خبرگزاری کار ایران

همکاری همایون شجریان و ژانو باغومیان در یک آلبوم؛

"مستور و مست" با پیام‌های عرفانی به جنگ درونی انسان می‌پردازند

نشست رونمایی آلبوم مستور و مست به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی ژانو باغومیان، سه‌شنبه (19 اسفند) در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ژانو باغومیان درباره آلبوم مستور ومست و همکاری‌اش با همایون شجریان گفت: فعالیت من بیشتر در حوزه موسیقی اینسترومنتال بوده و هیچ وقت چنین فعالیت‌هایی را جدی نمی‌دیدم اما این کار با آرامی پیش رفت و با صدای همایون که اولین بار در آلبوم سیمرغ شنیده بودم؛ تهیه شد. به عقیده من صدای همایون فوق‌العاده قوی و زیباست.

باغومیان درباره همراهی موسیقی و شعر در این آلبوم توضیح داد: کارهای که در ایران تولید می شود خواننده محور است و موسیقی نیز نقش کمتری را دارد اما در مستور ومست با اینکه بافت صدای همایون به قوت خودش باقی است، موسیقی نقش محوری دارد و در شرایطی کاملا غیرخطی همراه با کلام ظاهر شده است.

این آهنگساز درباره برگزاری کنسرت مستور ومست در ایران توضیح داد: در ابتدای کار فکر نمی کردیم که مشکلاتی چون تعداد زیاد نوازندگان، اجازه‌ی برگزاری کنسرت را به ما بدهد اما خوشخبتانه با پیشرفت‌هایی که صورت گرفته؛  می‌توانیم این کنسرت را در ایران با ابزار جدید تکنولوژی برگزار کنیم.

باغومیان درباره سبک آلبوم مستور و مست بیان کرد: در این آلبوم یک پیام مشترک که از درون موسیقی و کلام بیرون می‌آید؛ داریم. من خیلی موافق دسته‌بندی آثار در سبک‌های مختلف نیستم و معتقدم موسیقی مانند ساختمانی است که معماری آن، هویتش را مشخص می‌کند و یک پرچم روی این ساختمان نشان دهنده ماهیت آن نخواهد بود.

او درباره شکل‌گیری این آلبوم اظهار داشت: کار آهنگسازی به‌صورت تدریجی انجام می‌شود. در این آلبوم نیز ابتدا قرار بود تا موسیقی بدون کلام ساخته شود اما تدریجا کلام نیز به آن اضافه شد. به‌طور کلی کار را با نیت مشخصی شروع نکردیم اما وقتی صدای همایون را شنیدم اهدافم کاملا مشخص شد.

باغومیان ضمن تاکید بر اینکه موسیقی کار پیش از همکاری با همایون ساخته شده بود؛ گفت: در این  آلبوم موسیقی پیش از کلام ساخته شده بود اما به‌طور مثال در قطعه‌ای با نام بی‌نشان که شعری از عطار را دارد، سعی کرده‌ام تا ابعاد عارفانه شعر عطار را نیز بوجود بیاورم. عطار شاعر مورد علاقه من است و وجه عارفانه اشعارش بیش از هر چیز جذبم می‌کند.

این آهنگساز درباره پیام مشترک آلبوم نیز گفت: ما در دنیا یک جنگ بیرونی داریم که همه شاهد آن هستیم و می‌دانیم که کشورها چگونه به جان هم افتادند. اما جنگی دیگر به نام جنگ درونی است. در این آلبوم پیام مشترک همان جنگ درونی انسان با خودش است که با اشعار عارفانه و موسیقی مشخص می‌شود.

باغومیان با اشاره به اینکه نام مستور مست از درون موسیقی و کلام آلبوم برخاسته؛ اظهار داشت: در ساختار موسیقی این آلبوم، درهم تنیدگی‌ میان سازها و بافت موسیقی دیده می‌شود که همان استتار و مستور بودن است و از سوی دیگر کلام و صدای همایون، وجه مست بودن در این آلبوم خواهد بود.

همایون شجریان ضمن تایید صحبت‌های باغومیان درباره آشنایی خود با وی گفت: از اولین جلسه آشنایی از تسلط باغومیان به فرهنگ، ادب وزبان فارسی متعجب شدم و همچنین شناخت عرفان شرق در موسیقی ژانو بسیار جذبم کرد. نکته دیگر در موسیقی ژانو شناخت درست عظمت جلال وشکوه اشعار حافظ، سعدی و مولاناست.

