خبرگزاری کار ایران

نگاهی به کتاب‌های پرفروش در آخرین هفته‌ی فروردین

غیر از کتاب «جزء از کل» که از نظر استقبال مخاطبان، اختلاف قابل ملاحظه‌ای با دیگر کتاب‌ها دارد، کتاب ادبی «پنج اقلیم حضور» داریوش شایگان و «یک عاشقانه‌ی آرام» نادر ابراهیمی هم مورد توجه خوانندگان واقع شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بازار کتاب تهران در آخرین هفته‌ی فرودین‌ماه سال 94 و با داغ شدن فضای کسب و کار در سال جدید برای دریافت کتاب‌های جدید از ناشران مختلف در ماه‌های آتی دورخیز کرده و منتظر است با رسیدن کتاب‌های چاپ اول به کتابفروشی‌ها؛ روزهای گرم و پر بروبیایی را پشت سر بگذارد تا براساس ضرب‌المثل «سالی که نکوست از بهارش پیداست» به بازار کتاب در کل سال امیدوار شوند.

اما درمیان آنها که هنوز دست‌ به دست در این بازار می‌گردند و خواهان دارند؛ یکی کتاب «جزء از کل» نوشته‌ی استیو تولز با ترجمه‌ی پیمان خاکسار است که بعد از گذشت بیش از سه ‌هفته، همچنان در صدر مهمترین اتفاق بازار کتاب تهران در هفته‌های گذشته ایستاده و تقریبا رتبه‌ی اول فروش در بسیاری کتابفروشی‌ها را قبضه کرده است. در این بین؛ «بیشعوری»، «دنیای سوفی» و «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد» هم با استمرار درخواست کتاب‌خوانان برای خرید، همچنان از محبوب‌ترین کتاب‌های بازارند و همچنان در لیست کتاب‌های پرفروش تعدادی از کتابفروشی‌های تهران دیده می‌شوند.

غیر از کتاب «جزء از کل» که از نظر استقبال مخاطبان، اختلاف قابل ملاحظه‌ای با دیگر  کتاب‌ها دارد، کتاب ادبی «پنج اقلیم حضور» داریوش شایگان و «یک عاشقانه‌ی آرام» نادر ابراهیمی هم مورد توجه خوانندگان واقع شده‌اند و ناشرانی چون چشمه، ثالث، قطره و نیلوفر بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پر فروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

گزارش زیر نگاهی اجمالی دارد به کتاب‌هایی که در آخرین هفته‌ی اولین ماه سال جدید از 22 تا 27 فروردین‌ ماه؛ با بیشترین استقبال از سوی مخاطبان مواجه شده‌اند.

کتابفروشی پیشگام: «جزء از کل» به‌عنوان تازه‌ترین اثر ترجمه شده توسط پیمان خاکسار و «ته خیار» هوشنگ مرادی‌کرمانی در رتبه‌های ابتدایی لیست کتاب‌های پرفروش‌ها‌ی این فروشگاه قرار دارند، درکنار این‌ها، از کتاب‌های قدیمی‌تری مثل «اتحادیه ابلهان» جان کندی تول و «دنیای سوفی» یوستین گردر با ترجمه‌ی حسن شادکام نیز استقبال خوبی شده است. رمان ایرانی «همخونه» نوشته مریم ریاحی یکی از جدیدترین داستان‌های عامه‌پسند نشر پیکان هم رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال در این کتابفروشی داشته و در میان پنج کتاب پر مخاطب دیده می‌شود.

