خبرگزاری کار ایران

وزیر دادگستری در همایش مالکیت ادبی:

زوایای مختلف پیوستن به لایحه مالکیت فکری را باید سنجید

asdasd
کد خبر : ۲۷۴۷۷۴

برخی پدیدآورندگان برای اثبات حقوق‌شان به خارج از کشور می‌روند و اختراع خود را آنجا ثبت می‌کنند. حتماً آنجا تسهیلات بیشتری برای خلاقیت به آنان داده می‌شود و اختراع‌شان به تولید انبوه می‌رسد و از حقوق‌شان دفاع تمام و کمال می‌شود.

پنجمین همایش ملی وقوع مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با موضوع حمایت بین‌المللی از آثار ادبی، هنری فرصت‌ها و چالش‌ها، امروز صبح 14 اردیبشهت ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر دادگستری در تالار وحدت برگزار شد.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی(وزیر دادگستری) در این همایش؛ با بیان اینکه بحث مالکیت فکری، بحث مهم و قابل توجهی است؛ گفت: امروز ثروت کشورها و ارزیابی توسعه‌یافتگی آنها به میزان تولیدات فکری در ابعاد و زمینه‌های مختلف است و در تقویم ثروت هم؛ بحث مالکیت فکری در حوزه تولیدات فکری سهم بزرگی را به خود اختصاص داده و به نوعی هرچه میزان توسعه‌یافتگی بیشتر است؛ مالکیت فکری در حوزه تولیدات فکری هم نقش مهم‌تری دارد.

او ادامه داد: ابداعات، اختراعات و نوآوری‌ها که ارزش افزوده فوق‌العاده و گردش مالی بسیار بزرگی دارد و حجم عظیمی از توانایی ملت‌ها را رقم می‌زند، دیگر منابع و معادن و میزان جمعیت تعیین‌کننده رشد و توسعه کشورها نیست. بحث مالکیت فکری و حوزه گسترده آن جایگاه ممتاز خود را پیدا کرده و در طول زمان اهمیت و جایگاه آن بالا رفته است.

پورمحمدی افزود: جمهوری اسلامی به برکت مخترعان، دانشمندان، پژوهشگران و خلاقان از این مسیر به خوبی بهره‌مند شده است. ما در حوزه حقوقی موظفیم از این جایگاه به خوبی دفاع کنیم و اگر غفلت کنیم به‌طور طبیعی ارزش و درآمدزایی فوق‌العاده‌ای را که با بهره‌وری بالای این عرصه از آن برخوردار می‌شویم؛ از دست داده‌ایم. برخی از این پدیدآورندگان برای صرف حقوق‌شان به خارج از کشور می‌روند و آنجا اختراع خود را ثبت می‌کنند. این انتقال آشکار دارایی ارزشمند ملی است. بعضی‌ها مجبورند خود به همراه دانش‌شان بروند. حتماً آنجا تسهیلات بیشتری برای خلاقیت به آنان داده می‌شود و همچنین اختراع‌شان به تولید انبوه می‌رسد و دفاع از حقوق آنان تمام و کمال صورت می‌گیرد.

وزیر دادگستری با بیان اینکه موضوع مالکیت فکری مهم‌ترین موضوع برای توسعه کشور گفت: این همان موضوعی است که از آن به عنوان اقتصاد دانش‌بنیان یاد می‌کنیم. اینکه صرفاً بگوییم اقتصاد دانش‌بنیان و چند بعد و زیرساخت مثل شناسایی نخبه‌ها، تاسیس آموزشگاه و آزمایشگاه و بها دادن به آنها دارد؛ اگرچه خوب است اما خروجی مطلوبی ندارد. مهم این است که این تلاش‌ها به صاحب او برگردد. خالق باید احساس کند که سهم عادلانه‌ای از این تلاش نصیب او خواهد شد. خوشبختانه تلاش‌های خوبی در این عرصه صورت گرفته است.