او ادامه داد: ما همیشه در خواندن اشعار این چنین سعی به رعایت ظرافت‌ها داشتیم و مثل خطاطی با ظرافت عمل می‌کردیم اما ژانو این اشعار را با موسیقی حماسی و توسط چهارصد نوازنده ساخت و در کنار آن زیر خط‌های ملودی تفکری را قرار داد که جنبه‌های موسیقی غربی را داشت و من هم سعی بر دخالت و اعمال سلیقه نداشتم.

شجریان درباره عدم فعالیتش با نشر دل آواز بیان کرد: عدم فعالیت من با این نشر علت خاصی نداشت. پیشتر با آقای رفیعی که در شرکت دل‌آواز حضور داشتند؛ فعالیت می کردیم اما به علت مهاجرت ایشان من دست تنها شدم و پس از آن با آقای توتونچیان آشنا شدم که فعلا نیز با ایشان مشغول به کار هستم. باتوجه به اخلاقی که من دارم؛ تا زمانی که امکانش باشد با یک نفر فعالیت‌هایم را ادامه می‌دهم اما امکان دارد که فعالیت ما با شرکت دل آواز دوباره آغاز شود.

او در باره سبک آلبوم مستور و مست توضیح داد: من اصراری به دسته‌بندی کارها ندارم اما به هر حال باید نامی برای آن متصور بود باتوجه به اینکه در این آلبوم محوریت مسائل عارفانه شرق است و از سوی دیگر خط ملودی غربی در آن دیده می‌شود؛ آلبوم را می‌توان تلفیقی از دو فرهنگ متفاوت دانست که هم با کلام حافظ و سعدی و هم با بافت ملودی غربی توازن داشته است.

وی افزود: من این کار را قدمی مثبت در کارنامه فعالیت‌هایم می‌دانم و همیشه به دنبال آن بودم تا موسیقی ایرانی را به شنوندگان غیرایرانی ارائه کنم که خوشبختانه با این آلبوم و همکاری با ژانو باغومیان چنین فرصتی محقق می‌شود.

شجریان درباره نوگرایی در آلبوم مستور و مست و میزان استقبال مردم توضیح داد: این آلبوم؛ کاری کمتر شنیده شده‌ای در ایران است اما کمتر بالانس ذهنی آدم‌ها را عوض خواهد کرد و من فکر می‌کنم بیشتر به سلیقه دوستان نزدیک باشد. درباره استقبال مردم دو وجه وجود دارد؛ یکی بحث سیلقه است که من نمی‌توانم درباره آن پیش‌بینی داشته باشم. همیشه هم پیش‌بینی‌هایم اشتباه بوده و وجه دیگر آن بحث حرفه‌ای موسیقی است که من معتقدم این آلبوم نکات مثبتی را در اختیار علاقمندان قرار خواهد داد.

او در پایان در باره ضبط و میکس مستور و مست گفت: ضبط وکال آلبوم در ایران بود و برای میکس آن نیز یکی از دوستان آقای باغومیان از آمریکا به ایران آمد و با دستگاه‌هایی خاص میکس آلبوم را به پایان رساند. میکس این کار پروژه بسیار دشواری بود زیرا آلبوم در ابعاد بسیار وسیع تولید و ضبط شده بود.

صدرا امانی(مدیر اجرایی پژواک نوای هنر پارسه) درباره انتشار آلبوم مستور ومست بیان کرد: ما همراه با آقای ژانو این کار را از ابتدا آغاز کردیم. او به ما گفت درحال کار روی آلبومی است که نیاز به صدایی خاص دارد. پس از جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که بهترین گزینه آقای شجریان است تا به قول ژانو؛ این آلبوم با قدرت تولید شود. خوشبختانه جلسات آشنایی ابتدای کار نیز به خوبی شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه مستور و مست درمدت زمان  9 الی 11 ماه تولید شده؛ اظهار داشت: این پروژه کار بزرگی برای ما بود که خوشبختانه با موفقیت به پایان رسید. امیدوارم چنین اثری که تا به‌حال در موسیقی ایران شنیده نشده؛ با حمایت مخاطبان نیز روبرو شود و مردم نسخه اصلی این آلبوم را خریداری کنند. حمایت از آلبوم‌های موسیقی موجب ارائه کارهای قوی‌تر توسط نشرهای موسیقی می‌شود. برای انتشار آلبوم در خارج از کشور نیز ثبت‌نام‌های لازم را انجام دادیم اما هنوز مشخص نیست توسط کدام کمپانی منتشر خواهد شد.

در پایان این مراسم کلیپ «خموش باش» به کارگردانی فردین صاحب زمانی و بازی مهتاب کرامتی پخش شد.

کد خبر : ۲۵۹۳۵۸