کتابفروشی انتشارات مولی: «اگر یک مرد را بکشم، دو مرد را کشته‌ام» که مجموعه داستان‌هایی از نویسندگانی همچون آلبر کامو، ولادیمیر ناباکوف، جومپا لاهیری و ویرجینا ولف را شامل می‌شود با ترجمه‌ی سیروس نورآبادی بعد از مدتی دوباره جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده؛ قرار گرفت. رتبه‌‌های بعدی جدول هم در اختیار  دو کتاب تاریخی تحلیلی در حوزه‌ی دین به نام‌های «نظری در باب تبار ایرانی پیامبر مکرم اسلام» نوشته‌ی فاروق صفی‌زاده و «در باب یهودیت» از نشر دانشگاه ادیان و مذاهب است. کتاب تاریخی «ملکه‌های فراموش شده در سرزمین‌های خلافت اسلامی» فاطمه مرنیسی از نشر مولی و «خدا و محدوده عقل» نوشته اریک جی وینبرگ هم به ترتیب چهارمین و پنجمین کتاب پرفروش کتابفروشی انتشارات مولی هستند.

کتابفروشی پنجره: دو کتاب «در ستایش بطالت» برتراند راسل با ترجمه‌ی محمدرضا خانی و «پنج اقلیم حضور» که نگاه تحلیلی-تاریخی و اجتماعی داریوش شایگان به جایگاه شعر در ایران است، در صدر کتاب‌های پرفروش کتابفروشی پنجره ایستاده‌اند. پس از این دو کتاب؛ داستان‌های طنز پوریا عالمی به نام «آدم‌های عوضی» از نشر مروارید قرار دارد. «دشمنان» آیساک باشویس با ترجمه‌ی احمدپوری و مجموعه فیلمنامه‌های احمد شاملو به نام «میراث» که توسط نشر نگاه منتشر شده هم در جایگاه چهارم و پنجم این فهرست قرار دارند. «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد» نیز از جمله‌های کتاب‌های داستانی مورد توجه مراجعان این کتابفروشی است.

کتابفروشی ارغوان: آخرین کار ترجمه‌ی پیمان خاکسار، یعنی «جزء از کل» در این فروشگاه هم اولین کتاب پرفروش در لیست پرفروش‌ها بوده و مجموعه داستان‌‌های «کاش کسی جایی منتظرم باشد» آنا گاولدا که به تازگی توسط نشر ماهی در قطع جیبی منتشر شده و «جان شیرین و شش داستان‌ دیگر» آلیس مونرو پشت سر آن قرار دارند. همچنین رمان «عشق تابستانی» کرول اوتس که همین ماه به بازار کتاب وارد شده هم رتبه‌ی فروش خوبی در این کتابفروشی به خود اختصاص داده‌. از کتاب جنجالی «بی‌شعوری» هم استقبال خوبی شده است.

شهرکتاب آستانه: رمان‌های کلاسیک قدمیی مثل «اما» از جین آستین و «شب‌های روشن» داستایوفسکی در این فروشگاه جزو کتاب‌های محبوب است و رتبه‌‌های ابتدایی پرفروش‌های شهرکتاب آستانه را به خود اختصاص داده است. «صدای راه‌پله می‌آید» حسین صفا و «یک چمدان دلتنگی» امیر ارجینی هم کتاب‌های شعر و ترانه‌ی پرطرفداری هستند که به‌عنوان سومین و چهارمین کتاب پرمخاطب این فروشگاه معرفی شدند. پنجمین کتاب پرفروش شهرکتاب آستانه در این هفته هم «بی‌شعوری» نوشته‌ی خاویر کرمنت است. البته «یک عاشقانه‌ی آرام» نادر ابراهیمی هم همچنان پرطرفدار است و درمیان خریداران خواهان دارد.

شهرکتاب الماس: «ته خیار» هوشنگ مرادی کرمانی در این فروشگاه همچنان با اقبال خوبی مواجه شده و رتبه‌ی خوبی در لیست فروش دارد. «بی‌شعوری» و «یک عاشقانه‌ی آرام» در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند. کتاب‌های آموزشی حوزه‌ی زبان انگلیسی هم با کتاب «گفت‌وگوهای کوتاه خودمانی به زبان انگلیسی» پرفروش‌‌اند. «من زنده‌ام» نوشته‌ی معصومه آباد دیگر اثر متفاوت این کتابفروشی‌ست که خود را  به‌عنوان یک کتاب پرمخاطب معرفی کرده است.

