خبرگزاری کار ایران

رسول یونان:

سینماگران باید سراغ شاهکارهای ادبی بروند

متأسفانه فیلم‌سازان به سادگی از کنار شاهکارهای ادبی می‌گذرند. اقتباس از اینگونه آثار می‌تواند سینمای ایران را به موفقیت برساند.

رسول یونان(شاعر، نویسنده و مترجم) در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که «داستان» به چه میزان در ساخت فیلم تأثیر گذار است؛ گفت: وقتی از سینما حرف می‌زنیم، منظور سینمایی است که در آن داستانی روایت می‌شود، یعنی اشیاء و اشکال روی پرده سینما دیده می‌شوند.

او ادامه داد: فیلم‌ها یا خبری هستند، یا مستند و یا داستانی. یعنی در تمام اینگونه فیلم‌ها نوعی روایت و نوعی بیان اتفاقات و هیجان‌ها و رویاها وجود دارد. گاه می‌بینیم که فیلمسازان به سراغ داستان‌های قدرتمند رفته‌اند. سینماگر در ساخت اینگونه فیلم‌ها قطعاً به موفقیت خواهد رسید چراکه پای نویسنده را به این ماجرا باز کرده است.

این نویسنده با اشاره به فیلم و رمان «بی‌نوایان» گفت: همه این فیلم را دیده‌ایم. روایت محکم این داستان باعث شده فیلم‌هایی هم که از روی آن ساخته می‌شوند؛ بسیار موفق باشند. یا همینطور فیلم «عشق سال‌های وبا» که از روی رمان مشهور گابریل گارسیا ماکز با همین نام ساخته شده است.

یونان با بیان اینکه هرکجا نویسنده‌ای جزء عوامل فیلم است قطعاً آن فیلم موفق خواهد بود؛ گفت: گاهی‌وقت‌ها مشاهده می‌کنیم که کارگردانان برای ساخت فیلمی هزینه‌های هنگفت می‌کنند درحالیکه فیلم دارای داستانی ضعیف است. در تمام دنیا فیلمسازان از شاهکارهای ادبی خود اقتباس می‌کنند. ما «سیمرغ» عطار را داریم که یک شاهکار جهانی است اما در سینما هیچ استفاده‌ای از آن نشده است. متأسفانه فیلم‌سازان به سادگی از کنار این شاهکارها عبور می‌کنند.

او ادامه داد: در دنیا از افسانه‌ها و اسطوره‌ها استفاده خوبی شده است اما در ایران کمتر شاهد این ماجرا هستیم. کار کردن روی افسانه‌ها و اسطوره‌ها نیاز به تحقیق و پژوهش علمی دارد. برای اقتباس از روی چنین داستان‌هایی نیاز به یک تیم‌ فیلمنامه‌نویسی است.

یونان در پاسخ به این سوال که تاکنون چه فیلم‌های موفقی از روی داستان‌ها و رمان‌های ایرانی ساخته شده؛ گفت: سینماگران و علاقه‌مندان به سینما می‌دانند، آنچنان نمونه‌های درخشانی وجود ندارد. در اینگونه آثار یا شتابزدگی صورت گرفته یا سلیقه‌های شخصی در آن دخیل بوده است.

این نویسنده با بیان اینکه بازآفرینی به هر شکلی هنر است؛ ادامه داد: از روی یک اثر داستانی، فیلمنامه خوب نوشتن کار هرکسی نیست. در اینگونه آثار دست فیلمنامه‌نویس بسته است. باید برای انجام چنین کاری، فرد در دایره جولان داده باشد و مهارت خاصی داشته باشد. اگر غیر از این باشد درام صورت نمی‌گیرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا رشد ادبیات می‌تواند بر روند رشد سینما هم تأثیرگذار باشد؛ گفت: در صورتی می‌تواند تأثیرگذار باشد که سینماگران از این ادبیات استفاده کنند. وقتی رمان خوب نوشته شود اما از روی آن فیلمی ساخته نشود نمی‌تواند تأثیرگذار باشد.

یونان با اشاره به اینکه سینمای ایرانی گاهی فاقد قصه است؛ افزود: متأسفانه آنچنان که باید درام خلق نمی‌شود البته این در مورد همه فیلم‌ها مصداق ندارد. کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی مقوله‌ای جدا از هم است. البته هستند کسانی که هم فیلمنامه‌نویس و هم کارگردان موفقی هستند اما این موارد کم است.

او در پایان با اشاره به اینکه اگر سینمای ما به سمت داستان‌های خوب برود موفق‌تر خواهد بود؛ گفت: داستان‌هایی هستند که بسیار تأثیرگذارند. در ایران نویسنده‌های خوبی داریم که اگر سینمای ما به سمت این نویسندگان بزرگ برود قطعاً به موفقیت‌های بزرگتری دست پیدا می‌کند. در تیتراژ اکثر فیلم‌ها، کمتر نام نویسنده معروفی را مشاهده می‌کنیم.

کد خبر : ۲۶۰۵۹۴