خبرگزاری کار ایران

مانعی برای ادامه اجراها وجود ندارد؛

مجید سرسنگی دلایل توقف اجرای نمایش «پاییز» را توضیح داد

یکی از بازیگران نمایش «پاییز»؛ تغییراتی در کلمات، جملات و حرکات خود نسبت به بازبینی اول داده که آن را متفاوت با بازبینی اولیه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرعامل تماشاخانه ایرانشهر درباره توقف موقت اجرای نمایش «پاییز» در این مجموعه گفت: برای اجرای نمایش روالی وجود دارد که ابتدا شورای بازبینی نمایش را می‌بیند و براساس آنچه اتفاق افتاده؛ مجوز صادر می‌کند. در تبصره ۳ ماده ۲ قرارداد تماشاخانه ایرانشهر با گروه‌های نمایشی نیز چنین آمده که اگر نمایش نسبت به بازبینی اولیه تغییرات کلی داشته باشد؛ امکان ادامه اجرا وجود ندارد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: این نمایش از نظر ما پذیرفته شده بود و در گفتگو با کارگردان هم اعلام کردم دلیل گنجانده شدن نمایش «پاییز» در جدول اجراهای فصل زمستان تماشاخانه برای بیشتر شدن رونق و گرمای مجموعه است.

سرسنگی خاطرنشان کرد: با گذشت مدتی از اجرا‌ها متوجه شدیم یکی از بازیگران نمایش تغییراتی در اجرا داده که این تغییرات بیشتر درحوزه استفاده از کلمات، جملات و حرکاتی بود که نسبت به بازبینی اول تفاوت بسیاری داشت و به نوعی از اخلاق فاصله گرفته بود؛ برهمین اساس طبق قرارداد امکان ادامه اجرای نمایش مسیر نبود.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با بیان اینکه در چندین نوبت تذکراتی برای گروه ارسال شد؛ تصریح کرد: این الفاظ و واژه‌های رکیک توهین به شعور مخاطب و جامعه تلقی می‌شد که معتقدم اتفاقاتی از این دست؛ بیشتر هنرهراسی و تئا‌ترهراسی را در میان مسئولان بیشتر خواهد کرد.

او از پیگیری‌های تماشاخانه ایرانشهر برای برطرف شدن مسئله خبر داد و گفت: در گفتگویی که با کارگردان داشتم هر دو به نتیجه‌ی مشترک رسیدیم. آقای برهانی مرند نیز با موارد مورد نظر موافق بود. ما حتی از به کارگیری بعضی واژه‌ها در محاوره‌های روزمره نیز ابا داریم.

سرسنگی با بیان اینکه مجموعه عوامل موجب شد برای مطابقت اجرا با نمونه بازبینی اولیه؛ یکبار دیگر به تماشای نمایش پاییز بنشیند؛ خاطرنشان کرد: بعد از این متوجه شدم پیرو تذکرهای داده شده بازیگر مورد نظر نه تنها به آنچه در بازبینی اجرا شده بود وفادار نمانده بلکه با افزایش استفاده از کلمات و حرکات مورد نظر اصل نمایش را تحت تاثیر قرار داده است. شما با بازیگری مواجه بودید که به شیوه سیاه بازی قصد خنداندن تماشاگر با هر ترفندی را داشت.

این مدیر افزود: سپس گروه یک شب فرصت خواست تا موارد را رعایت کرده و مسئله را برطرف کند اما در ‌‌نهایت چنین نشد.

سرسنگی با تاکید براینکه نمایش «پاییز» همچنان امکان ادامه اجرا دارد؛ بیان کرد: ادامه اجرا‌ها منوط به ایجاد تغییر و بازگشت به آنچه در بازبینی تایید شده؛ است و قطعا مانعی ندارد. خیال ما باید راحت باشد که اجرای نادر برهانی مرند را می‌بینیم نه بازیگری که قصد دارد با استفاده از برخی کلمات رکیک تماشاگر را به خنده وادار کند.

مدیر تماشاخانه ایرانشهر از ادامه گفتگوهای خود با کارگردان نمایش «پاییز» خبر داد و گفت: آقای برهانی مرند دوست خوب من و هنرمندی‌ست که نشان داده برای آنچه به صحنه می‌برد تفکر دارد؛ اما متاسفانه رفتار یک بازیگر روی صحنه؛ موجب شده آنچه بعداز اجرا در خاطر تماشاگر می‌ماند یکسری الفاظ رکیک باشد. این در شرایطی است که طی چند شب گذشته با اعتراض بعضی خانواده‌ها مواجه بودیم که نسبت به استفاده از واژگان روی صحنه نمایش گلایه داشتند.

سرسنگی در انتها بیان کرد: امیدوارم این مسئله با همکاری کارگردان برطرف شود. چون این نوع کار‌ها و عملکرد بازیگرانی که عرقی به تئا‌تر ندارند فقط موجب تئا‌ترهراسی است و به هیچ وجه توسعه هنر نمایش را در پی ندارد.

کد خبر : ۲۵۹۳۹۲