شهرکتاب نور: لیست پرفروش‌ها اینجا کمی متفاوت است و کتاب‌هایی مثل «چهار اثر» فلورانس اسکاول شین و «بادبادک‌باز» در این فروشگاه همچنان مشتری‌های زیادی دارد. رمان «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» از هاروکی موراکامی دومین کتابی است که این هفته در شهرکتاب نور فروش خوبی داشته. دو کتاب فلسفی-داستانی «دنیای سوفی» یوستین گردر و «و نیچه گریست» اروین د.یالوم با ترجمه‌ی سپیده حبیب که نگاهی روانکاوانه به زندگی این اندیشمند آلمانی دارد؛ باهم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. البته کتاب‌های داستان کودک هم از غافله‌ی پرفروش‌های این فروشگاه جا نمانده‌ و «قصه‌های شب» نشر قدیانی جایگاه پنجم کتاب‌های پرفروش شهرکتاب نور را به خود اختصاص داده است.

شهرکتاب ونک: «جزء از کل» در این فروشگاه هم رتبه‌ی ابتدایی فروش را از آن خود کرده و «نقب زدن به آمریکا» نوشته‌ی آن تایلر و «ملت عشق» الیف شافاک پشت‌سر آن قرار دارند. دو اثر داستانی «قصه‌ها و افسانه‌ها» که مجموعه‌ای از حکایات کوتاه لئوناردو داوینچی نقاش، معمار و دانشمند ایتالیایی قرن پانزده است و با ترجمه‌ی لیلی گلستان و توسط نشر ثالث منتشر شده و «یک‌ونیم اینچ افتخار» به‌عنوان مجموعه داستان‌های برگزیده نیویورکر 2013 هم دیگر کتاب‌های پرفروش این هفته در شهرکتاب ونک هستند.

لیست کتاب‌های پرفروش

ردیف عنوان کتاب نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 جزء از کل استیو تولز/ پیمان خاکسار چشمه 40000 داستان ماجراهایی پیچیده و تودرتو دارد که از رابطه عجیب و خاص این پدر و پسر شکل می‌گیرد.
2 بی‌شعوری خاویر کرمنت/ محمود فرجامی تیسا 12000

شناخت و درمان خطرناک‌ترین بیماری تاریخ

3 ته خیار هوشنگ مرادی کرمانی معین 12000 سی داستان کوتاه طنز
4 دنیای سوفی یاستین گوردر/ مهرداد بازایاری هرمس 15000 آموزش فلسفه برای نوجوانان در قالب داستان
5 پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد یوناس یوناسن/ فرزانه طاهری نیلوفر 14000 داستانی در ژانر ترکیبی طنز-پلیسی-تاریخی
6 پنج اقلیم حضور داریوش شایگان فرهنگ معاصر 12000 دیدگاه‌های داریوش شایگان درباره اندیشه‌های خیام، مولوی، سعدی، حافظ و فردوسی
7 برای این لحظه متشکرم والری تریرویلر / اباالفضل الله‌دادی به‌نگار 15000 خاطرات والری تریرویل (بانوی اول سابق فرانسه) از زندگی با فرانسوا اولاند
8 یک عاشقانه‌ی آرام نادر ابراهیمی روزبهان 6000 داستان گیله مردی مبارز و سیاسی است که عاشق عسل دختر آذری زیبا و سیاسی مسلکی می‌شود
9 آدم‌های عوضی پوریا عالمی مروارید 7000 مجموعه داستان طنز
10 سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش هاروکی موراکامی/ امیرمهدی حقیقت چشمه 16000 رمان حکایت سفر عمدتا درونی جوانی است که چهار دوست صمیمی‌اش یک‌باره، بی‌این‌که هیچ دلیل روشنی به او بگویند، رشته‌ دوستی خود را با او بریده‌اند.

 

کد خبر : ۲۷۰۶۱۰