیات انتشارات خانه و ماشین و... را بفروشیم. در مدتی که ماشین نداشتم و برای رفت و آمد از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس استفاده می‌کردم بار‌ها و بار‌ها به چشم خودم دید که مسافران بدون آنکه راننده اشرافی بر آن‌ها داشته باشند و صرفا به حکم اخلاق کرایه را پرداخت می‌کردند و بعضا حتی خودشان را به سختی می‌انداختند تا حتما آن را پرداخت کنند. همین درستکاری و شرافت نهادینه شده در مردم ما با وجود تمام افکاری که از این مردم در ذهن جامعه تزریق می‌شود؛ مبنا و پایه اقتصادی اجرایی کردن این طرح بود.

او در پایان هدف اصلی این طرح را فراهم کردن فرصت نوین آموزشی برای کودکان خانواده‌هایی که به‌رغم داشتن انگیزه توانایی مالی چندانی ندارند؛ دانست و اظهار داشت: برای اجرای این طرح اصلا ادعای آدم بخشنده و دل بزرگ بودن ندارم و‌‌ همانطور که گفتم اساس و بنیان کار ما بر اعتماد به همدیگر استوار است. در این مسیر با واکنش‌های متفاوتی از سوی همکاران و مردم مواجه شده‌ام از تعبیر طرح به یک عمل انتحاری و تشبیه شدن به داعش تا شوق و گریه مردم برای مطلع شده از این طرح.

کد خبر : ۲۷۶۴۶۶