پورمحمدی با اشاره به تکمیل لایحه جامع مالکیت فکری گفت: خوشبختانه در حال تکمیل این لایحه هستیم که چند فصل دارد و فصل اول آن به حمایت مالکیت فکری و ادبی اختصاص دارد. در کمیسیون ده‌ها جلسه داشتیم و خوشبختانه این لایحه به دولت آمد، مورد تصویب قرار گرفت و به مجلس فرستاده شد که در آنجا در مرحله بررسی قرار دارد. دستگاه‌ها باید وظیفه خود را در این رابطه به خوبی بشناسند، حمایت مشترک حقوقی زنجیره‌ای گسترده است از دستگاه‌های مختلف و همه باید در این دایره نقش خود را به خوبی ایفا کنند. باید سعی کنیم وظیفه هر بخش مشخص باشد.

وزیر دادگستری با بیان اینکه در این حوزه دچار کشمکش هستیم و هرکس فکر می‌کند که این موضوع به او اختصاص دارد؛ ادامه داد: باید بگویم اینگونه نیست، باید وظیفه و ماموریت هر دستگاه مشخص باشد و یک حمایت جامع حقوقی در کشور صورت بگیرد. این تلاش‌ها به صورت گسترده انجام می‌شود و امیدوارم در این جهت گام‌هایی رو به رشد برداریم و  وزارت دادگستری بحث حقوقی را با جدیت دنبال می‌کند.

او افزود: جایگاه مالکیت فکری از گذشته جایگاهی تعریف شده بود و خدمات پیشینه خوبی را در این جهت ارائه داده بود. در حال حاضر باید جایگاه خودمان را در جهان تصویب کنیم. امروز در ابعاد مختلف خالقان برجسته‌ای در حوزه‌های مختلف هنری و ادبی وجود دارند. رشد و ارتقا و تقویت این افراد و حمایت از حقوق آنها بستگی به این دارد که در سطح جهانی چطور عمل می‌کنیم. از گذشته‌های دور ما به این قانون نپیوستیم و دلیل آن بحث‌هایی است که در نقاط مثبت و منفی این موضوع پیش آمده بود و در دهه‌های اخیر این بحث به‌طور جدی‌تری مطرح شده است. در مباحثی که امروز مثل حقوق بشر، حقوق کار و سلاح های کشتار جمعی با آن درگیریم؛ توضیحات و جانبداری‌ها و تحمیل دیدگاه‌های خاص باعث ضرر رسیدن به بسیاری از کشورهای جهان شده است. در همین روزها به مردم مظلوم بسیاری ظلم می‌شود در همین حادثه‌ای که بسیار غم‌بار و نگران‌کننده و ضداسلامی است، اما متاسفانه نهادهای بین‌المللی معلوم نیست تکلیف‌شان چیست و چه‌کاره‌اند. باید پرسید چه کسی از حقوق این انسان‌ها دفاع می‌کند.

او ادامه داد: اکثر این کشورها به کارکرد این نهادهای بین‌المللی بدبین هستند و بدبینی‌شان کاملاً بجاست. خوشبختانه جمهوری اسلامی در جایگاه برجسته و تاثیرگذاری قرار گرفته است. این دغدغه و نگرانی بجاست. باید به دقت تمام زوایای کار را ببینیم و بسنجیم و بدانیم که آیا گام برداشتن در این جهت به نفع کشور است یا خیر. باید بدانیم پیشرفت اقتصادی و رعایت حقوق شهروندی آن در حدی هست که کشور ما به آن بپیوندد وگرنه خیلی هم مایل به پیوستن به این معاهدات بین‌المللی نیستیم چراکه اینگونه نهادها کارکرد خود را نشان داده‌اند. نشریات مختلفی در جهان منتشر می‌شود که عملکرد نهادهای بین‌المللی را زیر سوال می‌برد به گونه‌ای که عملکرد آنان را کاملاً جانبدارانه می‌دانند. این رسوایی تمدن معاصر است.

او در پایان افزود: اگر بتوانیم با استناد به بندهای معاهده حقوق خود را به خوبی تعیین کنیم حتماً به آن خواهیم پیوست و در این جهت گام جدی خواهیم برداشت. برگزاری این همایش‌ها بسیار حائز اهمیت و جدی است و ما کاملاً آماده اقدامات اجرایی هستیم، کافی است متخصصین ما نظرات کارشناسانه‌ای بدهند و ما را در این مهم یاری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز